Skillnad på Sukrin o Stevia?
Ja vad är skillnaden mellan att använda sukrin eller Stevia? Trodde att Stevia var det som användes mest av LCHF:are men jag ser mest Sukrin nämnas. Var köper man sukrin? eller är det som Stevia något man får beställa? Vilken av dessa två är ur hälsosynpunkt bäst? o vilken är mest användbar d.v.s. att det går o använda i flest sammanhang o t.ex. även går att värma upp som vid bakning? Skillnader i smak?
Sukrin är en sockeralkohol ett sötningsmedel främställt ifrån växter tex svamp päron.
Stevia är snarare en söt krydda.
Som du kan odla själv och detan använda bladen torkade eller färska.
Sukrin kan ge en kall metalliska bismak.
Stevia kan ge en bitter smak.
Oftast skar detta när man överdoserat.

Forutom en smakpreferens (Stevia kan ge en lakritsbismak; Sukrin kan ge en 'kall' eftersmak) sa har skillnaden med volym att gora.
Vill du ersatta sockervolym sa ar det sukrin (erythritol) som galler. Om du inte vill ha det (eller har svart att hitta det lokalt) forsok med xylitol (bjorksocker)… det fungerar ocksa bra volymvist och verkar finnas lattare tillkomligt eftersom det har anvants i manga ar i olika produkter som t. ex tandkram, tuggummi och diabetikersotsaker.
OBS!
Har du hund sa ska du forvara xylitol hogt uppe sa det ar oatkomligt for intresserade nosar, for det ar livsfarligt for hundar.
Tack för svar
Men var köper ni Sukrin? På nätet? I hälsobutik? I vanlig livsmedelsaffär (gärna vilken med hänvisning till vilken kedja de tillhör t.ex kvantum som är ICA o.s.v.)
Stevia köpte jag på nätet men har ännu inte testat då jag inte har gjort något som kräver sötningstillsats ännu. Är ju bara i början av min LCHF-bana (13:e dagen idag) så jag vill inte dra igång mitt sötbegär eller testa hur det smakar ännu. Dock vill jag ha hemma så att jag vet att jag kan sno ihop något ifall saknaden efter något gottigt kommer farande o då behöver jag ju ha alternativ o ta till hemma.
#1 Sukrin finns naturligt i svamp och päron, men man framställer inte sukrin från dem, utan det jäses fram med jästsvampar likt alkohol.
Sukrin sänker temperaturen, detta upplevs av vissa som "metalsmak" och beror ofta på att man överdoserat, det räcker oftast att ta halva mängden jämfört med socker.
Sukrin hittade jag på Ica kvantum, bland de andra sockerpaketen, det här var i Gislaved och kan de ta hem det,så bör de andra i kedjan också kunna göra det.