Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 8796 ggr
vincaminor
4

Kolesterol - mina värden

Vill ni hjälpa mig att tyda mina värden från blodprover som togs 19/1?

P-Kolesterol 7,8 (är detta totalkolesterolet?)

P-HDL-Kolesterol 2,8 (det här är väl bra?)

P-Triglycerider 0,6 (också bra vad jag förstår)

P-LDL 4,7 (högt, eller hur?)

Totalkolesterol/HDL 7,8/2,8 = 2,79

fPGlukos (fasteblodsocker?) 4,3

Behöver jag bry mig om att LDL är högt? Det rekommenderas ju ligga under 3,0, men som jag fattat det så innebär mitt låga Triglyceridvärde att det finns mer av de små farligare LDL-partiklarna.

Övriga värden:

Calcium 2,4

Kalium 3,9

Kreatinin, enzym 63

Det är krångligt det här så det hade varit kul att höra vad ni andra säger.

Zepp
0

LDL är det mist relevanta värdet att utvärdera.

LDL och triglycerider är det som kommer från levern och transporterar ut fettet kan man säga.

Triglyceriderna triggas av snabba kolhydrater och högt insulin, och LDL helt enkelt av att det transpoteras ut mycket fett.. så det ser bra ut.

Äter man mycket fett så måste det oxå transpoteras, men då skall LDL vara stora ofarliga, det undersöker man med APO-kvot.

Är du frisk och mår bra, äter bra, så ställer kroppen in det kolesterol den behöver.

Kolesterolprov är bara en del av en screning, där dina andra labbvärden och sjukdomssymptom kan utgöra en grund för någon diagnos.

Antar att diagnosen för dig är at du är frisk?

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vincaminor
0

Jo, doktorn sa att jag är frisk. Egentligen sökte jag för ledvärk men det får jag inget svar på. De tar blodprover och sen får jag vara nöjd. Nu är jag ju ganska envis så jag ger mig inte. Har testat med extra magnesium. Värken är kvar men känner mig betydligt piggare. Kanske en tillfällighet.