Hjälp om soppkött
I ett paket med älgkött finns något som heter soppkött. Ser ut som benbitar (är fryst så jag är inte 100) med kött på.
Kan jag först "koka loss" köttet från benen, spara det och fortsätta koka buljong på benen. Sedan göra gryta på köttet och använda buljongen?
Tacksam för alla tips.
Ja det går utmärkt att göra så
Tror att jag har sagt det här också i nån annan tråd att om man blandar kyckling med kött så blir buljongen ännu bättre och godare 
/Désirée
Tack - kanske skall spara en bit kyckling från middagen idag, då!
#1 Hur är det när man ska koka hönsbuljong? Ska man ta med t ex märgben i koket för att få godare buljong?
Jag kokade hönsbuljong för första gången idag - tyckte den blev menlös. Undrade för mig själv om jag inte skulle ha slängt i märgbenen jag köpte samtidigt som hönan, istället för att lägga dom i frysen.
Skulle jag ha gjort det för att få en mustig buljong? Eller är det bara när man kokar köttbuljong som man ska blanda?
#3 Det funkar omvänt också ja, så du kunde gott ha tagit med märgbenen i hönsbuljongen
Kryddväxten libbsticka funkar som smakförstärkare och passar fint just i buljongkoket, men obs bara ett litet blad!
/Désirée
#4 TACK! Var kan man köpa libsticka? Finns den torkad? Har sån i krydd-landet, men inte plockat något. Går libsticka att frysa?
Libbsticka finns att köpa i handelsträdgårdarna på våren som planta och frön finns hos de flesta fröfirmorna. Sannolikt går det att både frysa och torka libbsticka. Jag brukar torka lite varje höst. När våren kommer så är libbstickan i landet oftast tidig och då nyper jag av något blad då och då. Som sagt det är en lättodlad stor kryddväxt 
/Désirée
Jag är motvals och föredrar oblandade buljonger jag. Jag gillar när man känner vad det är. Sias, kokade du ihop buljongen nåt? För om du täcker en höna med vatten och kokar så blir det rätt blaskigt spad innan man koncentrerar det.
Libbsticka kan beställas t.ex. från Borgeby. De har jättefina örtkryddor, färska, smakar mycket mer än de på ICA . Det är fraktfritt över 400 (tror jag det var) och det kommer man lätt upp i. Man kan ju alltid plocka på sånt där som alltid går åt, svartpeppar och sånt. Deras dragon är super!
Och deras lagerblad också! Första gången sedan barnsben som jag haft lagerblad som faktiskt både smakar och doftar något!