Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 7479 ggr
sarwen
0

ankfett

Vad gör jag med allt fettet som har smält ur ankan vi ska ha till middag? Det är säkert närmare en halvliter!

Ska man rena det på nåt sätt om man ska ha det att steka i?

gun92884
0

MMMMMM :0) Lucky you!

Koka upp fettet sa du blir av med vatten om det finns nagot kvar i fettet. Hall fettet genom en strainer sa det inte finns nagra bitar i det. Frys eller forvara fettet i kylskapet.

Bon Appetit!

yvonnel
0

Om du har stekt en hel anka så hoppas jag att du har upptäckt den stora fina levern som följer med. Jag hade min första anka till senaste julen och tyckte att köttet smakade väldigt gott men det var inte mycket på den ankan, men levern var  jättegod till min förvåning, jag som inte brukar tycka så mycket om inälvsmat. Fettet - gör som Gun skriver och leta efter tidigare tråd i ämnet för att få veta andra käcka tips av samma Gun.

sarwen
0

Jag gjorde som jag sett på two fat ladies nån gång: sparade brösten till i morgon, styckade upp lår och skrov och kokade med lök i nästan en och en halv timme. Sen lade jag lårbenen och kött o skinn som jag pillat bort i en ugnsform och grillade i ugnen för att skinnet skulle bli frasigt. Och reducerade lite av buljongen och gjorde gräddsås. Galet gott och hur mört som helst. Men har fortfarande närmare två liter buljong och allt fettet kvar, så jag får göra nåt gott på det.

Ska kolla in Guns tråd!

JAUS
1

Ankfett är delikat. Jag måste leta upp det någonstans. Jag fick nöja mig med gås till Jul, föredrar anka dock. Det är helt obegripligt för mig att den smaklösa kalkonen är så populär. Den har ju mindre smak än t.o.m. kyckling.

sarwen
0

Bor du i stockholmstrakten så är det extrapris på de butiker som är anslutna till matrebellen, maken var där och köpte några för 29:90. Tror det skulle vara kilot, men han fick dem för det priset per styck, så han blev ännu gladare :-)

Hur länge håller sig fettet och vad har ni det till?

JAUS
1

#5 Jag får nog planera in en matresa till Stockholm den närmsta tiden. Det finns andra varor där som jag kan passa på att hämta.

KarinJ46
0

#5 oooh CityGross hör väl till Matrebellerna? Måste ta en tur till Kungens Kurva i morron =)

vikingmormor
0

Ankfett håller länge i kylskåp. Länge! Jag skulle fortsätta att använda det i månader - om det nu blev något kvar så länge. Jfr smör. Använd människans suveräna luktorgan näsan, en normal och tränad näsa kan avgöra om det är fel på ett livsmedel. Skulle jag tvela skulle jag låta min hund eller katt lukta, de är kräsna.

yvonnel
0

Confit heter det när man använder ankfettet i konserverande syfte. Jag prövade det för både köttbitarna och levern som blev över och använde efter ca 14  dagar, helt suveränt. ankfettet smakar förträffligt, synd att jag inte tidigare i livet uptäckte det för nu kan jag tänka mig att snart köpa mer om jag hittar här i Göteborg.