Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 8947 ggr
Bjorne
0

Läkarnas arrogans

Igår på TV1 debatt så diskuterades kostens eventuella inverkan på barnautism.
Förälder efter förälder vittnade om hur främst borttagen mjölk och gluten hade gjort barnen bra eller mycket bättre. Helt i linje med ett avsnitt i kostdoktorns nya bok förresten.
Hur reagerade de båda experterna på detta? (Läkarna Mats Reimer och Claude Marcus)
Blev de entusiastiska och krävde omedelbar forskning på området? Blev de generade och skuldmedvetna att inte den etablerade forskningen hade kommit fram till detta?
Inte Alls. I stället försökte de på allt sätt att förneka och ifrågasätta föräldrarnas uppgifter. Förbättringen kunde bero på allt möjligt utom kosten sades de. Dessutom insinuerades av någon dietist att mjölk och glutenbrist kunde vara direkt farligt för barnen. Mao ett sätt att skuldbelägga föräldrarna när de inte gick i läkarnas ledband.
Känns ovanstående igen? Är det inte precis samma beteende som när lågkolhydratkostens fördelar började omtalas?
Vad är det med vissa läkare som gör att de vägrar ta till sig nya rön.
Är det prestige, akademisk högfärd eller är de helt enkelt betalade av läkemedel och livsmedelsproducenter att bete sig på detta sätt?
Det har ju hänt förut. Tänk på hur forskningen länge förnekade tobaksrökningens faror, betalade av industrin att ha denna ståndpunkt.

nilu
0

Ja, vad ska man säga. Läkarskrået är ju inte känt för att hoppa på ny kunskap direkt, de brukar ha en mycket lång startsträcka. Finns ju undantag som tur är, behöver väl inte nämna vilka.

Visserligen är det en dygd att vara försiktig med ny kunskap, men denna totala ovilja att ens tänka tanken att nån annan kan besitta kunskap är osmaligt och nedsättande, tycker jag. Den tiden när läkarna kunde sitta på sina höga hästar och se ned på den okunniga massan är för alltid förbi, mycket tack vare internet. Sen följer ju att ju högre titeln är, desto högre häst, men också större fallhöjd när de gamla sanningarna faller.

I legitimationskraven för vårdpersonal finns det faktiskt en passus om att man är skyldig att hålla sig ajour med utvecklingen, men det verkar man inte ha varken tid eller lust med.

Sånt här påminner mig om den österrikiske läkaren Semmelweis, som på 1800-talet (tror jag) lyckades få sina läkarkolleger att tvätta händerna när dom gick från obduktionsbordet till att förlösa barn och på så sätt minskade dödligheten i förlossningssalarna rejält. Sen när han slutade eller rättare sagt fick sparken för sina idéer, då slutade man att tvätta händerna, fast dödligheten ökade. Dom kunde inte ta in den nya kunskapen.

Påminner mig också om ett debattprogram i SVT för många år sedan, när dom diskuterade alternativbehandlingar. Akupunktur diskuterades och sågades helt av en medverkande expert, en läkare. Han sa att akupunktur inte kan fungera därför att det finns inga nervbanor eller någonting alls sånt som påverkas av nålarna och därför är det bara båg. Han kunde inte ta in den nya kunskapen.

Alla vet ju nu att det är ganska bra att tvätta händerna och det verkar som akupunktur fungerar, även läkarna ger sådan behandling. Man får väl se när LCHF får sitt genomslag, för det kommer, garanterat.

[Marja-Liisa]
0

Det som gör mig mest sorgsen är att man kan inte bara säga: Prova! Det är inte farligt!

Jag kan förstå att det är svårt att backa men att inte ens uppmuntra föräldrar att försöka finna vägär till barnens hälsa är inte försvarbart!

nyborjare08
0

Skulle mjölk- och glutenbrist vara farligt?! Vad säger han/hon då till glutenintoleranta och mjölkproteinallergiker - ledsen men det är farligt att vara utan mjölk och mjöl, du får nog se till att få i dig lite ändå trots att du blir sjuk av det!? Nä usch, den dietisten borde inte få praktisera! Nu blir jag ilsk!! Skrikandes

[Stella69]
0

Även här är det tydligen makt och pengar som styr.

Claude Marcus erkände i ett annat debattprogram (tv4 tror jag) att han får betalt av McDonalds, CocaCola och Barilla. Säkert finns det fler företag som han får pengar av. Vet inte hur det är med Mats Reimer, men misstänker att det lutar åt samma håll.

Man blir både ledsen och förbannad när man hör sånt här. Att inte kunna lita på att läkarna ger de bästa råden för bättre mående.

Fruktansvärt!!!!

Förresten, varför drar media alltid fram C.M. när det handlar om kost???

Pasi
0

Det är lite konstigt att de ledande stofilerna har svårt att ta till sig ny kunskap, men har så lätt att stå fast vid gamla teorier, som inte ens bygger på kunskap/vetenskap - kan detta bero på att det är ekonomiskt gynsamt på nåt sätt!?Förvånad

Glutenbrist är allvarliga saker - jag förlorade min astma helt, och med det förlorade läkemedelsindustrin en inkomstkälla.Gråter

hallonlove
0

Blir också så besviken på läkare. Att de inte kan se något annat än medicin!

Jag lider av en tarmsjukdom (crohns sjukdom)
När jag sökte upp läkare fick jag bara medicin. Mina föräldrar och jag ville själklart att jag skulle må bättre och vi frågade om det inte finns någon alternativ medicin eller annorlunda kost som kan passa bra. Eller vad jag i huvudtaget ska äta för att må bra? De svarade med att det är individuellt och att jag får testa mig fram. jag fick gå till dietist men det var mest för att se om jag åt tillräckligt, vilket jag alltid har gjort. Dietisten tyckte att jag skulle äta mycket kolhydrater och mycket fibrer… 

För några år sedan gick jag på en kortisonkur och magen blev "bra" men biverkningen var att jag gick upp 10 kilo (hade kanske behövt 2 av dem eftersom jag hade gått ned pga sjukdomen, är normalviktig annars)
Nu när jag har testat på lchf-kost ett tag (slarvar ganska mycket dock) så mår jag minst lika bra, på vanlig kost, som på kortison.. jag har inte märkt några jobbiga biverkningar av kosten… hmmmm.

Precis innan sommaren började så blev jag intresserad av lchf. Efter sommaren kontaktade jag en sjuksköterska och berättade att jag har lagt om kosten och mår mycket bättre. Jag förklarade kortfattat vad jag åt (mer fett, mindre kolhydrater)Jag undrade om jag kunde avsluta min medicinering eller iallafall trappa ner på den då jag äter medicin som ska verka på lång sikt och jag anser att den inte hjälper mig speciellt mycket, kanske mycket lite i så fall.
Hennes kommentar var att det inte lät hälsosamt och att det knappast kan stämma.. 

Det jag skulle vilja är att läkarna lyssnar på sina patienter och verkligen tar kosten på allvar. Enligt mina läkare så spelar ju kosten inte större roll för min mage?! Låter ganska vansinnigt. 

Vad tror ni om detta?

nyborjare08
0

#7 Jag har ulcerös colit men är opererad sen 12 år tillbaka, alltså långt före min lchf-tid.

Det finns väl inga studier på crohns- och uc-patienter med lchf-kost men allt tyder ju på att det enbart skulle vara positivt! Det är inflammatoriska sjukdomar - kosten är inflammationsdämpande. Spannmålsfibrer retar och jäser och bildar gaser i tarmarna - lchf innehåller inga sådana fibrer.

Annika Dahlkvist tror jag har samlat en del anekdotiska berättelser om hur folk med uc och crohns som har blivit bättre av lchf.

Själv har jag märkt att magen är lugnare, jag behöver inte "gå" lika ofta och de små, lokala inflammationerna i ändtarmen förekommer nästan inte alls. Så länge jag sköter kosten. Jag märker direkt om jag inte sköter mig.

Trist att vissa dietister och läkare är så fega att de avråder en från att testa till och med!

Pasi
0

#6 Barry Groves har intressant statistik för just LCHF vs Crohns i sin bok "Trick and Treat", eller vad den nu heter - jag har inte haft tid att kontrollera underlaget för den statistik (men han är förtroendegivande). Kan hända att han även har artikel om det på sin hemsida… och att boken/artikeln vore lärande läsning för din vårdpersonal.

gun92884
0

Har ar na't som Barry Groves har pa sin website om just Crohn's:

http://www.second-opinions.co.uk/crohns.html

Pasi
0

#9 Du är flitig som en myra!Flört

gun92884
0

… kanske for att det bara ar lunchdags har … jag har foljt Barry over manga ar och tyckte mig komma ihag nagot om olika sjukdomsorsaker pa hans website …

hallonlove
0

#9 tack för länken, mycket intressant!