Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7100 ggr
Laurel
0

LCHF och träning!

Hej!

Många på mitt jobb har synpunkter på att träna och äta LCHF. De säger att man inte har några vätskedepåer då man inte samlar vätska när man inte äter kolhydrater. Jag brukar säga att Björn Ferry äter så och tävlar för fullt. Jonas Colting, äter han LCHF? Har någon något annat tips till mig vad jag ska säga?

Zepp
0

Vätskedepåer.. det var ett nytt argument!?

Annars så brukar det handla om glykogendepåer.. och ja, äter man strikt LCHF så har man mindre glykogendepåer, men alldrig tomma.. bara aningen mindre än kolhydratladdare.

Men de flesta behöver inte äta strikt LCHF, Ferry säger själv att han brukar ligga på 15 E% och Colting kör "train low, race high".

Ju mer kolhydrater man gör av med under träningen ju mer kan man äta, grejen är väl att de som inte tränar alls knappast behöver äta som Gunde Svan!

Sen så är det som så att i början dränerar man sina glykogendepåer eftersom kroppen inte är van att använda så mycket fett som bränsle och man får en del omställningsbesvär, men när väl fettmetabolismen är uppreglerad kommer kroppen att fylla på depåerna igen, kan ibland ses som en platå i viktminskningen.

http://www.kostdoktorn.se/jonas-colting-om-kolhydratsbluffen

Carbless Massing

http://www.halso.info/71.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[DaBiork]
0

Säg: Jahaa, anser du det?

Om du tränar själv kommer dom snart att inse att det går. Ingen ide att försöka omvända folk som inte är mogna.

isalu507
0

Säg att de har fel helt enkelt. Jag äter strikt low-carb sen två år, tränar mycket styrketräning en fem-sex dar i veckan. Klarar mig utmärkt med de vätskedepåer som finns i min vattenflaska :)

Har man väl kommit igenom omställningen till fettdrift ordentligt är det nemas problemas och jag har både lyft tyngre och sprungit snabbare och längre på low-carb än vad jag har gjort på high-carb.

Laurel
0

Tack för svar! Nu har jag mer att sätta emot :-)! Det är nog så att det är ingen idé att försöka omvända de som inte är mogna men ändå känns det bra att trycka till med att så äter faktiskt Björn Ferry och Jonas Colting. Själv har jag ätit LCHF sen okt. 2007 och jag går på pass på gym 2-5 gånger i veckan. Pump, jam, spinning, bodybalance är några exempel på vad jag sysslar med.

Tompaeller
0

Jag sprang 20 Km för ett par veckor sedan utan vatten med mig och det var ingen panik, även om det hade varit gott med vatten, så därför tog jag med mig 3 Dl vatten när jag sprang 24 Km på nästa långpass.

www.autotompa.wordpress.com

Så nä, temperaturen är en viktigare parameter än vad maten är i detta fall!

vimsig
0

Löptränar på LCHF och sprang göteborgsvarvet i våras. Jag drack inte speciellt mycket, hällde det mesta över mig istället (det var varmt).

Jag blir bara kissenödig om jag dricker mycket under ett lopp och det är inte så bra=)