Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 4241 ggr
knubbis
0

Snabbmat

Hej!

ni kanske har diskuterat ämnet tidigare men min fråga är:

Finns det någon snabbmat som är bra? om man måste äta ute på lunchen tex. Nu menar jag inte varje dag men ibland kör det ihop sig…

Margareta
0

Snabbmat är det svåraste med den här kosten. Det finns inget som är riktigt bra. Planering är något man får träna sig i och sen försöka ha något medhavt.

Jag är som Du och behöver ta till snabbmat ibland och det är alltid lika svårt. Det beror också på vilken nivå man tänker lägga sig på, både när det gäller mängden kolhydrater och hur "ren, naturlig mat" man vill äta. För mig själv är alltid problemet att den mesta snabbmaten innehåller en massa tillsatser som jag numer vet att jag inte alls mår bra av.

Numer pensionär i Nynäshamn

knubbis
0

hm… ja det är svårt. Kan en sallad var nåt? med räkor och ägg och dressing? Det gäller bara att man blir mätt utan bröd…

sarag
0

Makril i tomatsås är bra och salamikorv, Gol (danskt märke med sträck genom o:et). Kokta ägg förstås. Eller skär stocka bitar av fet hård ost o lägg i liten matlåda. Och till sist några mandlar eller nötter. Fördelen med fetkosten är den mättar så bra så man behöver inte så mycket

sarag
0

Aj då, såg att jag missuppfattat dig. Trodde du menade matsäck!

lizziett
0

Ett tips:

Max Low Carb-burgare

Max Low Carb-burgare är en hamburgare anpassad för alla som följer GI, Atkins eller Montignac. Och vi är som vanligt först i Sverige!

Hamburgaren består av en 90 grams hamburgare av garanterat svenskt nötkött, serveras inbäddad i fräscha blad av isbergssallad med ost, tomat, lök och dressing.

knubbis
0

alla tips är bra!

kan meddela att det idag blev lunch på en lunchrestaurang, jag åt slottsstek med sås och kokta grönsaker. Ingen potatis. Grönsakerna var morötter och harico verte (stavas det så?).

Tills i morgon ska jag laga mat ordentligt.

Karin20
0

Jag väljer ofta Ceasarsallad och ber om att få slippa brödkrutongerna. På "mitt" matställe serveras salladen med romansallad, kycklingfile, bacontärningar, parmesanost och riktigt fet ceasarsalladsdressing.

Ceasarsalladsdressing finns också att köpa i lowcarbform i butik, även bluecheesedressing från USA

//Karin

Margareta
0

Max har tyvärr socker i dresseingen till LowCarb-burgaren, men man kan ta utan dressing och dubbel ost.

AnnK
0

#8 ja det är ju så idiotiskt så man fattar inte hur de tänker, när nu burgaren marknadsförs som low-carb/gi/atkins. varför inte bara lite "ren" majjo?

lizziett
0

Hej Margareta.

Hur mycket socker har Max i dressingen?

Enligt Max´s näringsvärde-sida har lowcarbhamburgaren 3,3g kolhydrater /100 g. Tycker faktiskt inte att det är så dåligt!

Länk till näringsdeklarationen: http://www.max.se/food.aspx?page=naring

Någon mer som har erfarenhet av Max Low Carb Burgare?

lizziett
0

Hej Margareta igen!

Varför står det Hantera på min profil?

Tacksam för svar.

AnnK
0

#10 totala % kollisar är inte så dåligt, men om man vill (behöver) undvika just socker är det ju kass.

lizziett
0

Hej Ann!

Vad menar du med 10 totala % kolisar? Till vem refererade du det?

Om du menar hamburgermålet så är det 3,3 gram kolhydrater/100 gram.

Alla försöker vi väl undvika socker. Jag skulle också önska att allt är sockerfritt. Trots det får jag i mig lite socker av matvarorna varje dag och det har gett mig ett resultat på -25 kg.  

Hur undviker ni socker helt? Är nyfiken Flört

magma
0

AnnK: hela hamburgaren innehåller 6,6 gram kolhydrater och 3,3% kol. om man vill räkna i procent. När jag frågade om socker i dressingen en gång påstod kvinnan att det var sötningsmedel, inte socker, i den??? Lät konstigt, tycker jag. Åt en sådan idag förresten, den var GOD!

Margareta
0

Det kan mycket väl vara sötningsmedel i MAX-dressingen, men sött är det och jag reagerar väldigt starkt på den och låter den därför vara. För mig är det noll-tolerans som gäller på vissa saker. Det är samma känsla som när jag får i mig glutamat om än det är lite. För mig räcker det inte att räkna "gram" på de saker som jag får biverkningar av.

Lizziett: "Hantera" under ditt namn betyder att du i efterhand kan gå in och korrigera tex stavfel eller annat du upptäcker sen du tryckt "Publicera"

AnnK
0

Hallå, hallå, jag refererade till lizziets inlägg nummer 10 (# 10), såsom är brukligt här!!! Fast jag ser att det kan läsas som att jag menade 10 % kollisar. Jag menade helt enkelt att totala antalet kollisar inte var så dåligt….osv.

Jag försöker nog gärna undvika socker helt. Lyckas förstås inte alltid, men tycker inte att det är svårt i meningen att inte köpa varor som inte innehåller socker. Har t ex ingenting hemma som innehåller socker. Det är inte främst för viktens skulle jag vill undvika, utan för blodsocker och sötsug.

lizziet, vilka matvaror är det som du får i dig socker genom? *nyfiken*

arne_andersson
0

Att äta mat med 0 gram kolhydrater måste vara svårt!

Det kanske finns de som behöver det men de vetenskapliga studier som gjorts har inte varit så extrema.

Under 50 gram kh per dag anser Lars Wilsson i "Naturlig mat" vara extrem lågkolhydatkost.

En måltid på 7 - 14 gram kolhydrater anser de kända doktorerna Eades (Protein Power) vara optimalt.

Det gäller ju att få sig alla näringsämnen OCH vitaminer och mineraler också.

Ägg som är en basföda för de flesta LCHF:are innehåller ju kolhydrater liksom alla mejeriprodukter som grädde och ost och creme fraiche. De flesta majonnäser som man köper innehåller mer eller mindre kolhydrater.

Att hålla sig vid 20 gram kolhydrater per dag anses nog vara det lägsta man kan rekommerndera. Det är där Atkins ligger i lägsta fasen liksom GI fas 1. De rekommenderar att man ligger där några veckor.

Jag har lyckets bra med viktminskning med en kost på mellan 20 och 40 gram kolhydrater per dygn.

Jag ratar helt bröd och pasta (ceralier är det viktigaste att undvika pga att det ger inflamationer i blodkärlen dvs risk för hjärt-kärlsjukdomar) och även potatis och ris.

Jag har svårt att föreställa mig hur kosthållet ser ut om man säger sig äta 0 gram kolhydrater per dag.

Revbensspjäll och bantarbiffar kanske men det är inget för mig. Jag har funnit en livsstil som kan fungera hela livet och som gör att jag kan äta mig mätt alltid och må bra. Kött. fisk och lite grönsaker och goda såser och drycker kan man unna sig och ändå få viktnormalisering och den hälsa man är avsedd att ha.

Vi är nog genetiskt byggda för LCHF men stenålderfolket och deras förfäder åt inte noll kolhydrater. De samlade ju växtdelar och nötter och vad de hittade i skogen som blåbär och det är nog det vi kan sikta mot för de flesta människor.

MAX-hamburgaren äter jag gärna och den fungerar hur bra som helst för mig, liksom räksallad och kötträtter och fiskrätter man kan beställa ute utan potatis och majs. Ofta får man lite extra kött som kompensation för den uteblivna potatisen så det blir ju perfekt.

AnnK
0

# 17 vem är det som har pratat om att äta noll kolhdrater ?!

Margareta
0

#17 Jag tror vi är olika känsliga helt enkelt.

Så länge jag inte kände till annat än Atkins och därför höll mig kring 20-25g kolhydrater vilka som helst (trodde det var farligt att äta mindre) så gick jag inte ner i vikt ett enda dugg. Jag kände inte heller till att jag var olika känslig för olika sorters kolhydrater.

Det var först när jag började med NOLL % stärkelse och till det tillförde radikalt med fett (mer än 75% av dagsransonen, ibland 82-83%) som det började hända något på vågen. Eftersom proteinhalten alltid ligger kring 15-20% blir det inte mycket kvar till kolhydrater. Ofta 0-2% (jag äter inte ägg varje dag).

När jag äter laktos i grädde och creme fraiche i matlagning går jag INTE ner i vikt, men om jag tar LITE grädde i kaffet och äter ost verkar det gå bra, det lilla är de stackars gram jag får i mig en vanlig dag eftersom jag inte så ofta äter värst mycket grönsaker. I stort sett är det broccoli, spenat, sparris, lök, sallad och gurka jag äter och de innehåller inte så mycket kolisar alls. 

Fruktos gör mig gasig och vätskesvullen.

Sackaros (rent socker) gör mig inte gasig och svullen på samma sätt som fruktos men det förhindrar helt klart viktminskningen förutom att det helt klart ger sötsug.

Glukos och maltos är väl de kolhydrater som finns kvar att välja på och dem äter jag helst inte heller. Glukos ger sug och maltos är jag tveksam till.

AnnK
0

Margareta, tack för schysst utredning! Tvillingmagen noterar!

lizziett
0

Hej Arne Andersson!

Tack för ditt inlägg. Jag förstår inte heller hur man kan klara sig på 0 kolhydrater per dag.

Till Margareta och Ann K vill jag igen vara nyfiken och fråga vad ni äter till frukost/middag/kvällsmål och mellanmål? Kilona måste ju rasa i väldig takt när man inte får i sig några kolhydrater alls. Hur länge har ni hållit på med LCHF och hur många kilon har rasat?

Själv äter jag: Kött/Fisk/Fågel och egna såser och till det ibland grönsaker (ovan jord). Ratar bröd, pasta, ris, potatis.

Margareta
0

Mina kilon rasar inte alls det är det som är problemet.

Den här nivån räcker för att jag skall stå still och gå ner väldigt sakta. Om jag äter mer kolhydrater blir jag sjuk på olika sätt, jag blir svullen, får gaser, får klåda, huvudvärk och en massa jag inte kommer på nu. På den här kosten mår jag bäst och detta med viktminskning är sekundärt.

Jag äter ibland ägg, men lika ofta någon matrest till frukost. Den sylta som heter Julsylta har stått på bordet ofta sista tiden. Jag gör även egen kycklingleverpaté.

Till lunch kan det bli tonfisk, sparris & majonnäs, ibland med ägg till.

Till middag oftast någon form av fläskkött, men även annat kött/fisk/fågel.

Jag gör inte så ofta sås, men jag smälter smör till det mesta (även smör i kaffet för att minska på grädden och för att det är så GOTT!!!)

Jag äter ofta sparris, broccoli, spenat och lök, men inte till alla mål, och inte varje dag heller faktiskt. 
Lika ofta äter jag bara kött/fisk/fågel med smält smör/aromsmör.
tex Julsylta/Julskinka/revbensspjäll/grillad kyckling/lax.
Sallad, gurka och tomater serveras då vi har gäster "för syns skull".

Det händer att vi äter sås på grädde/creme fraiche, men inte varje dag. Vi har haft rätt mycket kring oss med husköp/försäljning/flytt så det har inte lagts mycket tid på matlagning.

Jag har ätit LCHF sen april 2005 dvs snart 2 år. Jag mår bättre än någonsin och sover ca 1½ mindre per dygn, förutom att jag blivit frisk från en massa åkommor.

Jag har gått ner ca 10-11kg under den tiden, men mina mått har minskat betydligt mer, det märks på kläder eftersom jag nu för andra gången kan ta av byxor utan att knäppa upp.

lizziett
0

Tack Margareta för ditt svar.

Att du mår bättre och fått bort en massa åkommor är ju det primära. Lycka till framöver!

Margareta
0

Tack…

arne_andersson
0

Margareta:
I början koncentrerade jag mig enbart på makronäringsämnena (protein, fellt och kolhydrater) men sedan har jag börjat kolla på vitaminer och mineraler också.

Det skulle vara intressant om du förde bok i något program (hälsovakten eller Cal-Counter) för att objektivt se hur nära noll du kommer.

Kanske det är så att noll kolhydrater gäller för den del människor men det är kanske också så att olika dieter passar olika människor. Det finns ju de som är slanka och friskt på tallriksmodellen och andra högkolhydratdieter.

Det är ju också en del mineraler och vitaminer som påverkar ämnesomsättningen. Calcium och krom skall ju höja fettomsättningen.

I USA har man ju kommit en bit längre än i Sverige när det gäller LCHF och det här med vitaminer och mineraler och där gäller att äta mycket grönsaker och en del frukt.

Det gäller att vara lite detektiv när man skall hitta orskerna till utebliven viktnedgång trots att man äter lite kolhydrater.

Kanske är den del så metabolt skadade som Skaldeman säger att han är att man måste hålla sig nära noll, men jag tror att kroppen kan ordna sådant om den får rätt verktyg. Jag skulle kolla om det är några mineraler som fattas om jag inte gick ner trots lågt kolhydratintag eller om det är som Paulun säger att 25% av befolkingen har problem med sköldkörteln och därför inte går ner i vikt.

Margareta
0

arne_andersson:
Detta med mineraler och vitaminer är synnerligen intressant.

Långt innan jag började skära i kolhydraterna medvetet som jag gör nu, började jag tillsätta mineraler i form av tabletter och det blev jag helt klart "friskare" (=piggare) av även om det inte bidrog till viktminskning.

Jag har gjort en egenkomponerad "dos" som jag tagit periodvis. Jag har svårt för regelbundenhet, men med hjälp av dosett har det fungerat rätt bra. När jag sen låtit bli att ta tillskotten under en period har jag blivit klart tröttare och haft mer värk. Detta med tillskott började redan på 80t-talet med bla B-vitaminer och under tidiga 90-talet i samband med att jag blev rekommenderad Q10 vid ständiga infektioner. Sen blev jag rekommenderad krom för minskat sötsug, zink för bättre hår (mitt hår är torrt) osv Jag har "gått på" och testat alla sådana rekommendationer.

Kulmen nåddes när mina SVÅRA foglossningsbesvär försvann vid intag av 400mg magnesium per dag (1993). Då var jag överbevisad att det hade effekt med tillskott.

Listan såg ut enligt följande (inte alltid allt och ibland säkert något jag glömt):

• B50 (stark dos av alla B)
  • C
  • Krom
  • Zink
  • Järn (mild variant eftersom jag har känslig tarm)
  • Magnesium
  • Q10
  • Omega3

Jag har säkert glömt något. Kalcium har jag aldrig tagit extra eftersom jag alltid ätit ost och mjölkprodukter (numer endast ost, grädde och ibland 10% yoghurt).

Det som jag verkligen kunnat se effekt av med mindre trötthet är Q10 och därför är jag oerhört nyfiken på hur det fungerar i kroppen.

Magnesium är jag fortfarande "beroende" av för att inte få värk och B-vitaminerna slinker ner av bara farten.

Sen jag började med LCHF "står" jag mig mycket bättre utan krämpor även de perioder jag inte äter mina kosttillägg (jag är verkligen periodare och det kan bli några månaders uppehåll ibland).

Jag har vait på vårdcentral för utredning och de gjorde blodtest på bla mineraler eftersom man bla brukar få zinkbrist vid glutenintolerans. Jag hade inte brist på något av det som testades (minns inte alla längre) och doktorn tyckte därför jag var för frisk för att testas direkt på gluten. Jag hävdade att jag inte borde ha zinkbrist eftersom jag tagit det som tillägg under många år, men det påverkade inte beslutet att jag var "frisk".

De perioder jag använt Hälsovakten har jag inte kunnat påvisa några direkta brister mycket tack vare att jag gillar lever, som verkar innehålla det mesta och därtill har äit mina kosttillskott.
Jag har INTE räknat på vilka mineralvärden jag fått utan kosttillskotten så det kan vara en tanke…eftersom jag inte äter dem jämnt.

Det brukar pratas om Kalium i LCHF-sammanhang (inte minst Sten Sture) men jag har aldrig bekymrat mig om det och har tagit endast några enstaka B-calm under de två sista åren. Om någon specifik mineral skulle vara orsaken till utebliven viktminskning skulle Kalium kanske vara lösningen, för det har jag aldrig medvetet ökat dosen av.

AnnK
0

#21 jag har inte sagt i den här tråden att jag inte äter några kolhydrater överhuvudtaget (det är väl en omöjlighet?!), däremot att jag vill undvika socker (och då menar jag "vitt socker" inte sockerkedjor=kolhydrater i allmänhet, om det kanske är så missförståndet har uppstått?).

Men visst är det så att jag mår allra bäst genom att försöka minimera intaget av kollisar. Jag för inga register, så jag vet inte riktigt vad jag hamnar på, men många dagar äter jag bara protein (ägg, tonfisk, kött) och fett (smör, fet ost o majjo). 

Mitt huvudsakliga skäl till att börja med LCHF (junli 2006) var att min mage och mina blodsockerkurvor var i så risigt skick att jag började uppfatta mig som handikappad av dem. Magen är fortfarande min största mätare på vilken mat som funkar eller inte och det är helt enkelt så att en så strikt LCHF som möjligt är det som ger bäst resultat. Och definitivt så på blodsockerbluesen också. Däremot har jag nu märkt att efter att ha strikt avstått gluten under flera månader, börjar jag kunna handskas med grönsaker som broccoli mm på ett bättre sätt.

Mitt mål är

1) att bli helt bra i magen och därefter börja äta broccoli, spenat, och andra ovanjordsgrönsaker i en större utsträckning (just nu är jag dock så irriterad på dålig kvalitet och hutlösa priser att jag är glad att slippa)

2) gå ner de 10 kilo jag skulle vilja/behöva gå ner för att hamna på en komfortabel storlek (vilket innebär strl 42/44). En av mina största utmaningar är att äta tillräckligt och regelbundet, vilket jag är övertygad ligger bakom att jag inte har gått ner så mycket i vikt. Eftersom man blir så mätt och aldrig egentligen hungrig på LCHF är det lätt att strunta i att äta. Regelbundenhet i frukost, lunch och middag är det jag strävar efter dagligen.

I övrigt ansluter jag mig till Margaretas utmärkta svar ovan, som så många gånger tidigare konstaterar jag att vi är mer eller mindre "tvillingmagar".

AnnK
0

#26 tack igen för schysst utredning, ska kopiera den listan! Undrar dock vad Q 10 är, är det en ensam komponent eller en sammansatt produkt?

Margareta
0

Q10 är något eget och Du kan läsa mer här

Jag tycker det är oerhört spännande att lära mig mer om detta och jag förstår varför jag klarar mig bättre utan tillskott på den här kosten eftersom jag äter mycket naturligt "oprocessat" kött och fisk.

Margareta
0

Brist på Q10 uppstår vid behandling av kolesterolsänkande mediciner… det tycker jag var intressant…

Mer att läsa om Q10 här

Margareta
0

Den här tråden har spårat ur (och jag har hjälpt till) så jag skapar en ny om Q10.

navarro
0

Den majonäs som ni alla anvander, ar den kopt eller hemgjord? Jag ar lite tveksam till oljan som anvands i den jag koper, det star vegetabilisk olja utan att narmare beskriva vilken olja det ar.

Sotlugg
0

Jag undrar också över majonäsen som man köper. Orkar inte stå och göra majonäs själv och har därför köpt Finuds, som också Skaldeman använder. Men läste sen att den innehåller dåliga fetter. För att återgå till trådens ämne så är det ju ofta färdiglagad majonäs i sallader och räkmackor man köper på stan när inget annat står till buds.

holygittan
0

Jag var ju ute på vift idag eller rättare sagt på hörselkontroll med ena dottern och då var vi tvugna att äta ute. Hittade en pizzeria efter många om och men. Jag tog en kebabsallad. På menyn stod det ett taänkbart aleternativ-½ grillad kyckling med sallad. (Pommes fritsen hoppar man så klart ). Tyvärr hade han inte kycklingen?? så det blev kebabsallad- fläskkarre+isbergssallad+tomatskivor+ gurka+lök+kebabdressing. Frågade om det var socker i dressingen. Han såg helt frågande ut och jag lät bli att pressa honom på detRäcka ut tungan

I alla fall, jag mäter ju sockret då jag har typ1 diabetes och det låg på 4.5 innan. Jag tog inget måltidsinsulin och två timar senare låg sockret på 6.4. Så det var nog rätt okej lchf matFlört

Återstår att se om jag blev matförgiftad, men jag håller tummarna// bacillrädd Gittan

hemul
0

Det tragiska är att även om man orkar göra majjo själv så är det bara de smaklösa oljorna som får den att smaka majjo. Aïoli i all ära, men det smakar inte majonnäs! Själv har jag löst problemet genom att inte äta majjo mer än undantagsvis, kanske 2 ggr i månaden. Det tål jag nog och då kan det lika gärna vara köpt.

Margareta
0

Jag gör som hemulen, de få gånger jag äter majonnäs äter jag den köpta. Jag köper den helfeta på Coop eftersom den har lite mindre kolhydrater än Findus och som jag tycker godare (=mildare) smak.

hemul
0

Du å ja, Margareta! Kyss

Barbamamman
0

Om jag blir hungrig på stan så köper jag 3-4 ostburgare utan senap och ketchup på McDonalds för 10 kr styck. Bröden matar jag änderna med på promenaden hem (inget behöver gå till spillo) och köttet, osten och gurkorna äter jag med god aptit.

Margareta
0

precis hemulen…

Mona-Stina
0

Jag har jobbat på Max i Gävle och kan upplysa er om att alla hamburgare på Max steks i margarin. Tveksamt att dom steker lowcarb-burgarna i smör.

Pasi
0

Ett alternativ man kan ta om man hamnar på nån pizzeria - "Kebabkött med pizzaost". Själv fick jag rabatt när jag tog det och fick så mycket att jag i det närmaste storknade.Räcka ut tungan

ovkyhn
0

Jag har varit på resturang o ätit pizza, det var riktigt gott jag saknade inte botten som ja så klart lämmnade kvar på tallriken ,

serverings personalen frågade om det var nått fel men ja sa bara att ja bara äter det godaste på pizzan, ja blev lika mätt som på den tiden ja åt hela .