Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 4480 ggr
susanne.s
0

Nu blir jag nästan förbannad!

Ja inte på någon av er förstås utan på "vetenskapen".

Min kusins pojke 12 år. För tidigt född alldeles för liten och smal för sin ålder och har problem med inlärning och koncentration i skolan har vid återupprepade besök hos dietist och läkare förutom psykokloger m.m.. fått utskrivet något preparat som endast innehåller glukossirap och vatten! Han ska inta detta tillsammans med saft varje morgon. Det är alltså bara kolhydrater inget annat. Varför? Han ska också äta bananer youghurt flingor och knäckebröd. Han skall äta grönsaker a la tallriksmodell. Jag fattar inte vad det skulle kunna göra för nytta? Som han äter nu så är det väl vanlig husmanskost med enligt mitt tycke redan för mycket socker och vitt mjöl men han dricker rödmjölk och äter bregott. Varför rekommenderar man inte honom att äta mer fett? Jag skulle ha givit honom omega-3 eller jättenattljusolja + en massa kött och korv och ägg. Hur kan någon bli bra på sockervatten?

Anterrabae
0

Det enda som händer är att han blir sockerberoende.. Stackars pojk!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

zeretki
0

Usch, hemskt! Socker gör ingen människa nåt gott. Grönsaker är säkert bra, men rent socker är för jävligt dåligt!

Mervi
0

Kan det vara så att de vill att han ska lägga på hullet…. Det enda jag kan tänka mig att kolisarna hjälper till….

Visst blir man förbannad. Vad säger din kusin????

Bullan
0

Är väl ändå NÄRING sådana barn behöver?Förvånad

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

susanne.s
0

Mervi

Kusen säger inget han vet inte vad han ska tro eftersom det är experter som uttalat sig. Visst vill man att pojken ska lägga på hullet men att tro att han är ett bi och mata honom med socker är ju sjukt! Att han ska bli större vill väl alla men fett och protein vore bättre tycker jag som inte är expert. Att han skulle bli mer koncentrerad av sockret är ju rent sjukt.

Mervi
0

Det låter helt galet! Även dietisterna brukar ju propagera för vanlig näringsrik mat för barn.

magma
0

Inlärningsproblem och koncentrationssvårigheter brukar ju kunna bli bättre när man slutar med socker, så vad gäller de bitarna så skulle säkert grabben må bättre på någon form av lowcarb-kost. LCHF är väl optimal, men det kanske är ett för stort steg för föräldrarna- så att åtminstone börja en bit på väg är ju ett plus ivartfall…

navarro
0

Kolla sa att det inte ar majsglukos som anvands, det har vi skrivit om forut och det ar valdigt farligt (man blir hungrig pa grund av hormoner och det finns i lask, ketchup och dylikt eftersom det ar billigare an socker och man behover ta mer mangd an om man anvander socker och man kommer in i ett snurrande hjul av matlust etc.) Hoppas nagon annan kan forklara battre!

Margareta
0

Oerhört trist historia att höra. Min son blev rekommenderad (av barnpsykolog) att äta Efalex för sin koncentration och dem kallar han sina "klokpiller". Idag klarar han sig bra på smör och vispgrädde.

Numer pensionär i Nynäshamn

Doc
0

#8 glukossirap är nog rätt precis samma sak som majsglukos tyvärr..

susanne.s
0

Det var majsglukos….jag köper Efalax till grabben och hoppas att pappan har styrkan att skita i läkarens sirap. Jag tror inte han törs pga att han nyss fått vårdnaden och är rädd för bråk tyvärr men det kan inte skada med Efalex ändå. Ledsen

Gunnilla
0

Usch, så sorgligt.