Currytorsk- och räkpudding!
Jag har alltid gillat min pappas fiskpudding. Tyvärr innehåller ju den en stor mängd ris, vilket inte kommer på fråga för min del. Men jag blev lite nyfiken att prova en egen variant. Som tur är blev den god
Såhär provade jag göra:
400 g torskfilé
~20 st räkor (inga småttingar)
4 ägg
1-2 dl grädde
100g ost (botten av en ost som knappt går hyvla + tjocka skivor att ha uppe på!)
Stekte torsken separat, samtidigt som jag slog på ugnen på 225 grader. Kryddade med lite salt och mycket curry! Stekte den inte särskilt länge, 2 minuter kanske.
Efter detta stekte jag räkorna ungefär lika länge. Kryddade dem med en rejäl nypa cayennepeppar. Hur stor inverkan den hade smakmässigt efteråt har jag dessvärre ingen aning om.
Samtidigt som jag lekte stekmästare så knäckte jag äggen och vispade dem lätt samtidigt som jag tillsatte grädden och rev ner botten av min ena ost som jag inte orkade få ut fler hyvlingar (?!) av.
Nu börjar det hända saker! Ihop med allt i en kastrull! Rör om rätt ofta så du inte råkar bränna fast något. Jag använde en teflonkastrull och min supergrymma silikonvisp, så jag hade låga förväntningar gällande fastbränning.
OBS! Visst är ni övervänliga med smöret i stekpannan och kastrullen?!
Nu till det roliga! Svep över allt till en ugnssäker form. Jag tog en oval sak som hade längden av en sockerkaksform fast bredden av 1½. Det blev superperfekt, ca 5cm hög "pudding" som bara väntade på att få på sig de där tjocka goda ostskivorna!
Vad göra sen?
Sitt och vakta din älskade maträtt! När du tycker att osten är perfekt tar du ut formen och skyfflar upp hälften på en tallrik. Den andra hälften blir en bra repris dagen efter. Jag kanske äter stora portioner så ni kan måtta själv bäst ni vill, jag hindrar er inte! 
Bättra gärna på receptet!
Tack för receptet, kommer prova detta.
Det där lät gott! Ska absolut testas!
Kram och tack!
Det låter gott!
Numer pensionär i Nynäshamn