Får jag..?

Chardonnay ar ett torrt vin sa har lagre kolhydrathalt an ett sott vin … din kropp anvander upp alkoholen for energi forst, sa du far val anvanda litet arithmetic och se var din grans om du vill ga ner i vikt i en jamn takt …
Det är du själv som avgör - tag med i tanken att det fördröjer viktnedgång om det är det du vill, tar några dagar för kroppen att bli av med vätskan du samlar på dig, det är inga kolhydrater i vin - om det är torrt vill säga. Tänk också på att om du har legat på en låg kolhydratnivå kan du bli pang plakat av 1 glas och det tar längre tid innan det går ur kroppen. Jag skulle nog låta flaskan stå oöppnad några veckor, men det avgör du själv.

Joda, visst finns det kolhydrater i vin … det ar trots allt gjort utav vindruvssaft :0) Och jag skulle tro att 5 oz ar nog vad som skulle serveras i Sverige … om inte mitt minne - och vad jag har last har om dryckesvanor :0) - sviker. Oftast i en fransk restaurant far du knappt halften av detta nar vinet ar serverat … det ar darfor det faktiskt ar mojligt att dricka vin till lunch och fungera efterat …
Har ar en lank till olika
kolhydratsmangder … so, choose your poison wisely :0)
http://www.sparkpeople.com/resource/nutrition_articles.asp?id=893
på minmat.net är det noll kolhydrater i rött vin 12%

… jag skulle nog ta minmat.net med en nypa salt … har ar kolhydrater fran en fransk artikel … ga ner litet i artikeln sa star det ett par olika vinsorter och du kan se hur mycket som ar i rott vin:
Å de menar du att jag ska kunna läsa mig till…
som inte kan ett ord på franska - vad jag vet
förlåt - gun! jag var inne och kollade på minmat.net och det är 1,2 kolisar i 15 cl rödvin 12 %, det var nog jag som ville att det inte skulle vara några kolisar i vin
, men det var inte mycket - som det är i öl tex
Sen får man väl inte glömma att alkoholen i sig hämmar fettförbränningen lika illa som kolhydratsinsuliner.
Citerar Gun ovan, "choose your poison wisely :0)" 

… tror inte du behover na'n franska har; det ar tabeller litet langre ner pa sidan och sista siffran efter varje rad dar vinnamnet star ar kolhydratssumman per 5 oz (c:a 1 1/2 dl) …
Det finns hanvisning till en annan sajt ocksa (lcbartender) om man vill kunna dra upp varenda kand alkoholhaltig dryck. Men, nar jag forsokte titta dar sa ville de forst ha mitt telefon# innan de gav na'n uppgift, sa de fiskar antaglien efter namn sa de kan spamma …
nä, för min del så räcker det med att jag är medveten om att det är kolisar i vin också och det är som du Erik också säger och som jag har kommenterat till Caroline längre upp på sidan, att alkoholen hämmar viktnedgången, men man får göra en avvägning i sitt liv och om det är ok för en själv att ta något glas vin då och då, har man inte alltför bråttom med att minska i kilon så kan man ibland "festa" till det

De flesta lättviner innehåller väldigt lite kolhydrater, vilket beror på att man låter dessa (sockret från druvorna) jäsa till alkohol.
Vissa viner eftersötas, eller får en tillsats av koncentrerad druvjuice för att smaka lite fylligare.
För att se hur mycket eftersötma vinet innehåller kan man använda en Oechlemeter - egentligen bara en densitetsmätare; men man kan också smaka på vinet för att avgöra ungefärlig restsötma.
Men sen är frågan om nåt gram kolhydrater spelar så stor roll, med tanke på alkoholens skadeverkningar?
Alkohol i sig hindrar inte viktnedgång - den omvandlas i levern till den enkla fettsyran "ättika", och förbränns sedan på samma sätt som t ex smör, ister och kokosfett i cellerna.
Pasi - har du något svar på varför man blir lätt packad av alkohol när man äter enligt lchf?

#12 En kvalificerad gissning: Levern lägger ganska stor "processtid" på att göra ketoner och glukos, fram för allt för att tillgodose hjärnans behov - och lägger därför mindre tid på att bryta ner alkoholen.
Är alla sockerförråd redan överfulla så finns inte detta behov (snarare försöker kroppen göra sig av med sockret, vilket är orsaken till att fettförbränningen hämmas som den gör vid HCLF), utan levern behöver bara pytsa ut lite i blodomloppet allt eftersom det förbrukas.
är det därför kostdoktorn varnar för att ta bilen dagen efter - det tar längre tid att bli av med alkoholen (min egen fundering)

#14 Ja - långsammare nedbrytning innebär högre promille och att det sitter i längre för viss mängd. Men eftersom alkohol trots allt är ganska skadligt, så tycker jag man kan vara måttlig… inget att skämmas över (ska försöka praktisera det själv nån gång
).

Det där ser inte alls bra ut.. du får bestämt skicka den till mig så offrar jag min kropp för att destruera den, 
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#16 ja det gör du säkert ;)
I alla fall, drack ett halvt glas kanske, blev lite glad bara men inte värre än så men bestämde mig ändå för att inte ta mer. Nu några timmar senare märkte jag att den var rätt söt ändå, har sen jag börjat med LCHF alltid hållit mig under 10 m/mol, men nu låg jag över 13, så inge mer vin för mig, den får allt pojkvännen dricka upp :P
Caroline! det var ett klokt beslut du tog