Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 3290 ggr
Griffon
0

Japp så blev det äntligen av.........

Måndagen den 10 januari började jag med Lchf, inte helt lätt måste jag säga.Sockret i sig har jag aldrig haft direkt bekymmer med, visst det är gott med kakor o godis, men en go macka det är mums det, alltså brödet har varit  en pina att vara helt utan, men det har funkat och jag har gjort mandelbröd i mikron då begäret blivit för stort.

Nåväl fram till dags dato har jag gått ner 4,4 kg.

Igår fick jag mitt första ordentliga sug, jag var sugen på precis allt, och allt var ju  just det som inte finns hemma för mig längre (ok maken äter som tidigare, så visst finns det hemma)men likväl för mig finns det inte.

Då jag börja tänka efter på vad jag ätit under dagen så blev jag klar över att fett intaget varit alldeles för lågt, så ett par rullar fett ost med smör klara skivan.

Dock vill jag kolla lite med er  som varit igång en tid, visst kan man få lite mer huvudvärk än vanligt?

Vidare fick jag efter ca 14 dagar utslag i ansiktet speciellt runt munnen, men de har börjat försvinna de också, vet ej om det är något  som kan drabba en vid övergången till Lchf, jag kanske hade fått det i allafall.

Till saken hör attt jag har den kroniska sjukdomen Adiposas Dolorosa (Dercums syndrome) och Fibro sedan 30 år tillbaks, samt äter Levaxin och Emconcor.

Nu skall jag den  1 februari på den årliga besiktningen 'ler' och det skall bli roligt att se om det börjat påverka något efter en dryg månads tid, och dessutom ska det bli väldigt roligt att få höra vad min läkare tycker om det hela.

Jag vill säga tack till er alla härinne, sidan har/är mig till stor hjälp imin dagliga värld med Lchf.

Zepp
0

Grattis det här kommer att gå jättebra!

Man kan ha huvudvärk under omställningen och det beror antagligen på energibrist, tills hjärnan har vant sig vid ketonkroppar.

Sen så kan man få huvudvärk senare oxå, det fick jag tills jag lärde mig att det berodde på att jag glömt äta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Andina
0

Jag säger också Grattis! Jättebra jobbat och du tycks vara bra motiverad. En del av övergångsbesvären som är vanliga är huvudvärk och även utslag som t ex 'prickar'. Men de försvinner mestadels ganska snabbt.

Hoppas LCHF förblir en del av din dagliga värld med både nytta och nöje!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Margareta
0

Grattis!

Jag har just lärt mig att huvudvärk kan bero på saltbrist.

Min smak är så finkänslig numer att jag avstår gärna från kryddor och då helst salt, så det finns ett samband i mitt fall åtminstone.

Numer pensionär i Nynäshamn

Griffon
0

Tusen Tack för det fina välkomnandet härinne.

Ja jag tror faktiskt också att det kommer att gå bra.För något år sedan började jag också med Lchf och då sprack det efter 14 dagar, riktigt varför det gjorde det har jag inte fått kläm på,  det var kanske helt enkelt så att huvudet inte var med riktigt i beslutet.

Denna gången tar jag det bit för bit, målet är  att så småningom bli om inte helt fri från kolhydrater så åtminstone så gott som.

Maten är ju inte så krånglig, bortsett från att jag nu läser alla innehållsförteckningar på jakten efter kolhydrater, men då jag blir mer hemma i det här slipper jag ju den biten också.