Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsovinster
Läst 11421 ggr
kajsa71
6

Kajsa 71, tre år med LCHF!

Idag firar jag min treårsdag med LCHF. Dags att lämna en lägesrapport! Antagligen är jag bland de äldsta här i forumet, jag fyller 75 i november.

Jag vill först tala om att jag mår bra av LCHF! Min diabetes typ 2 är under kontroll; jag behöver varken insulinsprutor eller medicin.

Från början, för tre år sedan, ville jag verkligen gå ner i vikt. Då vägde jag 71,5 kilo; lite mycket för min längd som med åldern minskat till 162 cm. I yngre dagar var jag alltid 165 cm lång men man blir ju kortare med åren.

Vad har då hänt med vikten under mina 3 LCHF-år? Absolut ingenting annat än möjligen en lite högre medelvikt än för tre år sedan! Som så många andra här i forumet hoppades jag i början på snabb viktnedgång och blev ganska otålig när ingenting hände med vikten. Med tiden har jag insett att jag inte kan påverka min vikt på något sätt! Under några kortare perioder har jag varit nere under 70 kg men nu väger jag oftast mellan 72 och 73 kg.

Så jag har slutat bekymra mig om vad jag väger och har accepterat att jag aldrig kommer att väga som jag gjorde som ung eller medelålders! Såvida jag inte blir sjuk och tappar vikt av sådana orsaker. Och det är ju inget att önska sig. Det sägs ju ofta att det kan ta tid innan viktminskningen kommer igång när man börjat med LCHF, men jag kan väl aldrig tro att det kan ta mer än tre år innan vikten börjar minska!

Jag har under olika perioder testat att så gott som helt utelämna kolhydrater, men det har inte gjort någon påtaglig skillnad. Nu äter jag enligt huvudregeln: kött, fisk, ägg, feta mejeriprodukter, olivolja, rapsolja samt ovanjordgrönsaker.

En sak som jag kom på i höstas var att jag nog är laktos-intolerant. Jag hade tidigare ofta magknip och inledde därför en period med laktosfria mejerivaror och ganska omgående blev jag bra i magen. Sedan testade jag med vanliga mejereprodukter och omgående fick jag magknip igen. Jag har testat i flera perioder och nu är jag säker på att jag mår bra av laktosfritt. Samtidigt ligger vikten oftast närmare 73 än 71. Vet någon i forumet om laktosfritt ökar på vikten?

En annan förklaring till min obefintliga viktnedgången kan vara att jag käkar medicinen seloken, som sägs kunna bromsa viktnedgång.

Eller kanske är det bara så att så gamla tanter som jag inte går ner i vikt? Finns det fler i forumet i min ålder som känner igen sig?

För övrigt kan jag meddela att min make som fyller 75 till våren och som jag skrivit om i tråden 71-åring har åkt Öppet Spår nu tränar för sitt 33:e Öppet Spår, det fjärde med LCHF. Han startade sitt LCHF-liv en vecka efter mig för tre år sedan och tappade 10 kg de första månaderna. Sedan dess håller han vikten utan problem. Lite orättvist kanske? Vi äter ju på samma sätt han och jag! Även hans diabetes typ 2 är OK utan sprutor eller piller! Så vi kör vidare med LCHF!

Cajsavarg
0

Hej Kajsa! Vilken härlig läsning! Jag har bara ätit LCHF i snart två år, så här ligger jag i lä!

Skönt att hitta en livsstil som fungerar så bra.

Jag har inte heller tappat i vikt, men det visade sig bero på medicinska orsaker. Hashimotos (autoimmun hypotyreos). Men visst är det orättvist med att männen går ner och inte vi. Min man har också tappat en massa kilo och jag tycker att det är jag som är i behov av minskat omfång. Inte han!

Har du använd måttband/kläder och märkt ngt där? Många verkar väga mer än på gamla "ätsättet" och kunna ha kläder i mindre storlek ändå.

Så klart att vi kör vidare med LCHF. Ju mer man läser om kostens betydelse ju mindre vill man äta "som förr".

//Fat makes Me fit//

Mervi
0

Hje, vad roligt att höra från dig.

Jag kan bara säga att jag pendlar också precis som du. Har ätit LCHF i 5,5 år och vikten står sig, varken ner eller upp om jag äter ganska normal LCHF. Har precis gjort det mesta under dessa år utan större skillnad.

Grattis till både för dig och din man för alla hälsovinsterna.

Jag har inte diabetes men hade kanske fått det om jag inte hade ändrat kosten

Lycka till med ditt fjärde år.

kajsa71
0

Cajsavarg och Mervi! Tack för era svar!

Mitt måttband visar att ingenting har hänt varken runt magen eller den s.k. midjan! Så jag behöver inte köpa nya kläder i mindre storlekar!

Mervi, man kan ju undra hur stor del av alla som käkar LCHF som faktiskt inte går ner i vikt. Du har väl också accepterat att vikten står still? Eller hoppas du fortfarande på att något ska hända?

[Pennylane1]
0

Hej! jag blir lite ledsen när jag inser att jag kanske inte heller kommer att gå ner. Jag äter ju betablockerare. Men jag väger nära nittio till mina 165 cm och behövde verkligen gå ner. Som jag skriver i min tråd har jg börjat med UFO för att se om något händer men det var innan jag läste om betablockerarna…

Mervi
0

#3 Hoppas kan man ju alltid, men det händer inte så mycket. Jag är ganska nöjd och skall kanske vara det också. Jag håller vikten och äter gott.

[Sias]
1

Intressant läsning!

"Så jag har slutat bekymra mig om vad jag väger och accepterat att jag aldrig kommer att väga som ung, medelålders." Glad TACK för dessa KLOKA ORD -

Jag är 60+, 165 cm. väger dryga 70 - som jag också vägde när jag började med LCHF för snart 3 år sen. Den första tiden gick jag ner 5-6 kg, men sen avstannade viktminskningen, vikten ökade och jag var snart tillbaka på ruta ett - har sen hållt mig där. Visst har jag ibland tänkt på de där envisa 10+ kg, men allt mer sällan - är desto oftare tacksam för hälsovinsterna och för att jag kan äta gott och må bra.

Men - det skulle vara intressant att  veta om kvinnors ålder har betydelse när det gäller LCHF och viktminskning.

Det kanske är så att för (en del) 60+ och äldre kvinnor är det en helt annan idealvikt som gäller än för yngre.

kitabu
0

Jag började med LCHF för 3 år 11 mån sedan.

Jag gick ner 36 kg det första året, sedan blev det en platå i 18 mån därefter gcik jag ner ytterligare 6 kg.

Så från 101 till 59 kg. 59 kg vägde jag när jag tog studenten för snart 52 år sedan. Nu är jag 70 år.Så det verkar som om även kvinnor kan äta sig till ungdomsvikten på LCHF.

Dessutom hade jag diagnosen diabetes typ 2.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

[Sias]
0

#7 ÅHHH! Det var verkligen ett bevis det…. GRATTIS!

Jag tycker att jag provat allt tänkbart inom LCHF.s ramar, men det kanske är värt att göra en ny attack mot dom där envisa 10+.

Kanske du har några tips att dela med dig av?

kajsa71
0

Man kan ju undra om det är du kitabu eller vi andra som är den vanligaste varianten bland oss tanter i mogen ålder. Finns det flera kvinnor kring 70 som liksom kitabu blivit av med en massa kilon eller är du det lysande undantaget som bekräftar regeln att vi lite överviktiga tanter kring 70 både vad gäller ålder och kilon håller den vikt vi har, vare sig vi äter några gram kolhydrater per dag eller kör 0-varianter.

Vad jag i alla fall säkert vet är att börjar jag käka en massa kolhydrater så ökar vikten med rasande fart. Så LCHF gäller för all framtid för mig, inte minst p.g.a. min typ 2 diabetes som i det närmaste är av typ 0 idag!

Finns det fler +70-tanter med synpunkter?

[Sias]
0

#9 Ja det kan man undra - vilken som är den vanligaste varianten!

LCHF är ju ingen standardmodell - därför undrar jag om det kan vara så att de 70+-kvinnor som blivit av med en massa kilon kanske hållit sig till en egen variant = ätit på ett sätt som inte jag gjort, har knep som inte jag känner till. Fast jag tycker ju att jag har provat på det mesta.  Fakir, UFO, mindre & mer grönt, med & utan mejeriprodukter. Äter inte frön, mandel, nötter, choklad, kokos. Eller om det bara är så att vi är av "olika modell". Det skulle vara intressant att veta.

Och det skulle verkligen vara intressant att få synpinkter från fler 70+-kvinnor.

Kanske en separat tråd "70+-kvinnor och vikten"  vore något?

kajsa71
0

#10 Jag har ju precis som du testat alla tänkbara varianter!

Bra idé med en särskild 70+-tråd!, Men vi kanske är väldigt få här i forumet som tillhör gruppen 70+. De flesta är väl i åldern som våra barnbarn!

[Sias]
0

#11  Kanske det är få här på forumet som tillhör gruppen 70+

Men bland alla dessa medlemmar borde det finnas kvinnor i "mogen" ålder 50-60-70, som upplever samma "problem" - eller är det så unikt?

Jag hoppas att det finns kvinnor i mogen ålder - 50-60-70 och äldre - som vill dela med sig av sina erfarenheter.

Mervi
0

Jag är där mittimellan, snart 63 och jag håller vikten, men går inte ner. Jag hade gått ner mina kilon ca 30 kg innan jag hittade LCHF.

Jag pendlar lite upp och ner.

Jag har testat det mesta inom LCHF och det är bara strikt noll kolhydrater som ger lite minus men jag pallar inte för att äta så strikt.

Så jag får nöja mig med att vara lite rundare än jag egentligen vill och må bra för det gör jag.

Hallongrottan
0

Jag har ätit LCHF i snart ett år nu, och jag har inte minskat ett kilo! Snarare tvärt om, alltså lagt på mig ytterligare kilon.jag har provat olika modeller, även 80/80/20 som Annika Dahlqvist rekomenderar för "oss över strecket"

Nu äter jag frukost, och middag.Vid15 fikat tar jag en halv avocado eller ost o skinkbit. Tycker att magen har minskat lite, men jag väger mig  bara den 1:a i varje månad, så än vet jag inte om jag gått ner. I bland funderar jag om detta är den vikt jag ska ha. Jag har ju under hela mitt vuxna liv hållit vikten genom att vara "guldmedlem" i Ww.  (men sen snart 2 år sedan slutade det att fungera på mig.) Jag ser  att jag nu ser ut precis som min mor gjorde….Kyss

156cmx75 kg -Blir ålderspensionär i år!

Gittanglad
0

Här är en 70+ till närmare bestämt 71½ kg. Är det tre eller fyra år med LCHF? Jag har tappat räkningen. Jag väger snarare 4 kg mer än innan jag började, är 1,76 och väger 74 eller 75 kg. Jag har haft en väninna hos mig några dagar och vi har druckit vin, ätit choklad och rostat grovt bröd på morgnarna och jag har njutit, men det har kostat minst ett extra kilo. Läste i DN i morse att vår kost kan kosta oss livet litet tidigare, så nu vet jag inte hur jag ska äta i fortsättningen. Jag ska nog minska på fettet och hoppas att det ger viktminskning. Annars har nog kroppen bestämt sin vikt vid 70+! Någon viktminskning ha jag inte lyckats med, men det är så skönt att slippa varra hungrig. Litet bukfett har jag nog, men eftersom jag är lång så syns det int så tydligt. Hälaovinsten när jag började var att min fibromyalgi med fruktansvärd trötthet gjorde min mindre trött, men tröttheten kom tillbaka så nu sover jag åter 9 timmar per natt plus middagssömn på minst en timme varje dag. Inte kul, livet krymper.

kajsa71
1

Hej Gittanglad! Är det bara din vikt som är 70+? Är du också 70+ vad gäller din ålder?

Gittanglad
0

Se ovan. Nej, jag skrev fel, 71 år skulle det stå!!! Vem kan göra en ny tråd för oss 70 plussare? Inte heller jag har diabetes.

Gittanglad
0

Vad hände? Vid 70 + kan det bli lite konstig med datorn, eftersom jag inte har några arbetskamrater att fråga längre. Vad är det för ruta som kom upp och varför?

kajsa71
0

Då öppnar jag en ny tråd med rubriken

Tanter som fyllt 70 år