Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6605 ggr
mimmiliten
0

Hur man räknar gram proteiner?

Kanske en korkad fråga men frågar ändå!

Om man skall äta ca 1 gram proteiner per kilo kroppsvikt. Hur räknar man då? Antar att en kycklingfile på 100g inte är 100gram proteiner? Jag har minmat där står det ju proteiner är det den siffran jag går efter?

[ErikSvensson]
0

Helt korrekt. Väger du 60 kg så bör du äta c:a 300 gr kyckling då kyckling har ca 20gr protein/100 gram råvara. Generellt sett ligger kött runt 20-25 gr protein/100 gr så det kan du utgå ifrån när du räknar.

Zepp
1

Räkna i snitt 20gram protein av hundra i genomsnitt på olika köttråvaror.

Jag förutsätter ju att du varierar ditt matintag från olika källor.

Annars så kan man kolla i Fineli

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2230&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=sv

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

dufva
0

Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm!

Nu är det ju inte proteinerna vi behöver fundera så mycket på i den här kosten.

Skiftar vi kolhydrater mot fett och lämnar proteinerna till vad dom blir brukar det hela fungera bra Glad

[ErikSvensson]
0

Inte för oss alla! Jag kom från smörgåsar, musli och filmjölk så det hade blivit 90-95% fett i mitt fall. Åt väldigt sällan kötträtter 'back in the days'… Skrattande

dufva
0

Vi kan ta ett litet exempel med proteinet

Man brukar räkna med att högst hälften av ett ev överskott kan omvandlas till glukos.

Om du behöver 50gram för att inte bryta ner dina muskler så kanske dittoptimala intag ligger runt 60 gram

Råkar du äta 120gram protein en dag då du är vrålhungrig (det blir en stor portion) på mer än 1/2 kilo kött) så ligger du 60 gram över din optimala nivå.

Då kan ändå bara 30gram omvandlas till glukos.

Den mängden glukos får du av bara några tuggor pasta Glad

Därför är det betydligt viktigare att minimera kolhydraterna än att jaga den undre gränsen för protein

mimmiliten
0

Jag äter mindre än 5g kolhydrater per dag. Så på Min mat brukar en dag se ut 4gkolhydrater 21g protein 75g fett 1800 kcal är det lagom? Jag Går inte ner... inne på vecka 5

Fiana
0

Siffrorna du skriver kan inte stämma jag tror du blandat ihop energiprocenten med grammen - titta lite noggrannare på min mat.

Zepp
0

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pasi
0

Viktigt att poängtera att kroppen kan göra glukos av aminosyror (1g protein blir ca 0,6g glukos ) vid behov - och hjärnan, och muskelcellerna med dess lager av glykogen, har visst behov som inte alltid kan tillgodoses från glycerolen i fettet, om man håller kolhydratintaget "snålt".
När kroppen fått sitt glukosbehov uppfyllt så kan den tillverka massor av andra saker av överskottsaminosyrorna - t ex ketonkroppar, ett bränsle som föredras av många celler framför glukos.
Proteinintag höjer alltså inte blodsockret (säkerställt i flera studier), medans brist…. på t ex glukos eller "råmaterial" för glukostillverkning, höjer kortisol och därför bryter ner muskelmassa.
Vill man gå ner i vikt så är det ju bra att bli av med tunga musklerFlört - men satsar man istället på bra hälsa och "ork" samt normalisering av fettdepåer, så ska man nog äta rejält med protein.
Förvånar mig inte alls om proteinbrist (dvs att man äter mindre än vad som är optimalt för kroppen under rådande omständigheter) är en av orsakerna till att vissa, visserligen få(?), får dålig ork på LCHF.

Många skriver att kött innehåller 20-25% protein, men detta gäller endast magert, till mycket magert, kött. Fett kött, skaldjur, fisk och ägg innehåller oftast betydligt mindre än så - 12-18%.

#5 Hur kom du fram till att just 60 gram skulle vara optimal nivå?Flört