Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-soppor-såser
Läst 9024 ggr
JazzBass
0

Lyxsoppa! Med en massa godsaker i. :-)

Hej,

Gjorde en soppa idag som blev så fantastiskt god att jag måste dela med mig av den. Fick 10+ av alla gäster. :-) Jag tog en sväng till butiken innan och köpte lite diverse saker som jag tänkte skulle passa ihop, men ganska mycket av det här hade jag hemma redan. Alla mått är ungefärliga, använder nästan aldrig mått… Man behöver inte allt jag hade i den här soppan men det här är så som jag gjorde den (räckte utmärkt till 6 personer). Det viktigaste

Bas:

50-70g smör

1/2-1 purjolök, delad i ca 1cm tjocka bitar

1 rödlök, finhackad

1 charlottenlök, finhackad

ca 3dl champinjoner i grova bitar

ca 1-1,5 l fet mjölk

ca 2,5 dl grädde

ca 100g philadelphiaost

Fräs all lök och champinjonerna i smöret en stund, häll sedan på mjölken och grädden och lägg i philadelphiaosten. Tillsätt sedan:

motsv. 2dl sparris i korta bitar (använde själv minisparris)

1 1/2 dl vanliga räkor, skalade

20-30st jätteräkor, med stjärtskalet borttaget

ca 3 dl broccolibuketter

ca 1 1/2 dl sockerärter (platta ärtskidor)

ganska mycket dill (använde tyvärr torkad, ca 1 tsk)

lite persilja (använde frusen)

1-2 krm färskmalen svartpeppar

1/2 grönsaksbuljongtärning (ok, jag vet vad den innehåller…)

ca 1-2 tsk salt (jag hade slut på vanligt salt så jag tog halvgrovt rosa himalayasalt)

ca 150g kallrökt lax i bitar

Ljus maizenaredning (kanske 1 msk, annars enligt hur tjock man vill ha soppan)

Soppan behöver inte koka länge men lägg i laxen sist för att den inte ska bli alltför sönderkokt. Smaka av med salt och peppar och örtkryddorna innan serveringen.

Själv gillar jag inte att mixa soppor men om nån vill göra det är det säkert OK. Servera gärna soppan med lite gott torrt vitt vin. NJUUUT!

(Jag är inte superstrikt med kolhydraterna men det här borde väl iaf klassas som lchf-kost).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Fiana
0

Mja…. tyvärr med så mycket mjölk blir det nog inte det - nu har jag inte kört det i några exakta listor, men du kommer nog inte under ens 20 gram kolhydrater per portion för 6 portioner. Du är uppe i 14 gram per portion redan av mjölken och grädden. Då har vi inte räknat in sådant som lök, purjolök, philadelphiaost, broccoli och redning etc. än.

Kan du däremot göra om den så mjölken försvinner så funkar den på inte så strikt LCHF.

nobban7
0

Ja, mycket godsaker var det i Glad

För att minska kolhydratmängden kan du ersätta mjölken med vatten och grädde och skippa redningen om du vill det.

JazzBass
0

Som jag sa - jag är inte så superstrikt med kolhydraterna. Det här är inget jag skulle göra till vardags heller, men till festligare tillfällen är det nog fullt tillräckligt kolhydratfritt för mig. Då går smaken först, speciellt då man bjuder på mat till människor som inte kör LCHF. I praktiken räckte soppan med råge till 6 vuxna personer som alla fyllde på sin tallrik minst 1 gång (blev ca 3,5-4 liter soppa totalt). Säkert kan man byta ut en stor del av mjölken mot vatten och öka gräddmängden lite istället om man har problem med lite mjölk. Kanske prova öka smörmängden lite också. Men jag kan inte lova att det blir lika gott så.

Jag ser heller ingen njutning i att köra alltför strikt LCHF - det är inget jag skulle klara i längden och det blir bara svårt i det sociala livet att hålla sig bort från allt som innehåller lite kolhydrater. Man måste kunna unna sig emellanåt för att kunna hålla en diet som funkar i längden och inte heller uppfattas som en "LCHF-taliban".

(Inlägget direkt ovanför detta fanns inte när jag postade det här).

nyborjare08
0

Jag tror till och med att det skulle bli godare med mer grädde och mindre mjölk Tungan ute

Fiana
0

Men huruvida du är strikt med kolhydraterna eller inte avgör väl inte om ett recept är "lchf" eller inte? om det når till och med över 20 gram kolhydrater på en portion (20gram per dag är ganska standard lchf) är det väl mycket.

1.5 liter mjölk är 75 gram kolhydrater i sig. Så inte riktigt fråga om man har problem med "lite mjölk" det är mycket mjölk per portion.

Det är helt enkelt mycket mjölksocker i mjölk.

Skulle det vara strikt lchf skulle dessutom många av grönsakerna också få utgå, då kan man tycka att det blir konstigt - men stora mängder mjölk funkar inte riktigt.

Potatis är betydligt mer rimligt än stora mängder mjölk.

JazzBass
0

Ja ja…. Obestämd jag vet det är en del mjölksocker i mjölk, ca 5%, men utslaget på kanske 10-12 portioner (som det blev i praktiken) blir 1,5 liter inte så värst mycket per portion. ca 7,5 gram. Att sen alla åt mer än det för att det smakade är en annan sak…

Man kan väl också göra en mer koncentrerad variant om man vill, med mindre spad men med mer smör och grädde, lax och räkor. Alla grönsaker i soppan är ju ovanjordgrönsaker med förhållandevis lågt kolhydratinnehåll, dessutom kan jag inte heller tro att det skulle vara nyttigt att skära ner på dem till ett minimum heller bara för att komma åt de sista grammen kolhydrater (då är det väl NCHF som dieten borde heta?). Men, man behöver ju inte ha i allt som jag hade i soppan om man inte vill förstås.

Jag tänkte med den här tråden bara dela med mig ett recept på en festlig soppa, låt oss kalla den LCHF-inspirerad om den inte går att klassa som LCHF som sådan utan modifikationer. Inte skapa diskussion om den är lchf eller inte. Hoppas nån i alla fall får inspiration att prova den eller nåt liknande. Den var iaf något av det godaste jag ätit på länge (om man nu får säga så om mat man själv lagat).

nyborjare08
0

Jag håller med dig om att soppan säkert kan ätas om man inte är så känslig för mjölkprodukter, och om man klarar av att äta lite mer kolhydrater.

Men jag håller inte med dig om att du skriver att "det inte skulle vara nyttigt att skära ner dem till ett minimum" - det är helt individuellt! Vissa måste hålla sig nära noll för att må bra.

Men alla varianter är ju välkomna här. Man får bara vara medveten om att det som passar en kanske inte passar en annan.

Låt tusen blommor blomma! Glad

pleaze
0

Tack för tipset! Det är ju bara för hardcore lchf-anhängare att byta ut mjölken och redningen och sluta gnälla ;) Jag tyckte det lät supergott

lenmor
0

Tack JazzBass, låter jättegott. Ska prova att göra den något modifierad. Tar bara bort mjölk och redning som jag inte tål. Annars låter det som en lyxsoppa som jag mycket väl kan unna mig då och då utan att må dåligt.

Skaldeman
0

Tredvflig soppa.Men det finns väl ingen anledning att hälla mjölk i den?

/SSS

JazzBass
0

Jag råkar bara vara förtjust i mjölkbaserade soppor (för tankarna till farmors fantastiska snålsoppa man fick njuta av under 80- och 90-talen). Men lämna bort mjölken om ni vill. Det viktigaste som jag ser det är att få i tillräckligt med lök (fräst i mycket smör) och grädde för att få en bra smakrik grund att bygga på.

Man kanske kunde servera soppan med en klick crême fraiche om man gör den mer vattenbaserad? Vill man ytterligare lyxa till det kan man kanske steka sparrisen i smör vid sidan om och använda den som garnering tillsammans med någon persiljekvist. :-)

Redningen var troligen lite överlopps så man kan helt klart lämna bort den om man vill eller måste.

nyborjare08
0

Ett tips om alternativ redning är annars att vispa ner en äggula eller två. Men då får inte soppan koka efteråt. Philadelphiaost tycker jag också kan fungera redande.