Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5271 ggr
stormvind
0

Minns en gång...

Sakta men säkert har man mullat på sig genom åren. Från att ha varit en str 32-34 var man helt plötsligt inne på strl 40-ibland mer. Aldrig behövde man tänka på vad man åt under sin "smala" period, ingeting syntes vad man än drog isig. Sen POFF hade det smugit på sig x:tra kilon. När jag fyllde 50 började jag träna och äta "snålt". Gick ner c:a 6 kg och frukosten var ALLTID havregrynsgröt med minimjölk och lättsockrat äppelmos. Till lunch var jag så hungrig så jag höll på att dö! Åt pasta, potatis, ris, BARA lågfetts produkter, fnyste åt bea och tyckte synd om folk som drog i sig smör och grädde. P.g.a en armskada "kom jag av mig" på gymet och sakta poffade jag upp dom kg jag tappat HUR lite jag än åt. Nu har jag börjat med LCHF sen 2 veckor tillbaks (testat förr men ramlat av hästen) Märker inget på vikten, + nåt kg tycker jag, vid mätning så har 1 ynka cm försvunnit runt magen, 4 cm + på låren. Men jag känner mig annorlunda i kroppen och den uppblåsta känslan i magen är borta. Ibland äter jag inte mer än 2 ggr per dag för att jag inte är hungrig. Och jag minns på gymtiden att man var tvungen att äta ett visst antal mål+ mellanmål. Stressen blev stor om man inte hann stoppa i sig något inom 1 timme efter träningen, annars var deet bortkastad träning. Min tanke har alltid varit. HUR KAN DOM ALLTID VARA SJUKA dom som tränar och äter "sunt" med mycket kolisar och fettsnålt?

Jag ska ge detta en chans ivarje fall för jag mår bättre!

magma
0

Kul att du mår bra, och vill fortsätta! Välkommen hit. Glad

MonicaP65
0

Hej och välkommen hit!

Haha, kunde inte ha uttryckt mig bättre själv…. Samma historia här. "Gammal viktväktare (ptwi för det ordet), sa bara poff över en sommar och jag hade gått upp massor. Blev sjuk, utbrändhet, fibromyalgi mm. Innan dess alltid älskat träning i olika former, gym, Friskis, jogging, ridning mm. Detta hände för 11 år sen.

Hösten 2008 hade jag kontakt med Annika Dahlqvist och hon berättade om lchf. Då vägde jag 90 kg!!!! Det tyngsta ever! Jag är kvinna 170 cm lång. Nu några år senare mår jag toppen på denna kost, kan inte tänkta mig nåt annat. Väger idag 75 och har ca 5 kg kvar att gå ner. Det går sakta men säkert och man mår så bra under tiden. Ett tips till dig som du inte ska glömma HA TÅLAMOD. det är ingen quick fix bantningsmetod. Du kommer först märka hälsovinsterna och vikten kommer vartefter.

stormvind
0

Tack för välkomsthälsningarna!Flört

Jag har allt tänkt att fortsätta på den här vägen. Det roligaste är att jag fått med mig min man på detta också. Han har vräkt i sig mackor som kvällsmat. Vid 22.00 snåret har han varit döhungrig och besökt "mackbaren" när han kollat på sporten på tv. Den hungern är borta nu för honom och jag tycker det är ROLIGT att laga mat igen. Det har varit så trist förut, men nu testar jag en massa nya recept. Jag känner mig annorlunda i kroppen, musklerna är fastare som under gymtiden. Naturligtvis rör jag på mig också, c:a 1 timmes promenad varje kväll.

Får tacka mitt lunchställe att jag äntligen kom till skott. Dom höjde priset efter nyår så smärtgränsen för min plånbok blev nådd!

Har en väninna som är diabetes sköterska och nu hade hon köpt nån typ av fritös där hon kunde laga sina frittar nästan utan fett. Även göra annan mat utan fett. Kan nämna att hon kämpar med sin vikt också, och blir ÄNNU fett snålare utan att det hjälper. Suck! Det värsta är ju att hon propagerar för denna kost till sina patienter. Har en systerson som har diabetes och jag har bett honom att snälla, snälla LÄS åtminstonde om LCHF. Det har han lovat, så jag hoppas han slänger sina fryspizzor. Det har gått till ögonen på honom och jag vet att hade jag dom problemen hade jag gripit det här halmstrået och testat.

Just nu sa dom på radion att övervikten på svenska folket är DUBBELT så stor som på 80-talet. Var 10:e svensk räknas som fet!

Oj, nu seglade jag iväg.

Ha det gott alla och trevlig helg!

MonicaP65
0

Köpte en fritös häromdagen av tvärtom skäl som din väninna. friterar gott i kokosfett och familjen älskar det!!!! Och vi blir inte fetare, tvärtom, och mätta är vi under tiden också, hehe!

stormvind
0

Vad friterar du?

MonicaP65
0

Håller fortfarande på att testar olika. Har än så länge blivit kyckling, squash, mozzarella och ostbollar gjort på ett recept från KiF, chillicheeseballs heter dom. Idag ska jag prova halluomi och champinjoner. Friterar du nåt själv?

Wildrat
0

#3 Ge honom (och kanske henne) boken "Diabetes. Inte." av L-E Litsfeldt. Mycket bra info specifikt om LCHF och diabetes.

stormvind
0

#6 Nej jag har aldrig friterat själv hemma. Men ätit friterat ute. Frittar, bananer,

#7 Tack för tipset, han fyller år 1/4 så då blev presenten självklar! Ska kolla om den finns på bokhandeln här, han bor i Sthlm men kommer "hem" över helgen.

Wildrat
0

#8 Det finns en kokbok också som heter "Diabetes? Nej, tack." men faktaboken är en bra början om du inte har råd att ge båda (du kan ju alltid tipsa om kokboken)…