Ny och behöver hjälp!!
Har inte tagit tag i att skriva något ännu, men har läst här ganska mycket! Det verkar finnas många insatta och hjälpsamma människor här.
Jag är en tjej 40 ++ som verkligen behöver gå ner lite i vikt. Jag är 158 lång och känner mig väl mullig numera, har kommit in i en låååång period av att bara frossa i sötsaker…är nog beroende av socker skulle jag tro. Äter godis nästan varje dag…trivs inte med att lagt på mig då jag i yngre dagar( ända upp till strax innan 40) har varit "lagom" smal…..jag inser att jag måste bryta detta mönster, har dåligt flås också. Bor på landet och har djur så jag utför mycket kroppsarbete, nu till mina frågor…
Har läst mycket om LCHF och har förstått att man inte ska äta potatis, pasta , ris socker bla. Ju mer jag läser ju mer förvirrad blir jag…jag är en sån människa att blir det för "jobbigt" så orkar jag inte fullfölja men om jag förstår och det inte är för krångligt så fixar jag det galant.
Så….jag skulle bli jätteglad om Ni ville hjälpa mig igång, ge mig några ENKLA bra tips på frukost(dricker alltid kaffe med mjölk och tar någon macka el fil till) några bra tips på ENKLA middagar, vi äter vanligtvis vanlig husmanskost här, och något att stoppa i sig när man kommer hem från jobbet på kvällen(jobbar varje dag till 20.00 och är inne vid 21.) Är på kvällen inte speciellt hungrig utan mer "sugen" på något att stoppa i munnen…. mellanmål??
Kommer jag bara igång och ser att det funkar så får jag mer energi att lära mig mer om detta.
Hoppas ni orkade läsa allt…….
Kolla här i vänsterspalten Vanliga frågor och svar. Sen längre ner finns massor av recept. Sen jan du kolla lite här till en början

Välkommen!
Jo, mycket man trott sig veta om kost ställs på huvudet när man först kommer i kontakt med kosten.
Ta dig tid att läsa in dig lite till så kommer du se hur logiskt det faktiskt är
och bäst av allt
Hur bra det fungerar!!
Ett bra kom-igång-tips är att börja i affären.
Köp ingenting med mer än 5% kolhydrater så hamnar du ganska rätt automatiskt.
Basera kosten på kött/fisk/ägg och ovanjordgrönsaker.
Var inte rädd för fett 
Sen är det bara att köra igång och käka sig ner i vikt 
Tänk på vad du vanligtvis brukar äta. Sen tar du bort potatis/pasta/ris. Kvar har du kött och sås samt kanske grönsaker.
Köttet låter du vara kvar som det är (kanske lite mer men bara om du verkligen behöver), såsen gör du på vispgrädde och smör och ingen eller bara väldigt lite redning.
Grönsakerna får du välja ganska fritt men ta i första hand de som innehåller lite kolhydrater som tex sparris, broccoli, blomkål, spenat. Dessa är bra tillbehör till maten men inte själva maten. Svårare än så här är det inte.
Till frukost kan du äta ägg och bacon. Det gör jag varje morgon. Gott och alldeles lagom fett.
Jag förelår att du skaffar en bok om LCHF, det är ett bra sätt att lära sig hur man bör göra. Numera finns några stycken att välja på…
Till frukost: Byt ut mjölken mot grädde i kaffet. Se till att filen du äter är FET. Prova att byta till Turkisk yoghurt. Gör din egen müsliblandning av nötter, kokosflingor och frön. Om du äter macka på morgonen - se till att det är riktigt grovt rågbröd med mycket smör och pålägg. Eller kanske till och med en macka utan bröd - dvs bara pålägget.
Början på dagen är jätteviktig. Så börja med att ändra där. Då går resten så mycket lättare.
Tänk dig känslan att "gå på" ända till lunch och lite till utan att känna det där suget! Det ger självförtroende och gör dig inspirerad att välja rätt till lunch också..
Se till att ha en god fet ost att ta till om du trots allt blir sugen. Tillåt dig att äta ett par skivor bara för att det är så gott!
Tack för tips! Har tjuvstartat lite redan innan jag skrev med att ta bort ris, pasta och potatis. Det är ju inga problem.
Ska försöka läsa lite mer utan att bli för snurrig av allt
Jag dricker ganska mycket vatten om dagarna, men ibland så blir man trött på det och känner att man vill ha något mer sött…med smak, eftersom man inte ska dricka juice(??)eller läsk vad tar man då? Lightläsk?
Ska man inte äta någon frukt alls? Banan?
Om man ska äta bröd någon gång, är det bäst då med knäcke?
Återkommer säkert till er igen!!
Det är egentligen jätteenkelt med LCHF. Man behöver inte krångla till det i början. Att göra grytor är jättegott.
1. Du kan ofta göra allt i samma stekpanna (smör, kött, grönsaker, creme fraiche).
2. Upprepa ettan men variera köttet (kyckling, fisk, köttbullar, allt går bra)och grönsakerna (ovanjordsgrönsaker i första hand).
Du slipper koka potatis i ca 20 minuter!!
Enklaste Bea-liknande såsen (under 2 minuter):
1. Smält smör i en kastrull (mängden blir ungefär 1/3 av mängden sås du vill ha) på svag värme.
2. Klicka i 2/3 Creme Fraiche och lite majonäs. Krydda med dragon och salt. Vispa
(man kan vispa i äggulor i smöret om man vill lyxa till det ytterligare)
#6 Tack, det låter så enkelt. Det kanske bara är jag som tror det är svårare än det är.
Tyvärr slipper jag inte koka potatis, har en gubbe som behöver mycket "pära", han är uppvuxen på landet med gammal hederlig husmanskost, så han vill allt fortsätta med "vanlig" mat. Men just denna metod känns bra då man inte behöver laga olika maträtter till oss.
En annan fråga, jag älskar ju choklad…marabou mjölkchoklad…mums…kan utan problem äta upp en 200 gr på en kväll till TVn….
förstår att man inte ska äta godis men om man någon gång känner att man bara MÅSTE ha något, vad ska man "fuska" med då? (Nu låter det som jag ska börja med att fuska, det är inte så jag menar)
Försök att göra frukosten kolhydratfri, så kroppen kommer igång ordentligt och fattar att "idag är det bränna fett som gäller".
Äggröra och bacon är det som gäller här hemma, på helgerna blir det senare, så då fyller vi på med olika ostar och något gott kallskuret från charkdisken, då står vi oss till middagsdags.
Ingen frukt alls. Frukt är - som fruktkompanierna så klokt har uttryckt det, fast de inte menade precis så - godis.
Innehåller alldeles för mycket socker, och ger bara försumbart med vitaminer. Grönsaker innehåller mer.
Knäckebröd innehåller också massor av kolhydrater, och bör undvikas. Det finns recept här till vänster på kolhydratsminimerade bröd, som du snabbt kan svänga ihop själv. Carbzonebröd kan du hitta i välsorterade butiker - jag köper mitt på Ica Maxi - och det innehåller bara omkring 3 - 4 g kolhydrater per skiva, så jag kan kosta på mig en sådan macka då och då.
Skriv ut snabbguiden och sätt upp på kylskåpet, så blir det lättare:
#7 Han kan ju koka sin potatis själv
. Då försvinner den ganska snabbt.
Godis bör du undvika så mycket som möjligt om du är sockerberoende. Allt sött och en del annat triggar sockermonstret. Men vill du absolut ha nåt så köp dyr mörk choklad så äter du inte så mycket.
LCHF är svårt att förstå i början men det är inte särskilt svårt alls. Man äter kött och en del fett och undviker socker och mjöl och allt det där som alla andra "vet" är nyttigt…
Jag tycker det är rätt okej med någon klunk apelsinjuice på morgonen, men frukt och andra kolhydrater regelbundet i stora mängder förhindrar fettförbränningsprocessen från att slå igång. Bröd gör du bäst i att undvika också, av samma orsak. Istället för att bre en macka på morgonen, skiva upp rikligt med pålägg (t.ex. skinka, salami, kallrökt lax, leverpastej, ost, gurka, tomat, paprika eller vad du nu vill ha) och lägg på en tallrik och ät med bestick. Medan kaffet bryggs, koka eller stek ett par ägg. För att maten inte ska bli för torr, lägg en skaplig klick majonnäs ytterligare på tallriken. :-)
Grädde i kaffet är det inget fel på, men själv föredrar jag fet mjölk. Ser inget större problem med det.
Lightläsk ska du undvika. Kroppen kan tro det är socker den får i sig och kan förhindra fettförbränningen. Dessutom innehåller den massor av konstiga ämnen och triggar sötsuget. Lär dig undvika sött istället, det är enda sättet att bli av med sötsuget. När man ser att vikten väl börjar minska så är det en stark morot att hålla sig bort från sockret tycker jag. Men man måste kunna synda lite emellanåt så länge man håller mängderna nere och det inte blir en alltför vanlig ovana. Är man för strikt är risken större att man inte orkar med dieten i längden.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#8 Vilken bra folder, har skrivit ut den! Tack!!
Äggröra? Hur gör ni det, är det samma som omelett…..
Tycker inte att man behöver slå på stora trumman direkt och bli hardcore LCHF:are över en dag, utan man kan ta övergången gradvis. Går du ner trots att du håller dig en bit över 20gram kolhydrater per dag behöver du nödvändigtvis inte bli striktare, men om inget händer kan det vara smart att försöka minska på kolisarna lite i taget. För mig hjälpte det mycket att bara ta bort potatisen/pastan på lunchen, men bara till en viss gräns. Nu när jag blivit lite striktare med kolhydraterna (skippade bl.a. sockret i kaffet och mjölken till maten) har vikten börjat sjunka igen. Har ca 5kg kvar till mitt mål.
Börjar känna mig riktigt peppad…tack ska ni ha för tips!!
Äggröra: 2-3 ägg, någon matsked grädde, salt, peppar. Rör ihop lätt med gaffel. Smält smör i en stekpanna och häll i äggblandningen och rör lätt med en trägaffel tills allt stelnat. Går rätt snabbt.
#14 Tack, ska göra det nu då, håller på att steka lite bacon….
Jag har hållt på i drygt ett år och har kommit fram till att jag mår bäst om jag:
mån-fre frukost äter 2 ägg, 2 msk grädde, ca 50 g bacon, 3 skivor stark ost.
kl 09.00 (jobbfika) 1 oopsies med bregott, stark ost och ett par gurkskivor. Kaffe med utspädd (med vatten) 40% grädde.
Lunch kött eller fisk med broccoli, blomkål, gräddstuvad vitkål, eller brysselkål samt fet sås.
Em några mandlar eller nötter o kaffe med utspädd grädde.
kväll: köttrik korv, egengjord hamburgare, ägg o bacon, lite ovangjord grönsaker, bea-sås eller fet cf, soppa med bacontärningar i och 1 oopsies mm mm
Sen kväll: 1 kopp grönt te med utspädd vispgrädde
På helgen till frukost kan jag äta en tallrik fet yoghurt med lite hallon och egengjord musli (för då vill jag inte se äggröra m bacon), oopsies med an massa gott pålägg (skagenröra, skinka, dessertost mm)
Som fredags/lördagsgodis (jag är inte sockerberoende längre) smälter jag 2 rutor mörk god choklad, vispar lite 40% grädde, blandar och har en underbar Chokladmousse. Eller smälter jag 100 g mörk god choklad, blandar i kokos, hackade mandlar o nötter, kanske river i lite apelsinskal, brer ut på bakplåtspapper, låter stelna, bryter i bitar och lägger i burk i kylen. Äter sen ett par små bitar fredag/lördag. Den satsen räcker länge!
Min gubbe vill oxå ha potatis, ris o dyl, det funkar jättebra ändå!
Vi äter samma mat i övrigt.
Lycka till!
#16 Åh, vad många bra tips!! Tack!
Tjiwi: fin häst på fotot!
Är en gammal (snart 48) hästtjej som inte vågar sätta sig på en häst längre. Inte för att jag är rädd för hästen utan jag är rädd för att bli "biten" igen och ångrar kanske då att jag sålde sista hästen och la ner hela min fälttävlans-dröm…. (det är 8 år sen)
#7 om du känner att du måste ha choklad nån gång (vi är ju tjejer after all! ;) så finns det goda Atkins bars i vissa mataffärer, t.ex. vissa ICA)
Brukar jag mumsa på.
#18 Tack, det är min gamla russhingst Grus 363 som idag är 32 år och som varit hos mig i 26 år…
# 19 Tack för tipset, ska kolla i min affär.
Välkommen!
Du har fått massor av bra tips redan. Det jag tänkte säga angående marabous mjölkchoklad är att du efter ett tag på kosten troligen kommer att märka att du inte gillar den längre!
Den kommer nog att smaka alldeles för sött! Då kan 85-90%-ig choklad i smååå portioner istället smaka underbart!
Lycka till!