Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 8962 ggr
al1ce
0

Alkohol och LCHF

Hej!
Har precis börjat med LCHF (en vecka). Jag tycker inte alls att det är svårt med maten än så länge, saknar inte kolhydrater alls! Dock älskar jag att festa (är 18 år) och nu är jag lite orolig över hur jag kommer reagera på alkoholen? Jag förstår att jag måste prova mig fram osv, men hur mycket kan min tolerans ha ändrats på 1-2 veckor?

Mycket tacksam för svar!

Norrpojk
0

Det beror på. Dels på vilken typ av LCHF och dels hur just din kropp fungerar.

För mig så är det en väldigt stor skillnad i tolerans men även i smak av vad jag tycker är gott.

Strikt fakir och sprit utan socker kan vara riktigt farligt så drick gärna vin eller knapra på någon grönsak.

Norrpojk
0

(dubbelpost)

nr-9
0

Du är troligtvis mer lättpåverkad och tål mindre nu än tidigare. Var lite försiktig.

ZandraGjers
0

Hej!

Det är väl så att förbränningen avtar eller stoppar när du dricker alkohol.

jag har kört Lchf länge nu å festat precis som vanligt. Fast när jag dricker kör jag bara ren sprit å light dricka.

Detta har funkar för mig utan att stoppa min viktnedgång.

Men jag kan absolut inte dricka samma mängd som jag gjorde innan jag började med lchf. Första festandet på Lchf blev jag redlös och då drack jag inte på långa vägar samma mängd som jag brukade dricka. Skäms 

samma hände även en bekant till mig som oxå körde lchf.

Så ta det väääldigt vackert!

Lojs
0

Jag blir väldigt lättpåverkad när jag äter strikt, och dessutom väldigt lätt illamående bara efter mindre mängder alkohol. Svårt att reglera mängden exakt så jag har slutat helt att dricka när jag inte har kolhydrater i kroppen, det är obehagligt att bli plötsligt illamående.

För mig som dricker väldigt sällan så har jag gjort som så att de dagar jag planerar att dricka alkohol på kvällen så äter jag rejält med kolhydrater i förväg, så slipper jag bli sjuk av alkoholen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Zepp
0

Du kommer iallafall att spara hälften av pengarna du brukade lägga på alkohol tidigare. Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Moa-]
0

Hur fungerar olika typer av alkohol tillsammans med lchf-kost? Tänker inte så mycket på om man blir mer eller mindre påverkad ut mer vad som är "tillåtet"…

Zepp
0

Torrt vin, och ren sprit är väldigt lite kolhydrater i.. om det är det du menar.

Det är "tillåtet" att leva ett normalt liv.. men alkohol hindrar fettförbräning och är ingen hälsokur.

[Moa-]
0

Något åt det hållet menar jag, försöker få lite grepp om hur detta är uppbyggt… För mig är inte fett i allmänhet eller som jag läst på flera ställen att ha smör eller ännu värre kokosfett i kaffet en hälsokur heller.

Zepp
0

Som du vet finns det folk som inte gillar feta köttbitar, det är ett sätt att hålla uppe andelen fett av energiintaget.. i kaffe och te smakar det inget, och så håller man sig mätt väldigt länge.

Eller för att se till att man inte får i sig för lite energi.

MonicaP65
0

#1#. Har smakat lite alkohol på några fester. Behövs inte så mycket….Tungan ute. Du skriver att det kan bli riktigt farligt. Kan du utveckla?

iabe
0

Gud vad skönt att jag inte är ensam.

I lördags när jag var på fest blev jag plakat på 3 glas vitt vin (10%), och trodde det var ngt fel :)

Men då vet jag att jag ska vara jätteförsiktig….

camsve09
0

Jag har upptäckt att jag tycker whiskey är sött och gott numera! Skrattande Har aldrig klarat av smaken tidigare.

Måste vara ytterst försiktig med alkohol när jag äter strikt. Är jag liberal med kolhydraterna funkar jag mer "som vanligt".

Blev ninjafull första gången jag drack vin på LCHF. Hade då ätit UFO ca 3 veckor. Efter två glas var jag rejält full, efter några till helt plakat och illamående. Inget kul!! Skäms

Som många tidigare sagt, var försiktig!!

Miss-S
0

Jag fungerar tvartom mot er har, men ni kanske hade hog tolerans nar ni gick pa kolhydratdrift. Personligen var jag tvartom - jag var mkt billig i drift nar jag gick pa kolhydrater. Jag fick dricka vispgradde ren eller ata mycket fet mat innan jag skulle ga ut for att inte spy eller ma skit dagen efter.

Nu ar det annorlunda. Magen lugn och kan dricka bra mkt mer an forr. Tyvarr for vikten..