Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 8173 ggr
misty09
0

LCHF och utlandsresor!

Börjar riktigt oroa mig för mars månad då jag har två resor inplanerade. En 4 dagars tripp till London och hälsa på dottern. Frukost -inga problem äter vi hos henne. Men Lunch och middag äts ute. Hjälp……fish and chips, pastry, puddings ja det blir katastrofalt.

Sen åker vi en vecka till New york - Här ska alla måltider ätas ute. Vad gör man och hur gör man?

Finns det någon därute som klarat en utlandssemester utan att ta snedsteg. För det vill jag inte. Är fast besluten att "unna mig" under dessa resor inte är ett alternativ nu när det börjat så bra.

Margareta
0

Jag har varit i USA två år i rad utan att göra så stora avsteg. Det går om man vill. Jag tog sikte på kötträtter och bad att få dem utan tillbehör om det var personlig service. Jag åt i värsta fall hamburgare utan bröd. Det fanns en hel del buffetluncher som var helt ok om man valde noga.

Visst blir det mer kolhydrater än hemma. Jag som ligger under 5 när jag skärper mig hamnade kanske på 20/25 men det innebar ingen större katastrof.

Jag är alltid noga med att få i mig smör och vispgrädde, så det köpte vi och hade som extra tillbehör. Majonnäs som var ok i USA lyckades jag inte hitta så där tar jag gärna tips, eftersom jag skall tillbak till kolhydratträsket i april.

Grädde i en liten plastflaska håller sig bättre än man tror en hel dag utan kylklampar i en pytteliten kylväska. Vi hade även en smörlåda där och även om smöret flöt så var det ätbart hela tiden. Kylskåp  för natten hade vi på hotellen.

Numer pensionär i Nynäshamn

misty09
0

Ok tack för ditt svar. Vi får ta sikte på bufféer i USA då så man kan välja själv.

London blir en historia för sig själv.Har varit där ca 15 ggr sista tre åren sen min dotter flyttade dit och vet att det är svårt. Finns gott om indiska restauranger som har underbar vegetarisk mat. Men det är ju inget för mig nu. Mycket linser mm. Även meze, thai och kinesiskt finns det gott om. Restaurangerna med engelsk mat är inget vidare Obestämd

Margareta
0

#2 Allt som heter SteakHouse är något att titta efter i USA.

Det finns en kedja med hur fin buffet som helst bara jag kom ihåg vad kedjan heter. Ett sånt där ställe där du betalar i entrén och sen äter fritt. Inte särskilt dyrt heller med tanke på att en LCHF-are kan äta för ett dygn framåt i princip. Svårt för den som inte kan avstå sötsaker och ett eldorador för oss som ville ha bra LCHF-mat.

nobban7
0

#2 En enda gång har jag dristat mig till att beställa ghee på en restaurang och det var på en indisk. Inte ett höjt ögonbryn ens Glad.

Jag har lite samma bekymmer som du. Min dotter flyttar i dagarna från Frankrike, detta fantastiska matland, till Irland. Jag är inte alldeles säker på att det passar en lchf-are lika bra.

helvete
0

Fransk frukost har jag ätit på hotell, det var ju bara en giffel. Croissant. Har hört att det finns stort utbud av olika mat i USA, så något måste väl passa. De tycks ha jätteportioner, så man kan peta bort det olämpliga.

gun92884
0

Vanlig hotellfrukost i Frankrike ar inget att hurra for, men det finns stallen som har andrat litet pa stilen sa det gar att fa kokta agg t. ex. Men, nog ar det mest baserat pa croissant och cafe au lait eller choklad.

Det ar jattelatt att ata LCHF i Staterna; det finns massor med stallen dar du kan bestalla sa du far extra gronsaker/sallad/fett eller vad du nu vill ha. Och som Margareta sa, om det sager Steak House sa kan du inte ga fel. Vad som AR svart ar att sta emot alla frestelser sasom cheesecake och tartor … de ar ocksa supersized :0)

markazits
0

Jag har precis kommit hem från Gran Canaria. All inlcusive är helt perfekt i matväg. Man slipper fundera ens det lilla utan kan välja precis det man vill äta.

http://www.markazits.com

http://www.markazits.com/blogg

JAUS
0

Med pemmikan i fickan så klarar man sig alltid.

MiaP
0

Jag är i Las Palmas på Gran Canaria just nu. Och det är inga problem här alls. Jag beställer kött eller fisk och säger att jag inte äter potatis och då frågar de om jag vill ha verduras som är kokta grönsaker som gröna bönor, vitkål, sparris, broccoli etc, lite olika blandningar på olika restauranger.

Miss-S
0

Det gar alldelse utmarkt att ata LCHF pa restaurang i London. Ingen hojer pa ogonbrynen om du ber att byta ut chipsen mot sallad! Feta saser (las: Mayo) finns att fa nastan overallt. Har inga problem att ata ute, och jag ater ute ofta.

Det finns aven justa saker att kopa i matbutikerna om ni behover snacks eller mellanmal - flasksvalar, hackad kokos(!), salami, ghee, dipgronsaker, pateer, agg i mayonnas…

MonicaP65
0

Jag ska snart ut och resa och tänker ta med en liten burk kokosolja att ha i väskan.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
helvete
0

#11. Ta en liten flaska då, man får inte ha flaskor större än 100 ml i handbagaget.

MonicaP65
0

Tänkte packa den i resväskan när jag flyger så jag har den när jag kommer fram och ska på restaurang.

Sindri
0

Var i Rom förra våren och vår frukost var inget att hänga i julgranen, men vi fixade det med en hink turkisk youghurt, lite brieost och jag hade en liten burk med kokosfett - bara att skeda i teet.

misty09
0

Tack snälla för alla tips. Blir till att plocka lite av varje från er så ska jag nog klara detta också!

Aniara4
0

Det finns en tråd med Londontips någonstans, sök!

Minett
0

När vi var i USA senast (hösten 2008) var jag helt "färsk" LCHF:are. Jag upplevde till min glädje inga problem alls med maten. "I´m on low carb" räckte alltid för att få förslag på LCHF:vänliga tillbehör till köttet/fisken etc.

kitabu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tillbringade en månad på Sri Lanka i höstas. Inga problem. Jag reste i Tanzania 2008, fastland och Zanzibar -- utmärkt mat.

I juni-juli skall vi åter resa till Tanzania inklusive Zanzibar, nu med våra två 14 och 16-åriga barnbarn.Jag emotser inga som helst problem att få tag på det jag vill äta. Jag är som de flesta nog vet strikt LCHFare och det betyder att man ibland måste poängtera vad man vill ha.Jag skall passa på att deklarera denna kosts befrämjande inverkan på diabetikers hälsa. Vi kommer att efter utprovning gratis fördela ca 2000 läsglasögon i tre olika regioner. Eftersom vi i detta sammanhang samarbetar med de olika hälsovårdsdepatementen kommer jag att se till att få diskutera saken med deras diabetesvårdsansvariga. Skall bli intressant.

En av tilltänkta byarna ligger i Maasailand. Jag kanske skulle mäta blodsocker där? Fast kanske inte på det sätt som visas på bilden?

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Julialex
0

Små Babybelostar kan man väl ha med sig också :)

http://julialex.blogg.se

Aniara4
0

Här finns en tråd om London med några tips i.

Margareta
0

Mat som inte är flytande går bra i handbagaget. Jag har haft kokta ägg och ost utan problem. Dricka får man på flyget som duger.

Små neutrala flaskor från Apoteket med vispgrädde går bra igenom säkerhetskontrollen - de uppfattas höra till necessären.

nyborjare08
0

Här är en länk till info om vätskor, m m, i handbagaget.

misty09
0

Tack Aniara för länken! Hade inte en tanke på Nandos. Älskar den restaurangen. Dom har så god mat och lätt att beställa olika tillbehör.

Lite förvånande att man rekomenderar indiskt. Tycker det är mycket bönor och linser när jag varit där. Wagamama är en annan favorit. Ska kolla upp deras meny.

Miss-S
0

Indiskt ar battre an Wagamama - bara nudlar! I allt!

Sugiyama
0

Jag äter ofta indiskt, vi har ett "hål-i-vägen" ställe nära jobbet som lagar en underbar lammgryta. Jag beställer utan ris och brukar få lite extra kött istället. Såsen får man äta med sked.  Mitt minne av USA var att jag då saknade tillbehör i form av potatis till köttet. Enorma biffar med bara lite grönsaker till. Idag hade det uppskattats mycket.

Ett annat resetips om någon ska till Kina. Går man ut tidigt på mornarna, runt 7 så står det folk och lagar omeletter i gathörnen i sina portabla kök. Perfekt frukost. Bor man på de större hotellen så har de kockar som lagar omeletter på betällning.

soderen
0

#8 Jaus,

Håller helt och fast med dig. Pemikan kan vara räddningen till mycket.
Man behöver ju inte så stor bit för att klara dagsbehovet. Men tyvärr vill ju vi människor äta med ögat också.

Snart dags för mig att göra en ny omgång. skall bara ta mindre salt då.

JAUS
0

#28 Åta med ögat? Ta en bild på din favoriträtt och titta på den medan du äter pemmikanen. Flört

Pemmikan är nödmat och ska sparas tiil situationer när ingen annan bra mat finns tillgänglig. Pemmikan blir dock godare för varje gång man äter den så det finns en stor risk att man äter av sitt lager bara för man inte har lust att laga mat för tillfället.

Ofelia
0

Vad är Pemmikan?