Matsäck med till backen?
Ska snart iväg på skidweekend, och börjar nu fundera på vad man kan äta i backen till lunch? Man får väl inte äta mackor?
Letar efter något spänannde LCHF-mat som är lätt att förbereda hemma och ta med eller så i stugan samma morgon.
Jag såg någonstans att man kan göra pannkakor, blev nyfiken på den, någon som har recept? Eller har ni några smaskiga tips, behöver inte vara mackor, gärna något matigt så jag klarar mig. Har lätt för att bli hungrig om jag aktiveras mycket..
Till övriga i familjen är det inte så viktigt, de överlever på att bara äta smörgåsar och det blir nog vanliga pannkakor & grillade korv för dem, men jag gillar inte korv…
De här är jättegoda och kan fyllas med nästan vad som helst!
STOR tack för länken, de såg sååå goda ut! Kommer att göra dem och ta med till backen, blir de inte mjuka och blöta när de fylls med fyllningar? Inte så speciellt god då, kanske? Men jag gör ett försök iallafall, eftersom den ser god & praktisk ut :)
fler recept, idéer, någon?
Jag har ofta med kokta ägg o ostkuber. Man kan ju ha köttbullar, det går ibland att hitta någorlunda vettiga färdiga. Makrillsburkar, men då krävs det nästan tallrik o gaffel. Jag brukar grilla korv o äta utan bröd också, men det gillade du inte.
Men det beror på, om du inte är superkänslig kan du ju kanske ta en tunn macka med mycket pålägg just en dag när man rör mycket på sig. Jag dissar spannmål, men det där är ju individuellt.

Pannkakor på LCHF vis funkar perfekt. 1 ägg, 1/2 msk fiberhusk, 1 dl grädde, salt och ev lite vatten om den sväller för mycket så den blir lite för tjock. Stek i rikligt med smör. Dom smakar precis som vanliga. Finns ju recept med keso i receptet också om man vill.
Grillade kycklingklubbor med folie runt att hålla i är ju också något alla kan äta. Gör någon god kall sås att doppa i.
Kall sallad i folie lådor. Pasta i till barnen. Mer annat till dig. Kokta ägg, avocado, kyckling, strimmlad kassler mm
Ha en trevlig semester!
#3 och #4.
Tack för tipsen, jag får testa pannkakorna och sedan låter det gott med grillade kycklingar! De andra får äta mackor medan jag njuter av grillade kycklingar, ohhh! nää skojar bara, men det var bra tips jag fick.. :) det är så gott med lchf! perfekt för mig som gillar mat! :)
Du kan baka Pennylane:s goda brödbullar och dela dem mitt itu och plocka i massvis med "godis". Om du inte skär rakt igenom så får du fina hamburgerbröd med hamburgare - med eller utan ost - sallad, gurka, tomat, stekt lök - name it
Jag brukar steka ägg och ha som "bröd". Lägger pålägg på det kalla stekta ägget, ibland lägger jag ett ägg till ovanpå. Tex skinka, ost, sallad, paprika.
Jättegott!
#2 Det är just som medhavd mat som Monique verkar använda dem mest så de passar absolut som det. Men jag skulle nog låta dem kallna först innan man rullar ihop då. (har dock några gånger direkt lagt på ost och skinka för att låta det smälta innan jag rullat ihop och ätit varmt, det är inte tokigt alls!)
Tack alla! Nu har jag så jag klarar weekenden! :) Hoppas jag blir riktigt mätt, brukar lätt bli hungrig, men när vi åker mycket då hinner man inte bli hungrig ;)
Här är mina brödbullar!
Tack för receptet, ska testa och baka den ikväll tror jag. Har bett maken köpa pofiber i affären, hoppas han hittar den… Inte lätt för maken med något nytt, men vi får se sen hur det gått :)
Pemmikan är den optimala färdkosten. Det finns inget energi- och näringstätare än pemmikan.