Sökes! Enkla, snabba recept
Ibland är det kul att lägga lite längre tid på matlagning med avancerade ingredienser och lång tillagningstid. Nu efterfrågar jag dock motsatsen, enkla och snabbtillagade luncher/middagar. Jag tror och hoppas att det finns en massa bra ideer bland folket och jag hoppas på att kunna få inspiration, som andra säkert också kan ha nytta av! För att kunna laga till en god, snabb lunch eller middag kan nog imponera på de flesta:)

Stek en kött- fisk- fågel-bit i smör, slå en slatt grädde i pannan och sjud till en sås.
Servera med en god sallad.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Lunch för mig kan bli allt möjligt. Allt från ett par kokta ägg med makrill till, eller ångkokt lax med smör och dill och till det ett par ägg igen;)
Använder aldrig recept till någonting, det blir något av vad som finns hemma för det mesta. I perioder gör jag det enkelt för mig och gör en stor gratäng med broccoli och brynt köttfärs med lök, ovanpå det en smet av ägg, grädde, riven ost och kryddning efter dagsformen. Kan bli tacokryddning, salt/peppar, vitlök, rosmarin, timjan/oregano eller vad som helst.
Går ju att variera och ha en gratäng utan kött och istället ha kött bredvid, som kyckling, karré eller vad som helst.
Enkelt är också fiskgratäng- brukar lägga halvfrusna torskblock skurna i bitar i botten på en form. Hackar några kokta ägg och strör runt, sedan ovanpå det grädde blandat med hackad dill, riven ost och salt/peppar. Pressad citron i är också gott. Brukar gå bra att äta utan grönsaker till.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Trots att det är gravt protokollsbrott mot Jantelagen så passar jag ändå på att rekommendera en kokbok som är skriven just med detta syfte:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=917241166X
/Per Wikholm

Kankse behover jag ha 'jantelagen' forklarad for mig … trodde det gallde avundsjuka … och det hittar man val inte bland KiFs medlemmar? :0)

Sa hur gor man reklam for egen vara om man inte far tala om hur bra den ar?
Alla bokturer dar forfattare signerar sina bocker at kopare ar ju for att oka forsaljning … skulle de da ses som = "eget berom luktar illa" …
Tack för bra tips än så länge! Gratänger av olika slag är en bra grej. Jag är inte så noggran alla gåger med att det behöver vara en "komplett" måltid enligt något recept, alltså det får gärna vara hopplock av olika slag. Så har ni några ovanliga snabba kombinationer av mat som ni äter så vore det intressant det med!
#8: Färdiggrillad kyckling.