Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 6149 ggr
green-girl
0

Hur övertalar jag mina föräldrar?

Har precis haft en eldig diskussion med mina föräldrar, om det här med LCHF-kost.  De är i 60-årsåldern och har svårt att förstå att man inte behöver äta kolhydrater. Mamma är väldigt upprörd över att jag inte äter frukt längre, hur jag kan äta "gårdagens middag" till frukost och så vidare :)

Tillsaken hör att bägge mina föräldrar är överviktiga. Mamma mer än pappa. Mamma är väl den som jag helst vi vill "få över på min sida", då hon har rejäl bukfetma, sömnsvårigheter, högt Blodtryck, näst intill sockerberonde etc. Ja, jag är ärligt talat rädd för att förlora henne i förtid.  Dock är hon intresserad av matlagning, så det är ju ett plus :)

De är bägge två helt insnöade på att fett är farligt… Vi tog en fika för en stund sedan och jag tog en skvätt grädde i kaffet, och det var inte bra! ;-)

Men, hur som helst…pappa blev intresserad när han hörde att man kan äta salami eller ost till mellanmål och att feta såser är bra. Han blir kanske inte så svårövertalad trots allt. Flört

Men mamma är envis som en stucken gris. Hon har dessutom känslig mage mot fett (typ problem med gallan eller något i den stilen)

Hur kan jag övertyga dem?? (Lång inledning för att komma fram till min fråga)

Jag själv började för cirka 3 veckor sedan, och på vågen har det väl inte hänt så mycket men jag mår väldigt bra och har fått tillbaka min energi. Det hade varit enklare att säga typ " se på mig, jag har gått ner 10 kg på den här kosten"…att ha mig själv som bildbevis liksom. Men så långt har jag inte kommit än…

Så, kanske man kan få lite tips på vad jag ska säga till dem? Glad

(Har med mig 4 nr av LCHF-magasinet, så de kan läsa lite i lugn och ro. )

(Blev ett långt inlägg, sorry…)

nyborjare08
0

Jag tror inte att man kan övertala någon. Viljan och initiativet måste komma från personerna själva. Sen kan man förstås göra dem nyfikna och själv föregå med gott exempel, inspirera. Inspiration är alltid bättre än tjat Glad Om din far redan har blivit nyfiken så kan du kanske spinna vidare på det, förse honom med böcker, artiklar, etc? Han kanske i sin tur kan bearbeta din mor? Det gäller nog att ha gott om tålamod, det är nog en jätteomställning för dem.

Det du däremot kan göra är att bemöta deras argument om att t ex fett skulle vara farligt. Läs på, t ex på Kostdoktorns sida, där finns bra sammanfattningar, analyser och hänvisningar till studier. Hans senaste bok Matrevolutionen är också mycket bra.

Lycka till!

Magica1970
0

Köp Kostdoktorns bok, Matrevolutionen, till dem.

[Marja-Liisa]
0

Jag tror att dom skulle bli fast om dom skulle våga prova. Det klart att Matrevolution skulle kunna hjälpa till.

Själv är jag 67 år och behöver inga mediciner, diabetes2 har gått i vila, astmamedicinerna borta, blodtrycket nästan för låg och vikten kryper ner.

Mina barn äter inte LCHF och jag vet att om jag skulle försöka övertala dom så skulle det inte lyckas. Men kanske en gammal frisk mamma utan mediciner berättar att LCHF är inte farligt i alla fall.

Per_W
0

Tyvärr! Det är inte lätt att lära gamla hundar sitta. Som förälder kan man lära sina barn ett och annat men att som son eller dotter försöka lära sina föräldrar något som går emot deras invanda tro är jättesvårt.

Jag har själv försökt på mina egna föräldrar som verkligen skulle behöva det (min mor 65 år är numera konstaterad typ 2 diabetiker). De har fått båda mina egna böcker samt Kostdoktorns Matrevolutionen men mina förhoppningar om att någon revolution i kosthållningen skulle inträffa hos dem är låga.

/Per Wikholm

helvete
0

Dr Sofie Hexeberg har skrivit en utmärkt bok med många patientfall. Jag , 68 år, har övertalat min trötta och sockersugna dotter att prova LCHF en månad. Nu är hon hel fast för detta. Blivit piggare, renare hud, gått ner från 62 till 58 kg. Jag bakar de bröd som det finns recept på  boken.  Själv skulle jag vilja gå ner 12 kg, men är svårare. Den 16 feb ska vi på föredrag av Kostdoktorn.

Adur
0

Tror inte heller att man kan frälsa någon annan. Åtminstone inte någon närstående!

Mina föräldrar hakade visserligen på rätt snabbt, men de hade precis som jag redan läst en hel del i lokalpressen om Annika D och tyckt att hon verkade veta vad hon pratade om.

Så jag blev bara en inspiration, inte en omvälvare.

Ofta är det nog lättare att nå fram till kolleger, kompisar och liknande. Sådana som man inte har så nära relation till. Då går det så lätt prestige i saker och ting.

Försök få någon annan att prata med dem så där i förbifarten! Om någon bekant till dem exempelvis kommer förbi med ett exemplar av Matrevolutionen och säger att den här boken var jätteintressant, den måste ni läsa - det kanske funkar bättre? Glad

raphanus
0

Jag antar att du bor hos dina föräldrar, och det är kanske ett problem i det här fallet. Jag bor inte längre i samma stad som min mor, så vi träffas inte så ofta.

När jag besökte henne för första gången efter att jag hade gått över till LCHF, var jag smalare än hon kom ihåg mig, så hon såg en konkret verkan av kosten. Dessutom kunde hon ju se att eksemen som jag haft i många år var borta. Jag hade inte berättat något om min koständring, utan hon uppdagade det hela när vi skulle ta en långpromenad och jag propsade på att ta med mig ett par kokta ägg i fickan.

Alltnog. Mamma har alltid varit fettskrämd. Men sedan jag förklarat för henne hur allt funkar, lånade hon några Skaldeman-böcker och provade kosten en månad. Dock är hon som sagt alldeles för fettskrämd och alldeles för förtjust i potatis för att gå över till LCHF. Hon märkte själv att hennes mage blev bättre av LCHF, och nu när hon inte äter LCHF sover hon jättedåligt och har värk i axlarna. Men det är ju hennes problem.

Dock känner jag igen hennes uppmuntrande beteende sen förut, och det är något hon ska ha cred för som förälder. Under min och brorsans barndom har hon och pappa alltid stöttat oss. När brorsan spelade basket som värst, gick pappas firma in som lagets sponsor. När jag började studera språk, köpte pappa ordböcker. Och när jag hade börjat med LCHF, så provade mamma i alla fall på det själv ett litet tag. Såna fina föräldrar borde alla få ha.

green-girl
0

Tack för alla svar!

Att rekommendera några böcker kan nog vara en bra grej Glad

@raphanus --nej, jag bor inte med dem, vi bor i olika städer med jag träffar dem 1-2 ggr i månaden. Ja fina och stöttande föräldrar! Mamma är också som sagt fettskrämd och älskar potatis.

@Adur--tack för inlägget. Jag ska försöka jobba på med mig själv, och bli inspiration för dem:)

Jag började själv med LCHF för 3 veckor sedan. Vägde mig igår och vågen visar minus 3 kg!. Helt sjukt härligt - ingenting slår den här känslan just nu Cool Är nere på tvåsiffrig vikt nu och jeansen har börjat "hänga" lite i rumpan :)

Zepp
0

Tjat fungerar inte på barn så varför skulle det fungera bättre på föräldrar?

Sen så är du nog i frälsningsstadiet, och sådana är skitjobbigt att lyssna på.

Deras matvanor är deras sak när man tänker på det, det du kan göra är att vara en förebild, som mest, kanske de då i första hand accepterar att du äter som du gör och i förlängningen kanske de blir nyfikna.

Du kan ju alltid sticka Matrevolutionen i händerna, inte så mycket för att frälsa dem i den rätta tron utan mer för att visa att du inte blivit kidnappad av någon sekt!

Sen så får man se vad det leder till, de får iallafall en insikt i varför du äter som du gör.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.