Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5129 ggr
MarianneReinemar
2011-01-30 23:19
0

Öl

Jag och min man har ett stort ölintresse. Vi åker ofta utomlands för att prova nya sorter och har dessutom gått på en hembryggarkurs för att börja göra egen öl.

Nu har jag bestämt mig för att ge LCHF en chans. Gick tidigare ner 20kg med viktväktarna men ungefär hälften av de kilona har kommit tillbaka (inte helt förvånande).

Nu till min fråga. Borde inte ett starkare öl, med mer utjäst socker vara "bättre" att dricka är den vanliga "stor stark" som gemene man dricker? Enligt teorin i mitt huvud borde det vara så även om jag helt och hållet förstår att total avhållsamhet är det bästa. Åtminstone till en början och tills sättet att leva har satt sig.

Tacksam för svar eller tankar :-)

dufva
2011-01-30 23:46
0

Jo, mindre dåligt i allafall.Glad

Öl på daglig basis och lchf går nog tyvärr inte så bra ihop som du själv säger.

I allafall inte om man samtidigt vill se resultat på vågen.

Själv har jag konverterat mig till vindrickare vilket ger mindre kolhydrater men ändå effektivt stoppar viktminskning dom dagar jag väljer att njuta ett gott glas till maten.

Zepp
2011-01-30 23:51
0

Öl är ju ändå flytande bröd.. men det finns ju lowcarbbröd oxå förstås.

Kolhydraten i öl är främst Maltos.. vilket antagligen är den snabbaste som finns.

Sen så är det ju bara att testa, äta LCHF eller annat så man går ner i vikt för att sedan testa hur mycket öl man kan dricka utan att gå upp.

Finns vinkurser oxå.. och hemabryggt vin! Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2011-01-31 13:28
0

Kan man hålla sig till att dricka en flaska eller 2 på sin höjd och det som sagt inte är på daglig basis så är det nog inte så farligt. Grejen är väl att när man pratar om att dricka öl så tänker man på att gå på puben och häva x antal stora stark. Men man kan ju dricka öl med måtta också, som allting annat.

Hä bar å räkn kolhydtaterna, Marianne. De dagar du vill dricka öl kan du ju dra ner på nåt annat. 1 flaska starköl ger ungefär 10 g kolhydrater, men det kan nog variera rätt friskt mellan olika sorter och typer.