Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 9747 ggr
Eruts
5

Kärlkramp

Någon som fått kärlkramp p.g.a. höga kolesterolvärden efter att ha börjat med LCHF kost?

Aniara4
2

På vilket sätt skulle höga kolesterolvärden orsaka kärlkramp?

Mervi
1

Inte jag, ätit LCHF i 5,5 år, har högt kolesterol och inget kärlkramp eller andra problem.

Zepp
0

Vanligaste orsaken till kärlkramp är förträngningar i blodkärlen.

Förträngningarna hindrar blodflödet vilket ger för lite syre till vävnaden, varvid krampen uppstår.

Får man kärlkramp skall man kontakta sin läkare rätt snart, då det kan vara ett förstadium till hjärtinfarkt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

dufva
0

Orsaken till Förträngningarna är inflammation i kärlen.

Fluktuerande blosocker och ständiga insulinspikar är två stora orsaker till inflammationen

Även infektioner kan vara grogrund till att kärlen börjar täppas igen

Får man kärlkramp när man äter lchf beror det knappast på kosten utan på processer som pågått under mycket lång tid.

Alltså långt innan man gjorde sin kostomläggning

När bägaren väl rinner över är det nog inte så att all skuld till det tillfaller den sista droppen

[Pennylane1]
0

det var mycket bra uttryckt! Den sista meningen där!!

UrszulaT
1

enligt min läkare kan ma få kärlkramp utan förträngningarna i kärlen.

Cessy
0

#6 Va??? I sådana fall måste ju krampen vara psykologisk d.v.s. som en ångestattack.

fakta om kärlkramp

UrszulaT
0

ja, jag bara säger vad jag har blivit upplyst om av två läkare helt oberoende av varandra. Den ena är kardiolog till vilken jag går regelbundet och den andra har jag pratat med på akutmottagning här om dagen, en akutläkare, mer vet jag inte.

Cessy
0

Ok de borde ju veta, men jag begriper inte hur man kan få syrebrist till hjärtat om man inte har förträngningar i kärlen eller om det förståss också kan vara ångestattack villket ju är rätt vanligt att patienten upplever som hjärtsmärta, men något annat sätt än dessa två sätten trodde jag faktiskt inte fanns. Men kanske dina läkare menar just ångest(attack)smärta.

Aniara4
0

Det är klart att kärlen kan dra ihop sig tillfälligt, även om de inte är permanent/mer långvarigt krympta av inflammationer. Man kan få kärlkramp på andra ställen än i hjärtat. Raynaud's fenomen, när fingrar, tår eller andra utstickande kroppsdelar blir vita (som näsan eller bröstvårtorna), och sen blå innan de blir röda igen, är en form av kärlkramp.

Vissa blodtrycksmediciner, som ACE-hämmare och angiotensinreceptorblockerare, funkar genom att hindra de substanser som får blodkärlen att dra ihop sig, och håller dem därmed öppna så att trycket inte pressas upp.

Var kolesterol skulle komma in i bilden övergår däremot mitt förstånd.

Zepp
0

Jag tror vi skall utgå ifrån att läkarna vet vad de talar om.. men att det antagligen är absolut vanligast med förträngningar och att man skall utredas så man inte ligger inne med en begynnande hjärtinfarkt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Eruts
0

Frågar p.g.a att jag idag har varit och gjort ett arbets EKG för att kontrollera mina bröstsmärtor. Har ätit LCHF i ca 1 år med ett kolesterolvärde på ca. 10,8.

Det visade sig dock att jag inte hade problem med mina kranskärl, snarare tvärtom.

Någon som har någon teori om vad som kan orsaka dessa angina pectoris liknande smärtor i bröstet.

OlgaMaria
0

#12 det kan nog bero på många olika saker. har du gjort ultraljud på hjärtat? Hoppas de fortsätter följa upp dig!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

karinafp
0

Gastric reflux kan ge sådana smärtor. Min man åkte akut till sjukhus med misstänkt hjärtinfarkt, vilket visade sig vara reflux.

Primulan
0

#6 jag tror jag vet vad du pratar om. Har läst om detta, men jag kommer inte ihåg vad det heter.

Ungefär som vita fingrar, kärlen drar ihop sig och det känns som kärlkramp. Sen kan man inte se något vid undersökning.

Man kan ju få "vita fingrar" på fler ställen på kroppen, mina fötter är drabbade.

Drabbar mest kvinnor.

Det var flera som berättade om det på Hjärt o lungsjukas forum som inte finns längre.

dufva
0

"Det visade sig dock att jag inte hade problem med mina kranskärl, snarare tvärtom."

Det var ju väldigt goda nyheter!Glad

Kotor i bröstryggen som klämmer på nerver kan ge symptom som du beskriver

Inte kul det heller men ett klart enklare problem jämfört med kärlkramp

Boka tid hos kiropraktor eller massör som kan lägga kotor på plats så får du reda på om det är därifrån problemet kommerGlad

vikingmormor
0

Irritation i broskfogarna på revbenen ger en slags bröstsmärta. Man kan också få en slags sendragsliknande smärta i de muskler som finns mellan revbenen, denna kramp ger också smärta.

Man kan mycket väl ha kärlkramp utan kärlförträngningar. Man får kramp i kärlen, varpå diametern tillfälligt minskar och det blir syrebristsmärta.

Miss-S
0

Jag lider av hyperventileringssyndrom. Det ger forutom Raynauds aven uttalad fortrangning av blodkarl, i hela kroppen men kanske mest markbart i hjarnan. Hyperventileringssyndrom ar ofta orsak till olika former av angest, och kan aven ge angest da hjarnan inte far tillrackligt med syre.

Det ar mycket vanligt med brostsmartor! Det ar faktiskt en av diagnoskriterierna, sa det kan vara vart att ta reda pa.