LCHF på www.matdagboken.se
Detta mail fick jag idag. Matdagboken fungerar ungefär som minmat. Man går in och registrerar sig sen kan man hålla koll på det man äter……gratis förstås! Jag tycker nästan matdagboken är bättre än minmat men det kanske beror på att jag är mer van med den. Hursomhelst nu har dom anpassat sig för oss LCHF:are iallafall, bra va! Så här ser mailet ut!
- LCHF 4-veckorsmeny nu på Matdagboken.se? ----------------------------------------
Kära medlemmar!
Efter flera önskemål har vi nu tagit fram ett färdigt menyförslag för er som vill gå ner i vikt med LCHF. Du hittar matdagbokens LCHF-månad under "Färdiga menyer" i din matdagbok med totalt 4-veckors meny. LCHF-månaden är komplett med frukost, lunch och middag.
Kolhydratinnehållet är max 5 E% / upp till 20 gram kolhydrater per dag.
Mvh Johan Tenfalk, Matdagboken.se
Tyvärr inte gratis längre.
:(

Jo, Jag använder den gratis. Recept och allt, de funktionerna jag inte kommer åt är jag ändå inte intresserad av. Chatta med andra kan man ju göra här. Är det en gratis "prövotid" måntro?
Tycker den är mycket lättanvänd, smidigt att lägga in "egna livsmedel"osv.
Jag som vägrat räkna och bokföra har nu börjat kontrollera mig själv….och jag sköter mig ganska bra faktiskt
Lite besviken är jag på det höga kolhydratinnehållet för rödvin….tror jag ska "lägga in" egna uppgifter tagna från systembolaget….passar mig bättre
Vad erbjuder matdagboken för funktioner som minmat saknar?
Jag kommer inte in på matdagboken längre, jag får fel-popupfönster hela tiden. typ, "den här sidan är inte tillgänglig". :/

Har inte använt minmat så mycket, föredrar matdagboken. Här kan jag bla lägga in favoritmåltider. Slipper då lägga in varje ingrediens för sig. Vet inte om man kan det på minmat. Sen tycker jag att minmat har för litet register på produkter. Saknar massor som finns i matdagboken.
Minmat.net är utvecklad av sonen till en av våra medlemmar bara för att han var så snäll mot sin mamma. Helt utan eget intresse eller ekonomiskt bidrag.
Numer pensionär i Nynäshamn

liknar i stora delar en annan betal -"Matdagbok". För mig mycket bra och enkel…hittills inga "error", vilket betalversionen hade

#6 Minmat?
#8 Tack - lite för trött!
Lite konstigt känns det med Matdagbokens LCHF. De har ju inte börjat med det för att de tror på det själva utan för att efterfrågan styr, dvs de tjänar mer pengar om folk får som de vill och alltfler frågar säkert efter LCHF.
De har menyer - vilket ställer till problem för dem som är kolhydratskänsliga. 20g kh/dag är ingen garanti för att alla går ner som pröver det, vilket leder till diskussioner "LCHF fungerar inte för alla"
Ett exempel:
Generella kostråd för diabeter - ät halva tallriken med frukt och grönsaker. Trodde de på LCHF hade de nog ändrat där.
Ett till exempel:
De pratar mycket om kalorier ut & in dvs det som LCHF inte alls går ut på och som vi inte ens tror på. I så fall om de gamla teorierna stämmer kan inte en rullstolsbunden/soffpotatis gå ner i vikt utan att svälta. Det har vi sett många exempel på att det går.
Personligen tycker jag det är bra att folk kan använda sig av deras kostverktyg om de önskar till LCHF, men jag tycker inte de skall peta i LCHF-kostrådgivningen så länge de fortfarande säger motsatsen på resten av forumet. Det luktar affärer i mina värld - inte övertygelse.
Nu finns det en annons här i högerkanten om LCHF på Matdagboken :-)
Jag har länge varit medlem på matdagboken och haft ett antal samtal med Johan ang lchf för och nackdelar och varken på forumet eller privat så han han sagt annat än att han är kost/träningsintresserad men att hans inriktning är mer åt GI/ISO men att han självklart läser på om andra inriktingar och förkastar ingen metod utan alla är välkomna på hans sida och han har styrt upp ett antal bråk inne på forumet som antingen lchf-are startat eller blivit påhoppade på ett bra sätt.
Jag tar det bara som ett bra tecken att Johan har gjort den servicen att tagit fram en lchf meny(kanske börjar han svänga över ifrån iso?) och nej, alla menyer passar inte åt alla men det finns ju dom som säger att dom inte går ner på lchf utan måste köra med nchf för att något ska hända och innebär det att alla lchf-recept är fel?
Sen men din sista logik där så borde kanske KiF flytta eftersom det inte är många forum här(på IFokus) som håller med om att lchf fungerar…
#10# Håller med dig Margareta! Luktar pengar tycker jag! Många vill ju göra sig en slant på lchf nu när det tar sån fart!
jag tycker att matdagboken.se är superbra. kan följa mina steg i både mat o träning på ett sätt jag vill!!!!!
Också i minmat kan man lägga in favortimåltider. Jag har gjort så att jag (med hjälp av minmat) har räknat ut närinsinnehållet i en portion av en viss måltid och sedan matat in det under "Skapa matvara".
Jag gillar minmat. Jag följer med endast sporadiskt, men då jag gör det är minmat utmärkt!

Om jag hade kunskapen att bygga och administrera en sida som erbjuder en tjänst liknande matdagboken skulle jag gärna ta emot betalning för det. Från reklam eller avgifter.
Jag vill som sagt inte vara matfixerad, räkna och bokföra, men just nu när jag för tillfället har behov av att kontrollera mig själv så passar Matdagboken mig perfect……och jag är mycket tacksam för de gratisfunktioner som finns.
Jag har slarvat mycket med maten sista året, men nu har jag koll på kollisarna igen.
Tack!

Willas: I matdagboken behöver du inte räkna ut näringsinnehållet på din favorit måltid eller maträtt själv. Det gör programmet åt dig. Du bara matar in ingredienserna, sen är det klart!
Också där skall man alltså mata in de enskilda ingredienserna. Tilläggssjobbet i minmat är alltså att separat mata in "summan". Det kan det vara värt för att få det gratis…

Fast matdagboken är också gratis. Det är bara om man vill ha menyerna som det kostar. Det har jag struntat i. Alla andra funktioner kostar inget. Bara anmäla sig , precis som på minmat och sen köra. Fördelen med matdagboken förutom ovannämnda är att deras livsmedelsbas är större.