Atkinsmetoden.
Läs SvD i dag första sidan!!!!

Detta är INTE Atkins. Vi håller på med LCHF!!
Vi äter inte mer proteiner än någon annan, däremot äter vi mer fett mot vad folk är vana vid.

Personerna i studien åt inte Atkins. (Om man nu inte räknar drygt 20 procent protein och drygt 30 procent kolhydrater som Atkins.)
Sten Sture
Barbamamman - det finns faktist de av oss härinne som äter enligt Atkins. Denna sajt är inte uteslutande för de som äter enligt LCHF-metoden.
Men till anna_clara vill jag säga att vi har självklart hört nyheten och du kan läsa vår diskussion under inlägget med rubrik "Nyheterna idag - vi dör i förtid"
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=ded2caea-b5a7-498e-afb5-00dc32708720
49,3 kvinnor i åldern 30-49år dör varje år i Uppsala.
Mest av cancer och hjärt-kärlsjukdomar.
Dödligheten är större bland rökare och feta.
Alkoholintaget är okänt.
Ingen har dött av olycka.
De flesta som dött har sagt att de ätit mer proteiner än kalorier.
De hat SAGT vad de har ätit. (Och inte ljugit om vad de har stoppat i munnen.)
SAMMA UPPGIFTER bara tydda på ett annat sätt.
För övrigt säger forskarna att man inte kan dra slutgiltiga slutsatser.

Lealin- jaså, jag trodde faktiskt att det bara var lchf-are här inne på forumet. Jag ber så mycket om ursäkt.
Kram
Lealin & Barbamamman
Precis så är det…
Den här sajten är för Kolhydratreducerad kost och inte någon särskild bättre än den andra. De flesta äter säkert något som skulle likna LCHF, men långt ifrån alla. Många är medlemmar bara av nyfikenhet.
Vi pratar förresten inte ont/negativt om någon kost och någon person alls, för det står i våra Skrivregler. De som inte nått längre i sin utveckling än tex tallriksmodellen, kan inte rå för det eftersom det är gängse kostrådgivning i det här landet.
Vi pratar positivt om det vi själva håller på med och vilka slutsatser vi drar. Den dagen vi börjar med skitsnack om andra kan vi lika gärna lägga ner hela sajten, för det är inte trovärdigt och att vi skall bli just trovärda är ett av de stora målen med den här sajten.
/Margareta, sajtvärd
Numer pensionär i Nynäshamn
KLart att jag håller mig till LCHF sen i juli 06!!!
Ville bara ge ett tips om vad som skrämmer människorna och deras okunnighet!!!
Kram
Barbamamman: Det e OK ;)
Det e nog många som tror det eftersom det nog är majoritet på LCHF:are här, men vi är en del som kör Atkins eller versioner av det härinne också. Man får ju testa sig fram till det som passar ens kropp bäst.
Det har ofta med att göra vilka böcker man läst, vilken kost man väljer och det finns onekligen mycket publicerat om Atkins - på REA nu dessutom…
Margareta #6. Helt rätt.
Vi behöver stå samman alla vi som kör kolhydratfattig kost oberoende av vilken metod vi gör det med. Det är tillräckligt svårt att övertyga gemene man om hur bra det är när alla blivit inpräntade med tallriksmodellen under sin livstid, så vi ska inte även behöva försvara våra metoder inför varandra.
Här vill man ju ha en frizon där man inte ständigt är ifrågasatt med sitt val av kost.
Precis FRIZON är rätta ordet… det var det som var grunden till att jag skapade den här sajten…
Lealin: ett bra uttryck: frizon där man inte ifrågasätts. Det är därför sajten finns.
Ifrågasatt blir jag tillräckligt annars och säkert många andra här också så just en frizon är skönt att ha. Idag när nyheten kom upp om undersökningen så var de väldigt snabba på jobb att ta upp den.
Det lustiga är att den vanligaste frågan jag får är hur länge jag ska köra denna "diet". Finns det tid förklarar jag men ibland orkar jag bara inte med att ta upp att jag faktiskt kämpar med att ställa in mig för att sedan köra detta för alltid.
Citat från Annikas blogg: "Jag fick nu telefon från en person som läst studien. Han berättar att av de 592 kvinnor som dog under studien var 412 rökare. Sådant kallas för confounding factor, förvirrande faktor."