Nybörjare
_Jag tycker det är jättesvårt att veta hur mkt kolhydrater jag äter,ännu svårare därför jag är vegetarian(men jag äter ägg,mjölkprodukter o lite fisk)Jag menar t.ex då jag lagat en middag-då har jag inte vägt o mätt allting annat än hållit mig t matvaror under 5g kollisar per 100g.Och när jag letar efter någon stans där jag kan hitta ett komplett register av de matvaror jag äter enligt LCHF.Någon som vet om det finns ett sådant?På livsmedelsverkets hittade knappast någonting av intresse,bara mer eller mindre hel/halv-fabrikat o annat ointressant.HUR skall jag göra?Jag önskar det fanns en typ 4veckors meny med tillåtna tilltugg för semi(?)vegetrarianer!För er köttätare finns ju hur många sådana som helst..Jag kan inte hitta den informationen..Please,please HELP ME!
_

Kika här om det finns något för dig.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för ert svar! Men de veg.länkar vet jag om.De har tyvärr inte all den upplysning som jag söker.Förresten såg jag att jag hade skrivit några ofullständiga meningar i mitt inägg/frågeställning.Jag efterlyser en 4veckors veg.meny(tror jag kallas semi-veg. lr lakto-veg)där ägg o lite fisk ingår+vad man äta för goda"snacks"o dyl. och i vilken mängd.Kort sagt samma kostplan som ni köttätare kan tillgå fast där köttet är ersatt av annat smakligt!Har gjort och testat Temphe enl.konstens regler men tyckte väl inte det var så gott.Som snacks kan jag ju inte tycka att t.ex råa grönsaksstänger får det att vattnas i mun..Som den gormet jag är har jag som sagt svårt att hitta goda lågkolhydrat veg.alternativ t kött .Jag älskar kefir o hemgjord musli men misstänker det ej är bra för viktnedgången lika med de fröbröd jag gjort eft LCHf recept. Jag har inte lyckats gå ner i vikt på 2mån annat än första veckan då jag minskade ca 3kg…..Vet inte vad jag gör för fel????Har sett de tips som finns här-men som sagt:HUR FÅR JAG I MIG TILLRÄCKLIGT LITE KOLHYDR.? t.ex om man bakat bröd hur vet jag då vad mkt kollisar det innehåller?Till råga på allt har jag dessutom väldigt låg ämnesomsättning…VAD GÖRA?
Det finns inte så mycket färdiga menyer för LCHF:are. Varken för köttätare eller vegetarianer. Orsaken är nog bl a att kosten är så individuell. Vad som funkar för en funkar inte för nästa. Man får nog använda de receptsajter som finns och sätta ihop egna dagsmenyer. Det finns grupper här med recepttips, titta längre ner i vänsterspalten.
Något du kan försöka med är att äta mer riktig mat och dra ner på snacks, fil och bröd. Mejeriprodukter (utom smör) innehåller förutom kolhydraterna mjölkprotein som kan höja insulinet oproportionerligt mycket. Det kan vara svårt för vegetarianer att komma ner ordentligt i kolhydratnivå just pga att det ofta blir mer grönsaker och mejerier istället för kött. Men det kan funka bra ändå om man hittar sin metod!
Du nämner låg ämnesomsättning, har du testat dig? Sköldkörtelproblem kan ju i sig sätta käppar i hjulet för viktnedgång.
På www.minmat.net kan du lägga in ingredienser ur en livsmedelsdatabas i ett recept för att se hur mycket kolhydrater det innehåller.
Lycka till!