Vilka nötter rekommenderas
Jag har köpt makademian- och paranötter. Vad jag kan läsa ut så är de ok för en lchf:are att knapra på. Min man sitter gärna och "vräker" i sig godis, chips, jordnötter mm. Då kan jag överfallas av ett fruktansvärt suuug då tar jag fram mina nötter.
Min man har en sådan kropp där inget sätter sig (på utsidan iaf). Finns det mera nötter som är ok?
Jag åt nästan upp en hel påse rostade sojabönor innan jag såg att det var jäkligt mycket kolh. i dem.
Makademiannötter är fantastiskt goda och otroligt dyra. Kilopris på 324 kr en liten påse kostade 52 kr. De billiga vid naturgodiset innehöll massa skräp och massa kolh.
Det positiva med macadamianötternas pris är att man helt enkelt inte kan vräka i sig dem, haha. Man har inte råd. Paranötter är också bra och de vräkar man inte i sig lika lätt heller tycker jag.
Men det är också viktigt att man tar tag i det där snaskarbeteendet. Det ÄR jobbigt när familjen sitter och låter handen gå från skål till mun från skål till mun från skål…
Jag tar hellre fläsksvålar (om något alls…) och så har vi infört att alla får en egen liten skål med snacks. Det är bättre för alla att det inte blir för mycket.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Det viktigaste är att nötterna är färska och opastöriserade så att det går att blöttlägga dem och så smått låta dem gro; detta för att bryta ner de anti-nutrienter som finns i nötterna. Därefter kan man torka/rosta dem på svag värme i ugnen.
Mandlar och Cashew är också okey i mindre mängder.
Cashew??? är det ok? Det var väldans det visste jag inte. I lördags åt jag alldeles för många macadamian (rättstavat nu) det var svårt att sluta. Man måste bestämma sig och inte hämta mer sen!
#2 DanielS: spännande, var köper man sådana? Vilket/vilka varumärken är OK?
#2 Mandlar och cashewnötter innehåller mycket kolhydrater, särskilt cashewnötterna är illa. Bättre är hasselnötter och valnötter isf.
Macademia är bra eftersom de inte innehåller omega 6, alla andra nötter (utom kokos) innehåller omega 6, några ganska mycket.
Mandlar från Kalifornien är efter 2004 oftast steriliserade såtillvida att dem ej är explicit märkta obehandlade. Det säkraste är att köpa organisktodlade mandlar med skalet på.
År 2004 bestämde sig den storkskaliga mandelindustrierna som har tungan uppstucken i röven hos de politiska beslutsfattarna och ena handen i nerstoppad i statskassan att artificiellt höja priset på mandel; i Sverige ledde detta till att priset höjdes med det dubbla under förevändningen att det var missväxt i Turkiet samt att en amerikansk återförsäljare lurat de europeiska importörerna. Det intressanta i sammanhanget är att jag vet av vissa mindre butiker som sålda mandel till det gamla priset på drygt 45kr/kg i flera år efter 2004. Därför bojkottar jag alla större grossister av mandel.
#5 Nu är det ingen större fara om man balanserar kosten efter vad man äter. Anti-nutrienter i växter samt mold-toxins på dessa utgör ett ofantligt mycket större hot än vad en liten extra mängd ?-6 fett skulle kunna åstadkomma i ogynnsam kontext.
Mandlar som säljs i USA ska sedan september 2007 vara behandlade (pastöriserade eller propylenoxid-behandlade) efter Salmonella-fall utan att detta behöver anges på förpackningen! trots många protester. Motsvarande krav finns ej i EU.
Jag frågade Coop om deras kaliforniska mandlar, fick svar efter 3 veckor. Enligt uppgift från Coop är deras kaliforniska mandlar ej behandlade. Många mindre mandelleverantörer i Kalifornien kan inte hantera processen, så the Almond Board har inte velat sätta det kravet.
Är det någon fler än jag som uppmärksammat den skiftande kolhydratmängden hos sötmandel, beroende på vilken kedja man handlar hos?
Konsums sötmandel innehåller endast 4,5 kolhydrater, medans Icas ligger kring 14 kolh/100gr, om jag inte missminner mej.
Hur kan detta komma sig?
Vars finner jag macadamian nötterna?
på minmat står det att hasselnötter innehåller över 9 kh men på willys hittar jag en påse där det står 5kh, ska jag gå efter minmat eller kan man lita vad som står på påsen?
Var uppe i en tråd i januari. Enligt Coop är 4,5 g KH korrekt, det motsvarar mängden tillgängligt kolhydrat, 13-14 g KH/100 g är total mängd kolhydrat inklusive fibrer som ej utnyttjas.
Jag har idag köpt macadamia-nötter på Lidl, 150 g i en plåtburk, för 24,99 kr.
Hur stor är KH-mämgden på macadamian?
#8,# 10
OBS! Macadamianötterna som jag köpte på Lidl är torrostade och saltade (0,8% salt).
Finns också i tråd från januari bl.a. Ca 4, 5 g KH som kan utnyttjas och ca 8-10 g fibrer som ej är tillgängligt.
En normalportion anses vara ca 28-30 g eller 10-11 st, vilket ger högst 2 g tillgängligt KH per portion.
Jag tycker det e synd att d inte står "rätt" på nån påse ! Olika märken har olika kolhydra innehåll , och vem ska man tro på?
Jag frågade Annika D detta på hennes föreläsning, men hon va lika förvirrad som jag.
Jag vet att man ska vara försiktig med nötter om man har svårt att gå ner i vikt,så jag ha valt bort dom nu ett tag. Själv så ÄLSKAR jag pecan och pistagenötter, mums ! Fast pecan så ska d va d med skal på…
#12 Minns du händelsevis vad tråden hette, så kan jag kolla vidare där? :)
Kolhydrater i macademianötter (obs stavning macademia).
#5 kokosnöt är ingen nöt utan en stenfrukt.

Macademia köper man på stor-marknader (typ ICA Maxi och Coop Forum) och där man har Naturgodis. I lös vikt kostar dom från 10,90 till 12,90 per hekto.
för att utöka listan på "nötter" som ej är att räkna som nötter från botaniskt perspektiv.
Some fruits and seeds that are nuts in the culinary sense:
Almonds and Walnuts are the edible seeds of drupe fruits — the leathery "flesh" is removed at harvest.
Brazil nut is the seed from a capsule.
Candlenut (used for oil) is a seed.
Cashew nut is a seed.
Coconut is a dry, fibrous drupe.
Gevuinanut
Horse-chestnut is an inedible capsule.
Macadamia nut is a creamy white kernel (Macadamia integrifolia).
Malabar chestnut
Mongongo
Peanut is a legume and a seed.
Pine nut is the seed of several species of pine (coniferous trees).
Pistachio nut is the seed of a thin-shelled drupe.
Lychee is a member of the soapberry family, in which its berrylike fruits can be eaten fresh or sundried as nuts.
#17 De macademian som kostar 10.90 innehåller en massa kemikalier och massa fler kolhydrater. De jag köpte var i påse från tyskland.
#18 Mongongo nöten är faktiskt den "nöt" som våra förfäder åt i Afrika. Den är dock i det närmaste omöjlig att få tag på här.