Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5283 ggr
mezza
0

Räkna kalorier

Kan 2000kcl vara en rimlig nivå att börja på eller är det för mycket?

Fördelning 92%fett 6%protein2%kolhydrater

Aniara4
0

Du ska inte utgå från kalorinivån utan från hungern. Ät när du är hungrig, sluta när du inte är det längre.

Dessutom ser det där ut att bli alldeles för lite protein!

Jag tycker det är bättre att utgå från gram. Man börjar med att bestämma sin kolhydratnivå - många här använder t.ex. under 20 gram kh/dag som riktmärke. Sedan protein - ungefär 1g per kilo kroppsvikt kan sägas bli lagom, även om det finns olika sätt att räkna och viss debatt kring detta…(Och observera att det då gäller rent protein och inte proteinkälla, kött innehåller t.ex. ca 20% protein). Därefter lägger man till fett tills man blir mätt.

För att ta reda på hur man äter i förhållande till dessa mål är det bäst att lägga in det man äter i Minmat. Då ser man hur mycket det blir, och kan justera efterhand tills man ser att det blir ungefär rätt.

En del kan behöva hålla koll på kalorinivån för att se till att man inte äter för LITE. Hunger och mättnad kanske inte fungerar riktigt om man t.ex. har bantat mycket eller haft ätstörningar tidigare. Och äter man för lite går ämnesomsättningen ner, man mår dåligt och går inte ner i vikt. Det förekommer också att man fortsätter äta samma mängd av gammal vana fast man gått ner mycket i vikt, och då kan man också behöva justera mängden.

mezza
0

Tack Aniara jag kan inte kommin i minmat eftersom jag nog har en gammal inlogg på min epost men jag har räknat i mat dagboken.

och jag tänker under 20grkolhydrater men då måste man ju räkna hela tiden annars vet man ju inte.

1g per kilo som man vill väga eller som man väger nu?

Zepp
0

Sikta på 20-50 gram kolhydrater om dagen i snitt och proteinet minst 1 gram per kilo och dag, testa hur det blir per nuvarande vikt och på din normalvikt, se om du håller dig mätt på de olika nivåerna.

Kalorier spelar självklart roll, men låt helst kroppen sköta den delen och koncentrera dig i första läget på att komma på hur du skall äta för att hålla dig mätt länge på mindre.

Det är för de flesta hur lätt som helst att tvinga av kroppen några kilon, men skall det bestå bör man äta så att kroppen själv gillar läget.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mezza
0

Okej nu ska vi se om jag förstår…

Jag äter så mycket jag orkar

mycket fett

för att hålla mig mätt

vaktar på kolhydraterna (20-50)

ganska mycket protein

för visst är 95gr protein gnaska mycket?

Aniara4
0

95g protein är inte så mycket, det beror på hur mycket du väger. Jag brukar ligga där nånstans, men då väger jag nästan 90 kilo också och har rätt mycket muskler.