Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 4791 ggr
ZandraGjers
0

Innehållsförteckningar? Vad stämmer???

Hej. har kört Lchf ett bra tag nu å har totalt förälskat mig i Mandelmjöl.

På Mandelmjölet gör jag allt ifrån bröd till salta små kex. Detta är ju perfekt eftersom det inte innehåller så mycket kolhydrater… tror jag?!

Nu till min fråga.Hur mycket kolhydrater innehåller egentligen mandlar.

Dessa 3 källor säger helt olika. Det kan väl inte skilja så mycket ifrån mandel till mandel?

Kolhydrater i mandel per 100g

Annika Dahlqvists bok - 13,5g

Finelis hemsida 6,6g

Eldorados Mandlar 5,5g

hoppas någon har ett bra svar!

Med vänlig hälsning Zandra

Aily
0

Det är likadant med kokosflingor. Vissa innehållsförteckningar visar massor av kolhydrater, medan andra pyttelite… kokosflingor är väl kokosflingor överallt, eller? :P

ZandraGjers
0

Ja. hade det bara vart något gram som diffade hade jag inte brytt mig, men när de e så mycket.!

Man vill ju kunna äta med gott samvete Skrattande

[ErikSvensson]
0

Det är väl som det mesta, man tar ett snittvärde i fabriken, sedan så kommer det alltid skilja hit och dit för varje batch (inte bara på kolhydraterna utan även fett/protein..) Det är ju sällan en höna lägger lika energirika ägg utan varje ägg är ju unikt (men för att ha något att skriva på förpackningen så får man ta snittvärdet helt enkelt..) Glad

Vad man kan göra är ju att ta ett snitt utifrån flera produkter av samma innehåll och få nåt sånär rätt (t.ex. ta mandlarna ovan och plussa ihop och dela på tre..) Skrattande

Norrpojk
0

Det finns flera olika mandeltyper. Kolla och smaka på de med olika kolhydratsinnehåll så ser du nog en viss skillnad. Sedan så finns det årstidsskillnader som med allt annat organiskt.

nyborjare08
0

Kolhydratinnehållet varierar. Det beror på var den har odlats, sort, med mera, både för mandel och kokos. Så något exakt värde går inte att få - det närmaste är nog det som står på respektive förpackning. Men även det kan tas från någon tabell och det är inte säkert att det heller är korrekt för just den sändningen.

Se mandel och kokos som "godis". Gott ibland men inget man baserar matintaget på.

Fiana
0

Det här har varit uppe många gånger om, sök lite så får du svar.

I korthet, det varierar. Och nej innehållsförteckningar stämmer tyvärr ofta inte heller.

Äter man mycket just mandel är det lättare att lära känna på smaken lite ungefär vilken sort det är, tyvärr är de med högre mängd kolhydrater betydligt godare. De med lägre är liksom "torrare" i smaken, inte alls lika smöriga och lite söta som många andra.