Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 7154 ggr
hennessommar
0

Kvinnor!

Hjälp mig alla ni kvinnor där ute som käkar LCHF. Hur klarar ni er mensperiod? Är ni också galet sugna på kolhydrater? Vad äter ni då?

Två månader har gått bra. Bara lite sugen dagen före, men den här gången? Omg!!! Så jäkla sugen på skit!

Hjälp mig! Peppa! Tipsa! Heja! Någonting. Behöver hjälp!

OlgaMaria
0

Grädde och hallon? :)

Heja heja! Det är bara en fråga om tid! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

MimLan
0

Bästa sättet att hålla emot sug är att äta mer mat. Fett och protein.

Fnyfniken
0

Prova att göra chips av ost på en plåt i ugnen, då får du crunch och lite salt och allt. Dessutom tycker jag att kaffe hjälper.

Braille
0

Jag tror att på lång sikt är det bäst att inte "bota" sug, dvs. stoppa nånting i munnen. Kanske snarare acceptera det och försöka stå ut, alternativt försöka göra något annat; promenera, vila under en filt, läsa en bra bok, bada, städa, ringa en vän etc.

karinafp
0

Håller med Braille här, ingen anledning att göda suget. Låt bli att ge efter, det är fråga om att bryta en vana. Ta ett glas isvatten, gå en promenad, börja virka, vad som helst som INTE går ut på att äta. Du vet ju vad det beror på, och du vet att det går över. Som min chef brukade säga: "Who's driving the bus?" Vem är det som bestämmer här, du eller suget? Se till att det är DU. Cool

hennessommar
0

Men varför är kroppen sugen? Vad saknas? Är det något som jag kan tillföra som salt eller något? Vad försvinner/ behövs det mer av vid mens!!!???

Mariajoh
0

Jag frossar i tio minuter i godisskålen första dagen. Blir folkilsken annars.

Har nått min målvikt och tillåter mig det utan dåligt samvete. Och dagen efter har jag inget sug utan klarar mig fint en månad igen =)

Troligen ska jag känna tacksamhet att jag kan göra så här, har förstått att många inte kan äta kolhydrater en gång i månaden ens utan att få bekymmer lång tid framöver.

nyborjare08
0

Det är hormoner som löper amok Glad På vilket sätt kan jag inte beskriva men nog påverkar de hjärnan allt! Om man har minsta anlag för socker/kolhydratsberoende så blir det extra svårt att stå emot dessa dagar. Det är i alla fall min erfarenhet. Och det är svårare att stå emot ju "liberalare" jag har varit i allmänhet. Om jag har varit strikt med kolhydraterna en längre tid så blir suget inte lika starkt.

Men jag också har läst/hört någonstans att vi har ett ökat energibehov dagarna före och under mens. Kan dock inte ange någon källa till det. Så att äta mer och då mer av "rätt" mat borde inte vara fel.

parsley
0

Lite äppelcidervinäger i ett glas vatten kan ta bort sötsug. Är du fortfarande sugen efter vinägern då är du hungrig och då är det lika bra att du äter något.

#8 Har också för mig att det är som du säger att energibehovet och därmed suget ökar innan mens.

sarwen
0

För mig är det lite som efter vaknätter, jag bara måste ha något, känner mig ur gängorna och energilös och förfärligt retlig… Jag har inga ambitioner att stå emot, för mig är lchf att ge kroppen vad den behöver (och inte en massa annat, men pyttelite annat ibland) så jag ser till att göra något gott och fett som jag lätt kan ta av, sen är jag på banan igen efter nån dag.

Mandel, nötter och nån ruta mörk choklad kanske. Helst något grädddigt, då känner jag mig nöjd.

nyborjare08
0

För mig som är sockerberoende är dessa dagar fördärvande! Om jag faller då så kan flera månaders sockerfrossande inledas Skrikandes Ibland. Andra månader går det bra att falla "lite" och sen ta mig upp på banan igen.

Kroppen och knoppen är bra konstig! Skrattande

sarwen
0

Just därför kan det vara idé att frossa i sånt som man faktiskt tål. JAg skulle till exempel inte tillåta mig att smaka på saltlakrits eller rotat bröd med marmelad, det skulle aldrig gå, men Chokladmousse till exempel, eller en näve mandel, det kan jag greja. Sånt är ju så individuellt…

nyborjare08
0

Jag är mer inne på Brailles spår, inlägg #4, om man är sockerberoende som jag är. Jag behöver bryta ovanor, lära mig nya beteenden. Och inte frossa i annat. Men det är jag det. De som inte är beroende kan säkert hantera suget på annat sätt.

cream1
0

JAg brukar vispa massor med grädde, och till det äta en eller två mumsiga kladdkakemuffins som jag gör på honung, smör, ägg, kakao, vanilj. Detta är mättande och mastigt, och brukar inte göra någon större skada.

Pga av all grädde brukar inte blodsockret höjas speciellt mycket eftersom fettet bromsar upp sockret från honungen. (är diabetiker och mäter därför blodsockret)

Detta funkar för mig, mot både sug och hunger :)