Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 6907 ggr
sigyn
0

Blodsjukdomar av LCHF??????

Så här svarar Paolo om att äta rätt för att gå ner i vikt och vara hälsosam.

Hur äter jag rätt?

- Det finns bara en modell - den gamla tallriksmodellen. Det är den enda som funkar. Man äter en fjärdedel kolhydrater, en fjärdedel protein och resten grönsaker på tallriken. Problemet med dieter som till exempel den så kallade fettdieten är att man går ner i vikt, men man drar på sig blodsjukdomar. Du blir kanske smal, men du dör tidigare.

Läs hans uttalande här:

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/traning/article8196371.ab

Finns det något som tyder på att LCHF kan ge blodsjukdomar eller vad är det för fettdiet han menar.

nyborjare08
0

Jag skulle inte lita på vad han säger för 5 öre! Han är inte påläst och tror säkert på det gamla blajet om att mättat fett är farligt. Han har väl dessutom egna matlagningsprogram och -böcker? som han vill marknadsföra. Inte konstigt om han vill skrämma folk!

vinteralvan
0

Blodsjukdomar? Vilken typ av blodsjukdomar? Nej, det tror jag inte på. Det har senaste tiden gjorts många studier om lågkolhydratkost enl Anderas Eenfeldt, och om det gav blodsjukdomar så borde det märkts. Sanslöst att han uttalar sig på det sättet utan att ha en aning om vad han pratar om.

PatrikHagglund
0

Han menar givetvis hjärt-kärlsjukdomar. Glad

Zepp
0

En fjärdedel kolhydrater och resten grönsaker!??

Märks att han inte har en aning om vad han talar om!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sugiyama
0

Om jag inte är helt ute och cyklar så är väl de flesta blodsjukdomar ärftliga på något sätt och har definitivt inte något med kosten att göra. Min mamma hade t ex en sjukdom som gjorde att benmärgen producerade för mycket blodkroppar. Den hade hon ärvt och jag måste kolla så jag inte har fått den.

[Marja-Liisa]
0

Jag vet inte ens vilka sjukdomar jag skulle få om jag åt hans tallriksmodell ngn vecka.

Men jag vet att med en vanliga tallriksmodell + lite bröd till får jag tillbaka min d2, astma, hög Blodtryck och gikt som också försvann med denna högfettsdiet.

Sugiyama
0

#6 men vadå, det kan väl vara värt lite gikt, astma mm för att leva några år längre Obestämd

Cowboy
0

Det finns väl inga bevis på att LCHF är skadligt!

Däremot finns det gott om bevis för att boxning ger hjärnskador.

Att ta en före detta boxare som medicinsk expert måste vara ett stort misstag av aftonbladet.

Inkanyezi
0

Det har varit uppe förut i den här tråden:

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=7172d0bd-074c-4f2d-b29f-c48afb84dcfa

Och Paolo Roberto vet så klart inte vad han snackar om, det är munnen som går.

Det som föranledde tråden var att skräpblaskan Aftonbladet hade en artikel där Paolo bland annat påstås ha lyckats samla på sig drygt femton kilo fett på tre veckor genom att äta "skräpmat".

Jag tror att också det påståendet kan tas med en nypa salt. Jag har väldigt svårt att tro att någon skulle kunna gå upp fem kilo fett i veckan, och i synnerhet inte en person med en relativt smal och fettfri kropp. Det engelska försöket där man lät ett antal personer äta mycket mer mat än de brukade visar på helt annat resultat; smala personer går inte upp av att äta mycket.

Så det där från Paolo får man ta för vad det är: skitsnack.

Besika
0

Jag tar regelbundet stora blodprover pga medicinering och efter nästan 4 år med LCHF syns inget konstigt alls. Om det inte räknas att alla är helt normala vill säga….. ;)

Katti
0

Oj, jag visste inte att han var läkare! Trodde att han bara var en gammal avdankad boxare med kroppsfixering och en vilja att till varje pris hålla sig kvar i rampljuset Glad.

Uppenbarligen funkar det. Vi skriver ju om honom Cool.

sigyn
0

Oj jag visste inte att det hade tagits upp här tidigare. Blev bara så förskräckt av att någon kan uttala sig om LCHF utan några stödjande studier bakom Förvånad

dufva
0

Nej Paolo har nog mer kompetens när det gäller att slå folk på käften, eller gorma åt gratissemestrande linslusar på söderhavsöar, än vad gäller kostfrågor Tungan ute

ullisbullis
0

#8 Så sant!Glad

KarinJ46
0

#13 började inte han sin karriär som "ligist/linslus" i Kungsträdgården?

yvonnel
0

Han har verkligen gjort sig synlig för väldigt många, jag har faktiskt sett ett tvprogram där hans fastrar lagade mat med honom - ändå var jag tvungen att länka till artikeln i AB för jag hade totalt glömt bort vem han kunde vara på bara namnet.++

Jag har mycket dimma mellan öronen men han har nog mycket mer + dis.

berittis
0

#8 Cowboy. SkrattandeSkrattandeSkrattande