Går inte ner!!
Jag började med LCHF för 2 veckor sedan. Första veckan gick jag ner 1.7 kg vilket är bra men denna har jag gått upp 0.1 kg. :-( Har mensen nu kan det vara därför?? Man vill ju gärna se bra resultat. :-) Måste tillägga att jag mår sååååååå bra med att äta lchf kost, aldrig hungrig. E det viktigt att äta mellanmål för att hålla förbränningen igång eller kan man äta när man e hungrig??
Tacksam för svar!!
Du bör inte äta om du inte är hungrig.
Och ja, mensen kan absolut ha med det att göra. Vissa månader har jag t.o.m gått upp ett helt kg precis före mens, och det utan att göra några utsvävningar i kosten.
Ta det bara lungt, så ska du se att det löser sig. :)
Tack!! Man blir lite frustrerad när man börjat och mitt intag av kolhydrater ligger mellan 10-15 per dag!!
Tack!!

Det är väl ingen som har lovat snabb viktnedgång av att äta LCHF?
Sen så beror det ju också på hur mycket man har orsak att gå ner. Mer än en gång har klagovisor öppnats av helt normalviktiga personer som hoppas gå ner ett visst antal kilo, som om det ginge att beställa minus fyra kilo sådär…
Och inte sjutton har du gått upp 0,1 kg. Det finns ingen våg som har den precisionen om du inte väger en bra bit under 20 kg. Man varierar något kilo upp och något ner när man är viktstabil, så också de 1,7 kan rymmas inom normal variation.
Om du har övervikt, så är det troligt att den kommer att minska. Hur mycket beror mest på hur stor övervikten är, men någon tydlig trend går aldrig att se på bara ett par veckor. Omkring tre till fyra månader är en vettig tid för att skönja en trend, och efter ett år eller så har man facit för hur det verkar.
Om man hoppas på "resultat" efter ett par veckor är man alldeles för stressad och borde ställa undan vågen ett par månader någonstans där man inte så lätt kommer åt den.
Hej
är ny som medlem här och jag har läst en del som jag hoppas jag har nytta av under mitt "krig" mot kilona,och hoppas naturligtvis oxå att jag kan komma med något som hjälper andra i samma kamp.
Men jag kan inte låta bli att reagera på ovanstående kommentar om att man är stressad om man vill se resultat efter 2 veckor ?????
När kan man räkna med att se resultat då ?
själv har jag inte kommit igång ännu men jag hoppas ju att jag gått ner 2-3 kg om 2 veckor annars tappar jag nog sugen om inget hänt tills dess………
det tar längre tid för oss kvinnor att se på vågen.. lillamor
#4 Det är inte helt ovanligt att det kan ta några månader innan kroppen har lust att släppa på kilona. På två veckor har du inte ens gått igenom omställningen. Dock är det normalt att släppa några kilon vätska ganska fort, men det är som sagt bara vätska som bundits i glykogenlagren. De är flexibla kilon som försvinner fort oavsett diet, de kommer också tillbaka direkt om du "fuskar" eller går tillbaka till att äta "normalt". Som sagt det gäller alla "dieter", men de flesta vill inte skylta med det för att då verkar det ju som deras resultat inte är så bra som de vill skylta med, samma med alla artiklar i kvällspressen etc. Alla de där "gå ner xx kilon på x veckor" rubrikerna har vätskekilona inbakade, de talar inte om att den nedgången inte kommer fortsätta i samma takt senare eller som sagt att de kilona kommer tillbaka.
Gå ner i vätska och även muskelvikt vid svältkurer etc. går fort men oavsett vad vågen visar är det inte då fett man förlorat främst utan annat, vilket bara gör det svårare att hålla vikten senare.
Ja har du mycket vätska i kroppen kan du säkert ha gått ner 2-3 kilo på 2 veckor, men det säger som sagt inte att du gått ner ens ett gram i fett eller att du kommer det med det sätt du äter längre fram. Vore det fett så vore minskningen helt enkelt inte rimlig alls. 0.5-1kg max/vecka är vad som räknas som rimligt - som sagt alla som redovisar mer pratar om de första veckorna när man minskar i vattenlager i kroppen. Är man nära normalvikt är rimligt runt 1 kilo i månaden.

#4 LCHF är ingen quick fix. Stress har dessutom en negativ inverkan på viktnedgång så risken är snarare att du startar en ond cirkel.

Det finns flera olika sätt att förhålla sig till viktnedgång, och väldigt många har hopp om att det ska gå väldigt fort och att man ska se resultat direkt. Nu är det ju knappast någon som går upp ett par kilo på ett par veckor, och likadant är det med att gå ner. Visst kan vätskemängden i kroppen ändras på kort tid, så att det går att variera något kilo hit och dit, men då handlar det inte om fett som bränns bort, utan att man helt enkelt har lite mindre vätska samlad i kroppen om man går ner något kilo och omvänt att det är mer vätska om man har gått upp något kilo på kort sikt.
Och som sagt, om man vill se resultat på två veckor är man för stressad. Det finns ingen våg som kan visa hur mycket av ditt kroppsfett som har förbrukats eller lagts till på två veckor. Vågen kan, om den har tillräcklig noggrannhet, visa hur mycket din vikt har ökat eller minskat mellan två vägningar. Räkna med fem procents felvisning, vilket är några kilo, så ser du att ett hekto hit eller dit ligger långt innanför marginalerna för mätfel.
Om du konsekvent har ett visst kosthåll, som du förväntar dig ska ge effekt på din vikt, så kommer du sannolikt att kunna se resultat inom några månader. Väger du dig en gång i månaden så kan du föra statistik. Det går så klart att göra en gång i veckan också, men det är onödigt tätt för ett så grovt instrument som en personvåg och en så långsam process som viktnedgång. Många gånger föreslås att man hellre borde koll amed måttband, och det kan vara klokt, eftersom man ofta ser resultatet bättre där. Måttbandet visar faktiskt hur mycket det farligaste fettet minskar, det som ligger inne i buken mellan organen.
Så jag vidhåller. Att väga sig för ofta och hoppas på viktnedgång under en period av bara ett par veckor är stressat, och stressen i sig kan motverka att man bränner fett. Ingen kommer att se ett signifikant resultat på vågen på två veckor. Det kan ha gått ner ett par kilo, och det kan ha gått upp lika mycket; det har ingen signifikans för det långsiktiga målet. Det som gör att man går ner i vikt när man äter obetydligt med kolhydrater och ersätter det med mer fett, är att man med tiden kanske äter mindre och i stället tullar på förråden som man har, eftersom man ställer in kroppen på att bränna fett.
Motsatsen, att ständigt tillföra kolhydrater, leder till att man har insulin i hög mängd i blodet ständigt, vilket hindrar uttag från fettdepåerna. Kroppen ställs in på att spara fett i stället för att förbruka det. Också där syns inget resultat på ett par veckor; det kan ta ett par decennier att samla på sig tjugo kilo övervikt.
Mycket tänkvärd läsning,tack ska ni ha :)jag får nog ställa in mig på att det tar sin tid innan det händer något men jag ska börja veckan med både våg och måttband och sen ställa undan det i 2 veckor,längre klarar jag det nog inte :)
Min billiga digitalvåg har en väldigt bra precision på 0,1kg och det tycks stämma mycket väl. Väger jag mig 10 ggr efter varandra får jag exakt samma svar varje gång. Men dagen efter är det nåt annat.
Jag håller dock till 100% med om att en viktändring på hundra gram inte berättar någonting. Ett toalettbesök ändrar mycket mer än så, också när på dagen man väger sig. Vill man veta vad man egentligen väger och ha koll på hur vikten ändrar över tiden ska man äta och dricka mycket regelbundet och väga sig (naken) samma tid på morgonen, helst efter ett toalettbesök men före frukosten. Man kan också prova väga sig före och efter en natts sömn. Har man inte gjort det tidigare blir man troligen förvånad över hur mycket vikten ändrar över en natt! Jag blev det iaf. ca 0,4 kg skillnad. Ett toalettbesök senare så är man nästan ett kg lättare än kvällen innan.
Jag väger mig varje dag för intressets skull. Jag tar inga ändringar på ett par hundra gram för någonting, men har man gått upp i vikt 3-5 dagar i rad kan man fundera på om man gör nånting fel. Det finns bra checklistor på saker som kan förhindra viktnedgång, bl.a. en på kostdoktorn.se. I början av veckan gick jag t.ex. inte ner alls i vikt utan tvärtom gick upp lite, vilket nog berodde på att jag då var väldigt stressad. Sedan mot helgen lugnade det ner sig och viktkurvan svängde neråt igen… :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

För mig tog det väl ca 3 månader innan jag började gå ner fortare, efter 6 månader hade jag gått ner mina 10 graviditetskilon jag ville ha bort och dessutom några bonuskilon. Det är vanligt att det tar lite tid och man har ofta platåer där kroppen verkar vila ett tag innan den fortsätter plocka bort kilon.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Som ett tillägg till vad som sagts här ovan vill jag citera Katrin Z som sa att det tog en månad innan hon kom på hur man skulle göra.. sen gick det lite av sig självt, för mig tog det tre månader inna jag fattade vad jag skulle äta, innan jag lärt mig var alla kolhydrater fanns.. sen sjönk min aptit radikalt och vikten började sjunka ett kilo i månden.
Så jag rekomenderar att ge det åtminstone tre månader innan man utvärderar.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#10 Det är en mycket vanlig missuppfattning att förväxla skalans delning med precisionen hos ett instrument. Ett hekto, när man väger ungefär 100 kg är en promille, 1/1000, och en rimlig siffra för vågens precision ligger i regionen procent. Ett par procent är rimligt, men en eller två promille är inte rimligt.
Vågen är inte digital. Vågen är analog, och den består av ett antal hävarmar, fjädrar och en analog givare. Det instrumentet visar är en digital tolkning via en A/D-omvandlare av givarens utsignal. De mekaniska delarna kan hamna i olika läge beroende på hur man hanterar vågen och hur man placerar den. Så din vågs precision är som bäst inom ett par procent av värdet som visas, men värdet har en sista siffra som gör att man kan tro att den har högre precision. Det går att få vågen att visa samma värde konsekvent, om man inte flyttar den och om man är försiktig när man kliver av och på. Men så fort man har flyttat vågen eller klivit av den för fort, kan den visa andra värden för precis samma vikt. Det beror på att länkarna i vågens hävarmssystem kan hamna lite olika, och att det påverkar resultatet.
Men iakttagelsen att man kan förlora några hekto under natten är inte konstig alls. Ett glas vatten väger ett par hekto, och när vi andas in torr luft och andas ut fuktig förlorar vi vatten hela tiden. Det ersätter vi genom att dricka ungefär lika mycket. När man går på toa går man också ner något hekto, ganska naturligt, och när man äter och dricker så ökar vikten så klart med lika mycket som mat och dryck väger.
Inkanyezi och zepp verkar vara dom förnuftigaste här på forumet,lyssna på vad dom säger!LCHF är en livsstil för att man ska må bra,mår man bra kommer viktnedgången när den ska i sin egen takt.Stress över resultat kan orsaka viktuppgång eftersom stress i sig kan orsaka viktökning.Och 0,1 kg på vågen!!???kolla noga att det inte satt en fluga på skallen när du vägde dig eller att du glömt att borsta av dina 100 hårstrån du bör fälla varje dag…..0,1 kg är vad ett collegie block väger,säger ingenting om din vikt!
#13: Jag är ingenjör själv och har en del baskunskap om mätinstrument och mätfel. Men hursomhelst, jag har märkt att min våg har en väldigt god precision på ca 0,1kg relativt sett, baserat på att den har en alldeles utmärkt repeterbarhet i resultaten. Jag har förundrat mig över hur den kan vara så exakt, speciellt då den bara kostade 25€. Jag vet inte hur många mätceller min våg har har men om den har fler än 1st (en i varje hörn kanske?) och ett medeltal räknas ut av alla mätvärdena, ökar också noggrannheten en hel del jämfört med om den bara har en mätcell.
Det som man bör tilläga är dock att vågen inte säger nånting om den uppmätta vikten är absolut korrekt enligt internationella standarder. Men så länge man alltid väger sig på samma våg har det inte speciellt stor betydelse.
När man en gång talar om vågar så kan man notera att en våg ju alltid är anpassad för ett visst viktintervall och har bäst mätnoggrannhet just i det intervallet. Jag kan inte väga kläderna på min personvåg om jag bara sätter dem på en hög på vågen, men om jag först väger mig med kläderna på sedan utan kläder och räknar ut skillnaden vet jag på ca 0,1 kg noggrannhet vad kläderna väger.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus