Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 6228 ggr
Pytteliten
2011-01-20 00:27
0

Brödexperiment

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har just gjort ett experiment i scones-stil. Det blev en väldigt vacker bulle, hoppas den smakar gott också!

Längtar efter en ostmacka!

Louie
2011-01-20 00:33
0

Recept tack! Den ser smarrig ut.

Pytteliten
2011-01-20 00:47
0

Det blir värre det eftersom jag aldrig mäter när jag bakar… Men jag tog ett ägg och vispade upp det lite. I det hade jag ganska mycket bakpulver (1-2 teskedar), en slatt (!) grädde, salt och några matskedar pofiber samt 1 dl (det är jag säker på!) bakepro. Sist hade jag i fiberhusk. Jag skulle tro att det blev kanske ett par matskedar. Sedan väntade jag medan fiberhusken svällde.

Om det var tur eller skicklighet ska jag låta vara osagt, men smeten/degen hade då precis lagom konsistens för att jag skulle kunna ta den med en slickepott och lägga över den på en plåt. Den behöll formen och svällde sedan upp lite extra under gräddningen :-).

Tyvärr var den ogräddad precis i mitten, men det beror på att jag hade satt ugnen på 250 grader. Tabken var att sänka till 225 när jag ställde in den, men det glömde jag… Så 225 blir nog lagom! Jag tog en sked och tog bort det ogräddade bara. Åt överdelen med ost och ska nu ställa in underdelen med vitlökssmör på ett varv till i ugnen. Mmmmm!

Louie
2011-01-22 01:56
0

Jag får prova och exprimentera lite jag med!

[Pennylane1]
2011-01-22 13:54
0

men får du inte en hemsk bismak med så mycket bakpulver? Jag skulle nog ta en halv max till en så pass liten sats. Dessutom är det mycket kolisar i bakpulver. Blir faktiskt inte försumbart. 10 gram bakpulver (som väl två teskedar blir) har 3,8 gram kolisar.

[Pennylane1]
2011-01-22 13:57
0

man kan ta bikarbonat, det är kolhydratsfritt (bakpulver är bikarbonat och majs- eller potatismjöl) men då blir det bäst med något surt i, som gräddfil eller så.

Louie
2011-01-23 21:39
0

Jag får även för mig att man får lite ont i magen av bakpulver eftersom det knappt har någon verkan i LCHF-bröd så kankse man ska skippa det… Nån annan som känner att man efter för mycket lchf-bröd får ont i magen?

Pytteliten
2011-01-26 15:16
0

På mitt bakpulverpaket står det att det innehåller 16% kolisar. I så fall skulle 10 gram (som jag nog inte hade i, snarare 5-7) innehålla 1,6 gram.

[Pennylane1]
2011-01-26 23:52
0

jag gick på  finelis siffror

det är tydligen olika! MEn jag tycker iallafall att det blir en väldigt tydlig bismak om jag tar mer än pyttelite bakpulver, man tar ju t.ex. sällan mer än en eller två tsk. till en hel stor mjuk kaka eller till en sats scones som ger åtta "dubbelbitar".