Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 4991 ggr
bustas
0

Såg ni SVT Debatt igår?

Gårdagens "Debatt" i SVT, handlade förutom om IKEA, även ADHD. Flera av deltagarna menade att uteslutande av mjölk, gluten och socker mm kan hjälpa att "få tillbaka" barn med ADHD. Jag kan väldigt lite om detta tillstånd och det är inget jag kan kommentera. Men, det var retoriken hos Mats Reimer och Claude Marcus som var så påfallande lik den retorik som de använder mot LCHF. De föräldrar som vittnade om förbättringar hos sina barn med uteslutande av mjölk, gluten, kolhydrater mm, förlöjligades enligt min åsikt. Claude Marcus varnade föräldrarna med dessa ord: "Det är så lätt att man skapar myter om att socker är farligt".

Ni kan se debatten på denna länk och det jag nämner börjar 20 min in i programmet.

http://svtplay.se/t/103450/debatt

Sugiyama
0

Myter!!! Vad finns det för nytta med socker? Förstår inte detta sockerkramande.

Margareta
0

Jag såg programmet och och tänkte på hur påfallande likt det var om en LCHF-are suttit med.

Problematiken var samma och motståndarna agerade lika trubbigt.

För mig var det solklart att de här föräldrarna fått hjälp och jag vet att det fungerar efter att ha sett det med egna ögon i andra sammanhang.

Numer pensionär i Nynäshamn

Gullvi
0

Tänk vilken marknad sockerbolagen m fl företag har byggt upp på folks beroende, det kommer att ta lång tid innan den informationen går ut om sockrets farligheter om inte livsmedelsverket gör en "ko"vändning och börjar inse faran. Jag jobbar inom handikappvården och tänker på alla dem som vi stoppar i söta kakor och godis utan att de själva har fått välja om de vill ha eller inte. Ser på mitt eget jobb där arbetskamraterna vill ha "något gott" till fikat. Jag har själv tre vuxna barn och tro inget annat än att de fick en massa sötsaker - liksom jag själv. Jag hoppas dock att vi är så många - och fler blir vi - som ändrar/ändrat kurs i vårt sätt att äta så det "smittar" av sig till fler och fler. Boken Matrevolutionen är ett stort steg på vägen. I debatten om IKEA så är jag jävig som smålänningFlört men deras produkter tar inte livet av folk (mer än korven med brö o restaurangmaten då). Jag såg inte debatten - men hörde en del. Vi kanske måste börja bli mer hödljudda och ryta till - även vi som börjat med lchf-kosten och mår så bra….