Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 66868 ggr
Cessy
80

Var hittar jag fiberhusk?

Fick ju för mig att jag skulle prova o göra brödbullarna o gav mig ut för att köpa Pofiber o Fiberhusk. Pofiber fanns både på Kvantum o Servus, men varken ICA eller Coop/Konsum har fiberhusk i sina databaser.

Heter det inte fiberhusk? Finns det ett annat namn? o var kan man hitta fiberhusk?

Paukku
0

Jodå jag köpte min på ica maxi =)

Den var där vi glutenfria avdelningen!

Cessy
0

Konstigt - för på kvantum sökte de i ICA´s databas o påstod att Fiberhusk inte fanns i den o det borde det ju funnits om den fanns på maxi???

Vi hade 3 personer att galoppera runt o leta. Vi var även i den glutenfria avdelningen o de gick som sagt var också o sökte i databasen o påstod att det fanns inget som hette fiberhusk o likadant sa de på servus o de sökte också i sin databas.

Heter det Fiberhusk? Vem är tillverkaren?

KarinJ46
0

Tror jag köpte min Fiberhusk på Life Hälsokost

Tisdag
9

Finax kallar det Psyllium. Det är en grön påse.

piri-piri
0

Om du har en Hälsokraftbutik i närheten så fråga där, de ska ha. Annars kan de beställa hem till dig.

Paukku
3

va tvungen att hämta påsen Skrattande

Nu ska vi se en gul påse på 100g med fiber HUSK på framsidan

Lindroos kälsoagenturer

Cessy
1

Ja vi har en life-butik här i stan så då ska ska jag gå dit o sedan skriver jag upp det ni sagt om namn o tillverkare, så får jag söka vidare, för det är säkert dyrare hos Life än det är hos ICA.

Tack så mycket alla Glad

Tisdag
2

Tidigare fanns det bara Lindroos variant i affären, nu har jag sett att vissa butiker bytt ut Lindroos fiberhusk mot finax psyllium, samma produkt men olika namn. 

Så här ser de olika varianterna ut.

Lindroos  

Finax

MonicaP65
0

Ica Maxi och min närbutik Coop har fiberhusk! Konstigt att dom inte hittade det i sin databas. Borde ju vara rikstäckande….

Cessy
0

#9 Ja det är jättekonstigtFörvånad

Aily
0

Jag köper också Fiberhusk på Maxi. Var inne på ica.se, och de har ju tom recept med fiberhusk, och då borde det ju finnas. Har för mig att de hade det på glutenfria avdelningen. Det är en ganska liten påse.

Cessy
1

Ja enligt Lindrooslänken Tisdag skrev i #8 ska 100gr finnas på ICA, Wiilys Hemköp, Hälsobutiker o Bergendahls. 300gr ska finnas hos Coop o apoteket. Så det är verkligen jättekonstigt att både Servus o Kvantum påstod att fiberhusk inte fanns i deras databaser. Båda butikerna hjälpte verkligen till o leta, så de måste stavat det fel. Får väl ta med mig en lapp idag, men först tar jag nog en rund till apoteket o ser om jag kan få tag i 300gr. paket där.

Tack för länkarna Tisdag - det var kanon att få se dem o därmed veta vad jag letar efter o ha lite på fötterna då jag ber butiken söka o ta hem dettaGlad

Cessy
1

Tja efter att letat runt i ytterligare en butik o de hade inte så jag styrde kosan mot apoteket. De var de första som inte såg ut som ett UFO då jag frågade efter fiberhusk, men givetvis hade de det inte hemma. Nå har beställt ett 300gr paket nu o hon trodde att de skulle få det till ons. nästa vecka. Hoppas, hoppas, för jag vill ju testa de där brödbullarna. Längtar så efter något brödliknande.Tungan ute

Aliki
0

Jag har oxo letat överallt….ska nu iväg till Willys….hoppas på tur!

Vill så gärna ha något brödliknande ibland, men då jag offrar 10-15gr kolhydrater på en brödbit så kommer suget efter mer som ett brev på posten..Gråter….Denna gång ska jag inte falla ur.

Hoppas på fiberhuskpizza ikväll

Paukku
0

#14 har du provat carbzone?? Eller nystart… de finns på ica maxi och innehåller inget socker och 3,4g kolisar per skiva =D

Aliki
0

Hittade psyllium efter mycket ledande på Willys… Det stod på en liten hylla bredvid knäckebrödet…inte vid mjöl och gryn där jag letat.

#15   3,4 gr. låter bra  Men nu ska jag göra pizzabotten så vi kan smaska ikväll

karinafp
0

Fiberhusk köper jag på Coop Forum. Carbzonebrödet finns på Ica Maxi, tre olika sorter. Det ljusa är perfekt att rosta, när man nån gång vill lyxa till det med en macka. Cool

Cessy
0

hm …. jag beställde ja Fiberhusk på Apoteket. Ett 300gr paket kostade där runt 80 kr, för jag hittade ju inte fiberhusk här i de butiker jag varit i. Igår var jag på CityGross o se där hade de 100gr fiberhusk för 24,90 (tror det var denna summan) o då blir det ju billigare än apotekets större pack.

Sedan hade CityGross även Psyllium i 200gr pack o det kostade 29,90. Eftersom Psyllium var klart billigast o eftersom jag ändå får fiberhusk från apoteket så köpte jag ju Psyllium för att testa om det är någon skillnad.

gun92884
0

Har du kollat pa ingredienserna att det CityGross saljer inte ar husks (skal) ocksa? 

Varfor jag undrar ar for jag har inte hittat fron har (och jag har manga stallen att kolla pa) bara husks och den enda skillnaden ar att en del saljer whole (hela) och andra saljer dem i powder (pulver).

Cessy
0

Fiberhusk var Lindroos

Psyllium var Finax

båda två består av pulveriserat psylliumfröskal.

gun92884
0

Det var det jag funderade over … da blir det val billigare att bara kopa CityGross Psyllium an att ga till apoteket … det ar ju samma vara (bara skal, inget fro) som saljs men under olika namn.

Cessy
0

mm … det skrev jag ju också, men jag hade ju inte hittat vare sig fiberhusk eller psyllium i de tre butikerna jag var i innan, så det var därför jag gav upp o gick till apoteket. Trodde att de hade hemma, men man fick beställa. Så igår hittade jag ju att det fanns båda sorterna på CityGross o köpte ju Psyllium för att jämföra. Nu måste jag ju hämta ut vad jag har beställt, så därför kommer jag ju jämföra per auto. Det bör dock vara precis samma sak o då blir det när allt är slut till att köpa just Psyllium på Citygross.

gun92884
0

… aha … laste igenom igen och forstod da vad du menade … tankte inte pa att du hade bestallt.

Ar sa van vid att har kan man bestalla saker men det ar inte alltid folk kommer och hamtar ut vad de har bestallt … da gar det bara in i sortimentet …

Cessy
0

Skulle nog skämmas för mycket om jag inte hämtar ut det. Vill ju kunna handla där sedan i framtiden ocksåOskyldigSkrattande

Sindri
0

Min Coop har sålt fiberhusk från Lindroos, men nu gått över till Psyllium från Finax. Om en butik har skall andra kunna beställa hem. Jag har kolal trunt på flera ställen, men Coop är absolut billigast på detta, liksom på ekologisk kokosfett.

Cessy
0

#25 Vad tar din coop-butik för 200gr psyllium?

MonicaP65
0

#25# Var inne på min Coop-affär idag men där hittade dom inget i kokosolje/fett-väg, bara silverpaketet i kyldisken. Vad heter det du köper?

Sindri
0

# 26 Oj, har inte kollat psyllium - köpte på mig allt fiberhusk när de sålde ut det. Men när det gäller husken tog hälsokosten nästan lika mycket för ett 100-gramspaket som Coop tog för ett 300 grams!

#27 Det står bland bakgrejorna på min Coop. En vit plastburk. 44,95 tar dom - hälsokosten 55kr.

gun92884
0

Varfor dessa skillnader i priser for samma produkt? Bara for att en firma kallar det for psyllium och en annan kallar det for husks ska det val inte bli dessa skillnader? Ar det sa stor marknad for olika varor Sverige idag? Ni far ha talamod med mina fragor, det ar sa lange se'n jag var i Sverige …

Sindri
0

#29 Nu läste du lite bråttom! Mina prisjämförelser var för fiberhusk båda två och handlar helt enkelt om att vissa butiker är dyrare än andra + att det alltid blir dyrare kilopris att köpa mindre förpackningar.

Jag kollade på psyllium när det kom in och har för mig att det var ung. samma pris som husken eller möjligen lite billigare. Skall kolla exakt pris när jag handlar där nästa gång.

gun92884
0

… nja, jag laste nog riktigt om uppgifterna jag fick fran #26 var riktiga :0)

Det verkar som om grossister saljer SAMMA SAK = HUSKS (skal), men en del kallar det husks medan en annan kallar det psyllium. PsylliumFRO har jag ALDRIG sett i paket, BARA HUSKS. Och enligt #26 sa innehaller hennes psyllium paket HUSKS, enligt innehallsforpackningen. Kika pa dina paket ocksa … vore intressant att se vad dina innehaller.

Sindri
1

Nu har jag kollat upp Psyllium. Den är på 200 gram och kostar 31,90. LIte dyrare än husken alltså som jag har för mig kostade 41 nånting för 300 gram.

Cessy
0

#32 Tack för svar, för då behöver jag inte fundera på att ta mig till stans coop forum som inte precis ligger så där jättenära, utan kan fortsätta köpa Psyllium på CityGross för de tog 29,95 kr för 200 gr.

Fast om de har 300 gram till det priset så är det ju förståss en bra idé. Här tog apoteket något på 80kr för 300gr. hm …. ska se till o ta mig till coop forum någon gång i feb. för jag lär inte behöva mer fiberhusk förrän tidigast mars/april.