Havtornsbär
Hej!
Vet någon var man kan få tag på torkade havtornsbär??
Jag bor i närheten av Halmstad. Är ganska ofta i Göteborg, så om någon vet nån butik som säljer det vore jag tacksam.
Jag har varit i de vanliga hälsokostbutikerna, men där finns det bara i kapslar eller frystorkat.
Varför torkade? Frysta är betydligt bättre ur näringsynpunkt. Havtorn finns i frysdiskarna hos COOP i alla fall.
Tänkte göra en teblandning, och då tycker jag att torkade bär verkar bäst. Plus att min frys är pytteliten och redan fullproppad.
Varför är det bättre ur näringssynpunkt med frysta jämfört med torkade?? Trodde att just frysningen förstörde en del näringsämnen.
Jag skickar efter Havtornspulver från Jämttina (rekommenderad av kinesolog jag går hos. Tar det för slemhinnorna). Kolla på nätet, finns många leverantörer. Och information om de olika produkterna som finns.
#2 Nej, tvärtom torkning gör att nästan allt C-vitamin försvinner medan frysning behåller C-vitaminet intakt. Dessutom ökar kolhydratinnehållet markant i torkade bär.
#3 Tack för tipet. Är pulvret processat på något vis, förutom att det är malet??
#4 Ojdå….vet du om det är likadant med de andra vitaminerna och fettsyrorna??
Ska googla på det, men ibland går det fortare att fråga här.
Att Kh innehållet ökar i torkade bär är väl ändå ett missförstånd?
Du måste väl mena att det är mindre vatten kvar per viktsenhet, eller?
För övrigt så förstår jag inte tjusningen med just havtornsbär, jag tycker inte smaken är mkt att leta efter, nypon smakar bättre tycker jag men det är klart att om man hittar vilda träd som det lär ska finnas väldigt mkt av i Södertälje - Uppsala - trakten så är det värt besväret att plocka själv för att ta tillvara C-vit och kanske något mer som finns däri.
Jag köpte något som säljes som havtornsolja ifrån Jämt-nånting men sedan såg jag att det egentligen var tistelolja i flaskan, då ringde jag tillverkaren och fick veta att någon olja inte finns i havtorn men att man "färgar" med havtornsbär. Däremot tyckte jag att det som kallas havtornsjuice smakade bra, vet dock inte näringsvärdet. Köpte även torkade malda bär att ha på filen men av någon anledning så glömmer jag bort att det ligger i skåpet.
Att Kh innehållet ökar i torkade bär är väl ändå ett missförstånd?
Du måste väl mena att det är mindre vatten kvar per viktsenhet, eller?
För övrigt så förstår jag inte tjusningen med just havtornsbär, jag tycker inte smaken är mkt att leta efter, nypon smakar bättre tycker jag men det är klart att om man hittar vilda träd som det lär ska finnas väldigt mkt av i Södertälje - Uppsala - trakten så är det värt besväret att plocka själv för att ta tillvara C-vit och kanske något mer som finns däri.
Jag köpte något som säljes som havtornsolja ifrån Jämt-nånting men sedan såg jag att det egentligen var tistelolja i flaskan, då ringde jag tillverkaren och fick veta att någon olja inte finns i havtorn men att man "färgar" med havtornsbär. Däremot tyckte jag att det som kallas havtornsjuice smakade bra, vet dock inte näringsvärdet. Köpte även torkade malda bär att ha på filen men av någon anledning så glömmer jag bort att det ligger i skåpet.
Jag tänkte testa havtorn eftersom jag känner av muntorrhet och torra kliande ögon.
Sen vill jag även åt den höga c-vitaminhalten + andra de andra vitaminerna och fettsyrorna. Ett sånt litet bär innehåller lika mycket C-v som en apelsin. Tycker att det är en bra komplettering till kosten när jag inte äter så mycket grönsaker.
Läste här att oljan finns i kärnan och skalen.
Tycker att te gjort på havtorn/myntablad/lakritsrot låter som en god blandning.
#1 "Varför torkade? Frysta är betydligt bättre ur näringssynpunkt". Den här infon hittade jag på en, av många hemsidor om havtornspulver. "Färska bär är både nyttigt och gott, men ämnen som de hårda fröna innehåller, t ex oljor kommer oss inte tillgodo på samma sätt. Fröna går oftast rakt igenom matsmältningskanalen. I bärpulvret har fröet malts så att alla dess goda och effektiva ämnen kan utnyttjas av kroppen".
#6 Jag tror inte det är just C-vitamininnehållet i havtorn som gjort att bäret blivit ett populärt kosttillskott (även om det har 6 gånger mer C-vitamin per 100 g än apelsiner) - utan för att det innehåller en mängd andra nyttigheter.
"Havtorn anses bra för slemhinnorna" står det på min påse med havtornspulver. Det är nog en orsak till att många tar hjälp av bärpulvret eller preparat med havtorn (jag för slemhinnorna i ögonen).
Havtornsbär innehåller olja.
För den som vill veta mer om havtornspulver finns det, som sagt, mycket och bra information - fakta - att hämta på nätet.
#6 Vilket trams, tillverkaren ljuger. Havtorn är det fetaste bäret av alla och man får faktist nästan dubbelt så mycket energi från fettet än kolhydraterna i de bären.
Vissa fibrer (t.ex. resistent stärkelse) bryts ner till kolhydrater av värme som när man t.ex. kokar potatis.
Havtornsolja är väl rik på omega 9 om jag inte minns fel. Och det är bra för huden och slemhinnorna.
Finns ju bl a havtornsolja att köpa just för att smörja in huden med.
Smakmässigt har jag inte heller riktigt förståss mig på havtornen.
#11 Nej, Omega-7 (Palmitol) är det som är bra för slemhinnorna och som det finns gott om i havtorn och makadamianötter. Omega-7 är annars mycket sällsynt.
Ni som provat havtorn mot torra ögon, tycker ni att det har hjälpt?
Jag vill så gärna kunna ha linser, men har nog provat igenom de flesta sorter utan att hitta några som passar pga torra ögon.
Provar gärna havtorn om det kan hjälpa. Har ett paket frysta, men det blir inte av att äta, de är inte så goda, så jag tar gärna pulver till hjälp.
#12 Tack, nr 7 var det ja. :)
Köpte ett paket frysta idag och mosade några bär i teet isf en citronskiva, som jag brukar ha i. Jättegott, om man gillar surt.
#13 Kolla så det inte är tillsatt socker i pulvret. Vissa tillverkare gör så för att bäret är så surt.
#13 Makadamianötter innhåller ännu mer omega-7 än havtorn gör, så vill man ha i sig omega-7 så är makadamiaolja det bästa som innehåller hela 20% omega-7.
#15 Jag tycker inte havtorn är så extremt surt, men iofs så åt jag dem för första gången efter jag redan börjat med LCHF, så mina smaklökar har väl blivit känsligare för sött. Det blir antingen hallon eller havtorn i desserer, t.ex. tiramisu.
# 10
Fortfarande står det på flaskans ingrediensdata att det är tistelolja.
#17 Ja, det var inte det jag syftade på utan att de påstod att det inte fanns någon olja i havtorn vilket är rent trams.
Hur kan jag ha missat detta goda bär i hela mitt liv!! Jag som älskar surt och syrligt…..:)
Det känns så friskt i munnen när man har ätit några stycken, och är de så nyttiga som det står överallt då är bara att tacka och buga.
Här har ni en som kommer att hänga i havtornssnåren till hösten.