Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3310 ggr
Inkanyezi
0

Etik och studiedesign

Jag fick syn på en annons, där "Good Food Practice" söker deltagare till en studie där de vill undersöka hur växtsteroler i margarin påverkar kolesterolvärdet, under den förutfattade meningen att "Förhöjt kolesterolvärde är en riskfaktor för att utveckla hjärt- och kärlsjukdom."

Studien görs under en period av några månader, och försökspersonerna ska under tiden äta tio gram margarin med steroler tre gånger om dagen.

Det som gör att jag tycker att det är etiskt mycket tveksamt, eller snarare oförsvarligt, är att studien inte undersöker hälsoeffekter av växtsterolerna, utan att den bara inriktar sig på hur halten av kolesterol påverkas.

Grundpremissen, att högt kolesterol skulle vara en hälsorisk och attt det skulle vara hälsofrämjande att sänka nivån, är knappast odiskutabel. Höga kolesterolvärden indikerar sannolikt något, men vad detta är vet vi väldigt lite om. Vad växtsteroler har för negativ verkan på hälsan vet vi också väldigt lite om, och den här studien har inte formats för att ta reda på det. Den ser mer ut som ett beställningsjobb från Unilever, för att visa att deras margarin verkligen sänker kolesterolet.

Och självklart kan det vara direkt skadligt att sänka kolesterolet, och det skulle exempelvis kunna öka risken att dö i hjärtinfarkt.

Och det framgår väl tämligen tydligt mellan raderna att studien inte är självständig. Bakom en sån här studie står en beställare, någon som betalar för att få ett önskat resultat. I mina ögon uppryller den inte ett elementärt grundkrav på god forskning: integritet.

kaisakavat
0

Hm.. Snacka om "korttidsstudie"..

Som du skriver - oetisk.. men också onödig. Vi vet redan att margariner kan sänka kolesterolhalten i blodet. Fast det sker ju genom att först skada kroppen, vilket man kan gissa att studien inte kommer att uppmärksamma..

Verkar som om de lyckats få pengar till elendet. Illa..

Inkanyezi
0

Jo, och det är ganska lätt att gissa varifrån pengarna kommer.

kaisakavat
0

Är det? Flört

Vi får hoppas det är som vi misstänker.. Om det är offentliga medel - då får jag spader!