Några frågor om mat
Är rätt ny inom lchf och har några frågor.
Jag försöker följa lchfmetoden så mycket jag kan och gillar det.
Men jag älskar mörk choklad, och undrar om det är OK att äta den, som t.ex på helger, hur mycket gram kan man ta? Jag har med 86 % kakaosmak.
Nu till brödet, har vid några tillfällen bakat oopsies, de är såå goda och enkla att göra. Är det OK att äta den ofta? Med tanke på det vanliga brödet, så brukar man ju rekommendera att inte äta för många mackor.
Tycker det är praktiskt och äta dem vid t.ex mellanmål.
När man talar om att ta en liten bit brieost, hur mycket ska det vara? Jag älskar ost, skulle kunna äta en massa på en dag, men vet inte hur bra det är.
Många frågor, men det är så nytt för mig.. Kommer nog med flera frågor snart igen, hoppas inte ni tröttnar på mig.. :)

Begränsa inte dig själv för mycket i början, du kommer märka hur mycket DU tål att äta av olika saker. En del klarar mycket ost tex andra inte alls..
Lycka Till!!
#1. Jaa, det är svårt och veta hur mycket man kan tillåta sig själv att äta och även att begränsa. jag älskar mat och är rädd att kilona ska öka i efterhand pga för mycket av det goda som ost. Då blir det ju inte lika motiverande längre att fortsätta, så därför undrade jag om det finns någon gräns för antalet.. Men som du skriver, så får jag testa fram mej.
Hej och välkommen hit!
LCHF är en väldigt personligt utformad diet där ingen kan säga hur den andra ska äta. Vi kan bara ge råd och tips.
I början är det viktigare att få bort kolhydrater och hitta fram till att vara mätt och nöjd utan sötsug än att begränsa portionsstorlekarna.
Vi vet så lite om dig ännu, men fortsätt att skriva i samma tråd så lär vi oss så småningom mer och hur det går. Du har inte sagt om det är viktminskning du är ute efter, men jag utgår från det så länge.
Oopsies är ganska oförargligt, mörk choklad skulle jag begränsa till helgen till att börja med och ta bort helt om viktminskningen inte fungerar. Behöver du inte gå ner i vikt kan du vara lite frikostigare.
Numer pensionär i Nynäshamn

Grunden är iallafall att man äter sig mätt på riktig mat och behövs mellanmål så har man som regel ätit för lite.. fixar man bara det så löser sig ost och oppsies-konsumtionen av sig självt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hej Margareta!
Tack så mycket för välkomnandet! Det är roligt och vara härinne, har lärt mig en del och har kvar att lära mig. 
Jag behöver enligt de andra inte gå ner i vikt, är 157 cm lång och väger 56-57 kg men skulle ändå vilja gå ner lite, som t.ex till 54 kg. Men det största orsaken till att jag börjar med lchf är att det ger mig mättnadskänsla, jag har inte känt mig riktigt mätt med de andra metod och jag tränar så jag vill gärna kunna känna mig mätt efteråt samt så har jag märkt att min annars uppsvällda mage har blivit mindre. Så därför tycker jag att lchf-metoden passar mig. Jag hoppas bara det inte blir jobbigt i längden som att inte kunna äta de jag inte får i fortsättningen och det är svårt och veta exakt vilka fetter som är OK. Men jag lär mig och läser olika trådar.
Jag förstår att det är olika för alla, men det kanske måste finnas gräns med antalet, jag kanske äter för lite och skulle vilja ta mer och det kunde jag ha fått göra, så därför är det kanske bra och veta ungefär var gränsen är.
Mörk chokladen väntar jag gärna med tills helgen, för under vardagarna är jag inte så speciellt sugen på sött, det är något speciellt med lördag, då kommer suget fram, men det var värre förut. Nu känner jag att jag klarar mig hela helgen, men tar mig en munsbit iallafall för att inte ångra mig sen under veckan, haha.
Hej Zepp
Det är svårt för mig och veta om jag har ätit för lite eller inte, för jag kan bli mätt efter en måltid men efter en timme är allt bortblåst igen och jag är hungrig eller kanske sugen på något igen……. Men jag kämpar med det, har alltid ätit 5-6 gånger per dag så min kropp är van vid det, det är helt OK för mig, men det är svårt och hitta på vad man ska äta.
Jag kan tillägga att jag tränar en del, kanske 5 gånger i veckan, för det är så kul! Kan det bero på att jag blir så hungrig ofta?
Jaa… Ska försöka återkomma flera gånger så får vi se vad som händer.
//Lokira

Anledningen till att du blir hungrig ofta beror sanolikt på att du äter lite varje måltid.. du gör som det passar dig och dina vanor.. annars så är en av fördelarna med kosten att man behöver äta så sällan.
Det viktiga är att du får i dig allt du behöver under dygnet, och tränar du behöver du mer protein och energi, än om du vore stillasittande.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ja, kanske det. Men jag äter ibland mer än min man, han äter ganska mycket och ändå är jag inte riktigt mätt. Jag får försöka höja lite och se hur det går.
Jag äter flera ägg nu och tar 2 st efter träningen, ibland även en liten ostbit, men jag känner inte mig lika hungrig efter träningen, som jag var förut efter en banan. Det är bara timmen efter när jag har ätit som jag känner mig hungrig igen. Har ett stillasittande arbete och på fritiden blir det lite mer rörelse på mig, men det räcker inte riktigt, så att jag går och tränar rätt ofta under veckan för att röra på mig.
Nu kallar sängen på mig, men imorgon är det en ny dag och då är jag tillbaka :) Men detta här trådet är nästan beroendekallande, att jag inte vill gå och lägga mig :)