Kasta fritösen
Innan jag ramlade in på LCHF för att GI inte fungerade så städade jag undan fritösen till en banankartong i förrådet.
Den användes ju ändå bara till pommes och potatisklyftor - inte ens godkänt inom GI.
Men nu läser jag om chilli-cheese-bollar och funderar på vad mer man skulle kunna använda fritösen till?
Chicken nuggets? Hur?
Chilli-Cheese - underbart
Fler idéer?

Jag brukar fritera kyckling som jag panerar i ägg och finkrossad fläsksvål (oftast lyka) och riven parmesan. Mer chicken-in-a-basket än nuggets. Det är i alla fall riktigt gott. Dålig bild på kycklingen.

Grönsaker och kött såklart ;)
Appropå om det är nyttigt att fritera…
Medarbeterare på Kost
När jag gör något i fritösen fastnar allt i korgen. Vad gör jag för fel? Har haft fin kokosolja från hälsokosten eller vanlig rapsolja. Alltid samma resultat. Någon som vet?

Jag älskar friterad mat, har alltid gjort och jag blev så glad när jag kom på en massa saker som faktiskt går att fritera inom LCHF :) Här får du några tips:
Lökringar
Aubergineskivor
Blomkål
Kött av alla de slag
Kål
Halloumi (jätte gott men väldigt mättande, blir som pommes, krispiga)
Fylld paprika eller chilli med ost
Egentligen kan man ju fritera det mesta…
Jag brukar doppa i ägg och sedan i PO-fiber som jag blandar med olika kryddor. Det funkar väldigt bra med det mesta, det ger en fin panering och god smak. Jag testade chili-cheezen i fredags och dom var urgoda att fritera. De blev dessutom vädligt fina, det går säkert att använda den smeten till att ha på andra saker också, te.x en bit kycking som täcks med chili-cheeze smet och sedan fiteras…hmm….du får testa och skriva hur det gick :)
Till panering kan man också ha sesamfrön, mandelmjöl, fiberhusk, kruskakli, olika sorters nötmjöl, finriven ost, kokos och krossad fläsksvål.
Jag är lite sugen på att försöka göra något med "Pannkaksdiet" smeten men har inte kommit så långt än, typ doppa en äppelklyfta pudrad med kanel i den och sen fritera och äta med grädde som dessert, eller fylla med något gott och göra ett paket och sedan fritera…..ja du ser, det är bara fantasin som sätter gränser…!

Jag försökte med Chillicheesebollarn men det lyckades inte - innehållet liksom flöt ut ur bollarna och ut i oljan.
Men jag ska ta nya tag, har en idé om att frysa lite lösare bollar, kanske med mjukost i, för att sedan snabbt panera med ägg och något och vips in i fritösen.
Låt oss veta hur det går! Har just köpt ett kg palmfett, ekologiskt. Vet inte om det är bra. Men tänkte att det kunde vara bra för fritösen. Man måste ju prova sig fram. Friterat smakar ju så bra!!
#3 Jag skulle tro att du inte låter oljan bli tillräckligt varm.

Verkar som det är OK att leta reda på fondue-grytan också, bara man använder rätt fett och ser upp för brännskador.

Jag tog fonduegrytan. Den är liten, djup och i gjutjärn - perfekt.
Sedan gjorde jag som den samlade vetenskapen här sagt.
Jag tog två kycklingfileér och skar dom i nuggetstora bitar. Blev ungefär 25 stycken. Torkade dom med en kökshandduk och vände runt dom i uppvispat ägg, vände i finkrossad fläsksvål (som jag kryddat med salt och vitpeppar), runt i ägg igen och en sista gång i fläsksvålen.
Ner i fonduegrytan som hade hett kokosfett/rapsolja i sig. Fritera till gyllenbruna.
Vart perfekt. 5-åringen sa att det var bättre än på restaurang :)
(Provade några med mandelmjöl men fläsksvål var avgjort bättre till nuggets iaf)
Nästa projekt - ChilliCheesebollar
#7 Ska pröva att ha litet hetare olja nästa gång. Tack för tipset.
#10 Sen kan det vara att oljan är varm, men du lägger i för mycket på en gång, så att den svalnar av.

Ok - Projekt ChilliCheese känns ganska bra.
Det finns ett dokument därute (i cyberrymden) som berättar om McDonalds och KFC:s recept. Jag sneglade på Donkens recept på nuggets när jag gjorde chillicheesen.
Recept:
2dl riven gratängost
2dl Mjukost av grevétyp. Min var Fjällbrynt.
0.5dl finhackad chili
Rör ihop, forma små köttbullsstora bollar, lägg på en oljad tallrik och in i frysen.
Efter en timme, ta ut och jämna till dom, lägg i en plastburk (jag hade lite pofiber i botten) med lock och frys över natten.
Ta ut och kleta runt bollarna i ett uppvispat ägg. Låt rinna av på en tallrik eftersom.
När sista bollen är klar så läggs dom i en fryspåse (3l ?) med mjöl av en påse fläsksvålar. Blås upp påsen, håll tätt och skaka om så att alla bollar blir täckta.
In i frysen ett par timmar.
Upprepa äggkletningen och skakningen i påse. Troligen räcker det "mjöl"som redan fanns där.
Frys in igen.
Sedan är det bara att ta ut det antal du vill ha och fritera. Fritera tills lagom ljusgul/gyllene. För hård fritering gav i mitt fall ett par stycken spruckna ballonger med skummande frityr som följd.
Dessa blev precis som dom på Max. Bara att variera Chilins styrka och annan kryddning samt kanske ostsortar.

#12 alltså, det där låter så hiiiimla gott! jag måste nog köpa mig en fonduegryta och testa!

Nu har jag tweakat receptet till dess fördel:
3dl riven ost och 1.5 dl mjukost.
Från frysen, 170 grader i oljan, kanske 3-4 minuter. Passa dem så att osten inte börjar "smita ut". Då är de definitivt klara.
Perfekta lördagskvällssnack 

Vad ar gratangost?
Vad har man lämpligast för olja i fritösen?
#16 Kokosfett
#15 Gratängost är "standard"-riven ost på påse, brukar vara en blanding som ska smälta lagom lätt och få lagom färg när du använder till t ex gratinering. Inte särskilt smakrik utan typisk "mittemellan-ost"
Kokosolja - oj det blir ju jättedyrt. Går ju åt en del, väl? Näst bäst då
?

Rapsolja?
Det finns billigare sorter, t ex den på city gross.
Sen skulle jag personligen gissa att även unilevers silverpaket är bättre än andra oljor även om det är härdat nu (inte mycket i ett kokosfett de kan härda dock då nästan allt är mättat). I alla fall bättre än att hetta upp oljor med mycket fleromättade fetter som olivolja och rapsolja till så höga temperaturer.
Tack Fiana! Sugen på att köpa en fritös faktiskt… 
Talg är billigt fett och utmärkt för fritering. Rapsolja avråder jag starkt ifrån alldeles för mycket omega-6 för att kunna användas till fritering.
Läs mer om talg i den här tråden.
#22# Smakar talg nåt, eller är det neutralt i smaken?
#23 Det är tillräckligt neutralt.
#20 m fl, jag tänkte dela med mig av en liiiten varning för att använda kokosfett i fritösen om man inte är van kokosfettsätare. Jag och min man gjorde fondue och använde då Alba Dalbys kokosfett. Det gick finfint för mig som var van att ta kokosfett i kaffet men min man blev sjuk! Magkramper gjorde honom sängliggande ett drygt dygn efteråt! Eftersom jag mådde bra så kan jag inte tolka det annat än att det var kokosfettet.
#25 Jo, vissa är känsliga för kokosfett.
Jag friterar i olivolja, men även i kokosfett. Man använder ju givetvis oljan flera gånger. Filtrera genom en fin sil eller ännu hellre kaffefilter om det blivit för mycket slagg i den.
Kola innehållet i gratängost. Det brukar innehålla potatismjöl för att inte klibba ihop, inte så önskvärt för alla LCHF-are. En del tål det - men långt ifrån alla

Numer pensionär i Nynäshamn

#28 - Det är naturligtvis bäst att riva sina ostkanter och frysa in eftersom och sedan använda det - det gör jag 
Idag blev det inhandlat en fritös! Ska användas redan ikväll. Sprungit benen av mig efter kokosolja (hade för lite kvar hemma). Varit på Ica Maxi, Ica kvantum, Coop forum, Coop extra, Willys, 2 olika Lidl, Citygross, Netto men icke då!!!!! Hittade en liiiten kvartersbutik med "orientlivs" och tänkte "har inget att förlora, jag kollar där oxå". Kom ut med 6 små burkar á 30 kr st. Lycka! Får se om dotterns mage tål kokosoljan. Läste i nåt inlägg att nån blivit lite dålig i magen,,,,, Maken är på tjänsteresa och vet inte ens om att vi äger en fritös än
.
Fler tips på recept någon?