Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 7088 ggr
gejsa
2

Lactosintolerant

Min dotter 22 år ska börja äta LCHF och hon är lactosintolerant och har även irriterad mage, får diarre för minsta lilla hon äter. Då undrar jag om någon äter detta och har samma sjukdom? Ska hon ta lactosfritt och äta eller hur gör hon?

MimLan
0

Det är inget behov av att äta mejerier, om hon inte vill. Irriterad mage kan lätt må bättre utan det.

gejsa
0

Tack MimLan för svar. Men jag tänkte mer på att i matlagning och sånt är det ju mindre fett i lactosfri cremefraiche osv.  Hon kan inte äta mer än en sorts ost osv. Men det fungerar alltså för henne att fortsätta med lactosfritt och försöka räkna ut värdena på det?

Zepp
0

Jag är Laktosintollerant, kan använda grädde i matlagningen och äta lite youghurt typ.

Annars så finns det laktosfria mejerier, Valio är ett vanligt märke.

Sen så kan med fördel ersätta en del av de flytande med cocosmjölk.

Som regel är det bara spår av laktos i ost och smör.

Men cocosfett är både nyttigt och bra att laga mat med.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

gejsa
0

Zepp tack för ditt svar. Då kan hon fortsätta äta lactosfria mejerier och inte försöka äta den vanliga bara för att den är fetare och kanske på kuppen bli sämre. Tack!

Zepp
0

Jo den laktosfria har vad jag sett alltid lägre fetthalt.. på något sätt skall de väl få igen pengarna de lagt ner på behandlingen.

ashe
0

Det finns en ny laktosfri creme fraiche från Valio med 23% fetthalt och Smetana med 42% fetthalt. Smetanan är jättegod, inte så syrlig och ganska tjock. Håller bra ihop en sås och kan också ätas till bär mm. Vispgrädden har väl samma fetthalt som vanlig, jag köper mest Valios för den praktiska förpackningen med skruvkork.

Finns även laktosfri keso som jag ibland äter med lite olivolja som snabblunch, samt laktosfri fetaost som inte smakar så mycket.

gejsa
0

Ja, jag har inte så stor koll på vad som finns laktosfritt eftersom hon blev sjuk när hon flyttat hemifrån. Ska be henne läsa vad ni svarat. Får se om hon kommer med några fler frågor. Skrattande

Zepp
0

Kollade i affären i dag,, fanns hyllmetrar, väldigt mycket från Valio!

http://www.valio.se/valio/smpage.fwx?page=15