Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3397 ggr
EvaN
0

LCHF-ATKINS

Hej !

Jag tror att det är bra om vi håller oss till LCHF kost här inne. Då det skiljer mycket på Atkins och LCHF kost när man läser. Om vi ska blanda in olika kostråd mm så blir det en förvirring. Bla för nya medlemma som kommer in hit, och som vill äta LCHF.  Tyck till ! Flört

Lealin
0

Jag säger såklart nej till det förslaget då jag huvudsakligen kör efter Atkins-metoden.Flört MEN dessutom för att det är inspirerande att läsa om hur andras matvanor ser ut i de olika metoderna.

Går det trögt för mig kan jag testa att hämta in sätt att äta från andra metoder. Funkar det inte går jag tillbaks till min egen metod igen. Tycker inte det ska vara så strikt eftersom det bästa är egentligen att pröva sig fram för att hitta just den metod som passar en själv bäst.

zeretki
0

Problemet är att alla som äter LCHF äter olika. Vissa saker triggar vissa, inte andra. Vissa kan äta mjölkprodukter, inte alla.

Man måste utgå ifrån att alla kostråd kommer ifrån sitt eget perspektiv! Man måste lära sig att tänka lite självständigt, tycker jag. Annars får man inga råd till slut. :)

Jag ger massor av råd och hoppas att folk fattar själva att dessa råd har funkat på MIG och att jag inte är någon expert på andra. Egen erfarenhet är det som är viktigt här. Annars kan vi ju lika gärna lyssna på Livsmedelsverket. ;)))

Så, Atkins eller LCHF spelar ingen roll. Allas råd måste tas med en nypa smör (ha!).

Margareta
1

Som Sajtvärd säger jag defintivt NEJ. Det är inte det som är syftet med den här sajten. Det finns andra forum än det här för den som inte tycker friheten passar.

Jag har startat detta för att vi i en FRIZON skall samtala om kolhydratreducerad kost i olika former. Sen om det är Montignac, GI, Paleodiet, SSS eller LCHF tycker jag inte spelar någon roll.

Var och en som lär sig det här måste ta eget ansvar och "lära för livet" det är ingen diet man kör en kort period i sitt liv utan en livsstil som skall hålla livet ut och då får det inte bli för trångt för att en del skall stå ut och måste vara trångt för att andra skall stå ut. Vi är alla olika och det finns därför inga mallar som passar. De offentliga personer som marknadsför vår kost ger olika kostråd, vem i så fall skulle vi anpassar oss efter? Jag litar precis lika mycket på allihopa, just för att vi ÄR och kommer att förbli olika.

Jag tycker snarare att det är en rikedom att vi fritt och utan mothugg kan diskutera de olika varianterna.

/Margareta, Sajtvärd.

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Jag säger också Nej, det skall vara plats för oss alla som minskat kolhydraterna. Ingen äter exakt som den andra inte ens inom LCHF.

folke
0

Här har vi en underbar tråd som visar så tydligt hur bra det är att lyssna på råd och testa själv och inte lyssna på en inriktning utan lyssna på sin kropp  Grattis till Shintaida

Hade vi varit fanatiska och sagt att det är LCHF eller inget, så hade hon aldrig lyckats….  men istället så blev hon påhejad av alla rara människor här och tack vare att hon testade det som hon kände var rätt så blev det bra…

Hoppas du inte tar illa up Shintaida att jag använder dig som exempel ??  Men du har fattat precis hur det ska vara Kyss

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

puttez
0

Atkins vet jag vad det är- Den är klart definerad och det finns ett stort antal studier om Atkins gjorda.

Vad är LCHF och vad finns det för vetenskapligt stöd för den?(vad det nu är)?

Margareta
0

puttez:

http://blogg.passagen.se

Klicka på den som troligen har flest träffar…
Dr Annika Dahlqvist… där finner du svaret på vad LCHF är…Trevlig läsning, det finns en hel del i högermarginalen…

Numer pensionär i Nynäshamn

StinaLisa7
0

#6 puttez:
Jag tror bestämt du är lite ombytlig av dej. Oskyldig

Ovan säjer du dej inte veta vad LCHF är, men i tidigare inlägg skriver du (jag citerar):

"Det finns lchf:are som har en dextrosol i fickan för säkerhet skull." (tråden: Dåligt humör).

Hmm…är du säker att det var en LCHF:ares ficka du kollade i? Det kanske var en alldeles vanlig sund kolhydratätares ficka du sneglade ner i…

shintaida
0

EvaN

När jag kom med här så pratades det mycket om just LCHF.

Jag TRODDE att man inte fick "lov" att andas om andra sätt att äta.

Så det tog sin lilla tid innan jag "vågade komma ut" med hur jag äter.

Men så en natt låg jag och funderade…

Sidan heter ju KOLHYDRATER

Jag siktar ju in mig på LITE kolhydrater, så, SÅ fel kunde jag väl inte ha ändå?

Och det bevisar denna tråden och reaktionerna på Ditt önskemål!!

Hoppas att Du hittar Din väg också.

Kram // Shintaida