Fil frukost!
Hej! Är ny här och började mitt nya liv 3/1. Har läst på så gott det går och har efter att läst en del information förstått att jag kanske fått detta med fil till frukost om "bakfoten".
Jag trodde att man kunde äta 2,5 dl fil till frukost men har hittat olika information om detta. Läste nånstans att man skulle undvika mjölk och fil. Fast på andra ställen står att man kan äta det. Vad stämmer? Vill så gärna ha min fil.
Så här ser en normal ätdag ut. Vill gärna ha kommentarer.
Frukost: 2,5 dl onaka 1,5%,2 msk linfrö,2 msk strösöt, kanel, 1 ägg, 1/2 grape, te med 1 sucket och 0,5 dl mjölk, 1-2 skinkskivor, 1-2 ostskivor
Lunch ( matlåda ) och middag: Kött, fisk eller kyckling med sås gjord på steksky och grädde alltid stekt i mycket smör. Blomkålsmos med smör och grädde, broccoli eller liknande.Ibland hamburgare hemgjord med salladsblad runt, mousaka med aubergin, köttfärssås med squashstrimlor
Kväll: Ibland en bit rökt ost eller 1tsk jordnötssmör eller en kokoskaka gjord efter recept här på sajten.
Har inte ätit något mjöl,pasta,ris,bröd,potatis,rotsak eller annan frukt än grapehalvan till frukost.
Är detta för mycket kolhydrater ändå?
Har inga som helst negativa symtom förutom ökad törst. Dricker massor! Är rädd att jag inte hamnar/hamnat i ketos då jag inte har några "biverkningar".
Tack snälla i förväg för ev svar :=)
Svaret är inte så enkelt. Det beror på hur "känslig" just du är. Och det kan du bara få reda på genom att prova dig fram. För vissa funkar det jättebra mned en mer liberal lchf-kost med en del mjölkprodukter. Andra måste vara mer försiktiga.
Ett av problemen med mjölk och fil är att det är lätt att få i sig rätt mycket kolhydrater utan att bli speciellt mätt. 2,5 dl fil innehåller ca 12 gram kolhydrater och det är för vissa ganska mycket i en måltid. Både fil och mjölk innehåller 5 g kolhydrater/100 g. Så ett glas mjölk innehåller 10 g. Ett glas grädde innehåller 6 g och är definitivt inte lika lätt att svepa 
Mitt tips är att testa dig fram. Kanske hellre använda helfeta mjölkprodukter eftersom de mättar bättre på mindre mängd. Eller testa att ta mindre fil och dryga ut den med grädde kanske? Sötningsmedel funkar för vissa. För andra underhåller det sötsuget. Där får du också testa vad som funkar för dig. Grape kan även den underhålla sötsug för vissa.
Ett generellt tips är att försöka basera din dag på "riktig mat" och mindre av "fika" - typ snacks, kakor, jordnötsssmör, etc. Om du blir hungrig/sugen mellan huvudmålen så kan du äta lite ost, ölkorv, avocado, kokt ägg, etc.
Och du behöver ju inte göra allt rätt från början!
Det tar tid att testa sig fram till det som funkar! Läs på här och på andra bloggar och i böcker om du har möjlighet.
Lycka till!
Det upplägget kan kanske funka om du inte är så känslig och inga metabola problem.
Men generellt känns frukosten ganska rejält fel och mer hämtad ur "klassis bantningsfrukost", kan nog vara idé att tänka om lite där. Men som sagt kanske funkar ändå om du inte är känslig. Är du känslig och egentligen skulle behöva vara "strikt" så har du minst hela dagsportionen av kolhydrater redan i frukosten, plus sötningsmedel som kan störa till det rejält för många.
Många som äter LCHF gillar känslan av att inte känna något sug mellan en tidig frukost och lunch. Kommer suget alltför tidigt så kan det ju bero på sammansättningen i frukosten.
Jag tycker det ser bra ut och skulle kunna äta så ett par morgonar i veckan (omelettfrälst). Dock blir jag lite upplåst i magen på mjölk och fil (som ju också är till för snabb tillväxt). Som flera skrivit så är det bara att känna efter om det funkar. Blir du lättare i lagom takt så är allt ok.
På vilka "andra ställen" står det att man kan äta fil till frukost, är väl det jag fastnar på? Menar du på lowcarbsidor eller var menar du? För jag har nog inte sett det någonstans, som rekommendation för en lowcarbdiet, och def. inte om det ska vara HF dessutom. Fil är inte så fett direkt. Folk frågar om det rätt ofta och svaret blir väl alltid ungefär som de svaren du fått hittills; för mycket kolisar (och för lite fett) för de flesta.
#4 Annika Dahlkvist brukar väl säga att hon äter fil till frukost? Det står i alla fall så i en folder som finns på hennes hemsida.
Om man har tagit till sig det "råd" som vissa ger (som inte är så bra i alla lägen) om att matvaror som innehåller max 5 g kolhydrater/100 g är ok så faller ju även filen in där.
Så det finns säkert möjligheter att få den uppfattningen om man är ny.
fil kan ju bytas ut, eller blandas med gräddfil/creme fraiche för att få den fetare.
Turkisk yoghurt brukar många ta istället för fil.
# 7 Ja och turkisk youghurt blandad med keso och grädde är urgott! :)
(Brukar även ha kokosflingor och nötter i, men det är kanske inte så bra för den som är mer strikt. Men med grädde och keso bör väl vara "tillåtet"?)

Tack snälla för alla svar. Ja det var Annika Dahlqvist sida jag bla syftade på ang filen. Fastnade också för detta med 5g kolhydrat / 100 g vilket filen ju faller under.
Är ju som sagt novis i ämnet och suger åt mig råd som en svamp. Ska testa mig fram för som jag förstått av era inlägg är… att det som gäller för en gäller inte alla eller….
Ska fortsätta med fil ett tag få se vad som händer. Uteblir resultat får jag väl tänka om, men saken är den att vi blir bjudna på frukost på jobbet. Alla äter tillsammans så det är svårt att stå med äggröra och bacon tex. Försöker att springa förbi smörgåsbordet
och ta det som är skapligt bra.
Helgerna kan jag ju hoppa över filen och ta något annat. Tar tacksamt emot alla tips från er "gamlingar" / Tack snälla 
Du kanske kan ta ett ägg till och ta lite mindre av filen? Varma ägg mosade i smör tycker jag är mumma! 
Frukosten behöver egentligen inte se annorlunda ut än övriga måltider! Och man ska inte heller äta om man inte är hungrig. Jag är sällan hungrig direkt på morgonen. På helgerna händer det ofta att vi bara äter lunch och middag, t ex.
Att man bör välja matvaror som innehåller mindre än 5 % kolhydrater innebär ju inte att man kan sätta i sig fritt av dem. Addition är det som gäller, och om man som jag vill hålla sig till MAX 20 g kolhydrater per dag, så innehåller ju din frukost mer än halva mitt dagsintag. Då blir det inte mycket över till de andra måltiderna.
Sen brukar man säga att man ska spara kolhydraterna till lunch och middag och försöka äta så kolhydratsfri frukost som möjligt, så kroppen redan på morgonen fattar att det är fettförbränning som gäller idag. 
Här äter vi bacon och äggröra till frukost. På helgerna blir det mycket senare på dagen, så då äter vi bara två gånger. Finns ingen anledning att äta bara för att man "ska". 
Hej! Jag har en fråga angående fil och mjölk.
Jag har har läst att mjölk höjer insulinnivån (hos en icke diabetiker), inte endast genom laktosen och kolhydraterna, utan genom mjölkprotein. Mjölk höjer alltså insulinnivån pga detta protein (sant?)
Är det någon som vet om det gäller andra mejeriprodukter, såsom fil och grädde? Har läst denna tråd och är medveten om att man själv bör testa vad som är lagom, men jag undrar vad den generella uppfattningen om grädde och fil är?
Jag äter nämligen 2/3 glas laktosfri fil med 1/3 glas vispgrädde på morgonen och står mig ända till eftermiddagen på det. Men jag tycker att vågen stannat upp sista veckan. Är smör att föredra framför vispgrädde enligt LCHF? Har mycket lättare att få i mig gräddig mat än smörig mat.
#12 Ja, det är samma proteiner i grädde som i mjölk så det blir samma effekt. Däremot är det väl lite mindre i grädden eftersom det är mer fett?
Smör är inte att föredra framför grädde. Riktig mat är att föredra framför mjölkprodukter. Räkna filen som godis, ta lite för att det är gott men ät annat för att bli mätt.
Gräddsås är ok men det är ett tillbehör, inte en måltid… Man kan dessutom ha smör i gräddsåsen så den blir mer mättande. Då märks inte smöret…
"Smör är inte att föredra framför grädde. Riktig mat är att föredra framför mjölkprodukter."
Det här med riktig mat talas det ständigt om men vad är det mer exakt? Hur ska jag göra för att öka fettmängden till över 70% i måltider med ägg, kött, köttfärs, bacon och andra proteiner utan att tillsätta exemelvis grädde eller smör, som du inte räknar till riktig mat?
Du menar att riktig mat är bättre än grädde och att smör är inte ett dugg bättre än grädde. Vad är då riktig mat?
Jag trodde att feta såser såsom bearnaise och majonäs var en självklarhet inom LCHF? Jag söker inte övertygande argument om att riktig mat är bra, utan vad som egentligen räknas dit.

Med det menas E%.. dvs fettets andel av energin.. och iomed att fett är mer än dubbelt så energirikt så behövs inte så mycket om man använder ftare matvaror.
Steker man tex ett ägg i smör så blir det ofta rätt bra fördelning redan från början.
Alternativt ett kokt ägg som man mosar med en liten klick smör.
Gram och Energiprocent, liten guide
Med riktig mat menas ofta sådan man måste tugga, typ ägg o bacon, pannbiff, eller rester från gårdagens midag.
Mat man dricker mättar inte på samma sätt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#15 Okej. Tack för länken! 
Men jag har hört att man inte ska öka proteinintaget jämfört med kost som inte är LCHF, man ska endast öka på fettet. Men att äta exempelvis ägg till frukost, köttbit till lunch och köttfärs till kvällsmat (stekt i smör) skulle innebära en stor ökning av protein jämfört med vad jag åt tidigare.
Jag trodde att det skulle räcka med att äta något protein med en fet sås till lunch och kvällsmat och ta ett litet glas fil med lite grädde i till frukost, men nu menar många att man inte ska äta grädde.
Är dock medveten om att det är upp till var och en, men jag vill ju inte låta lite grädde förstöra min annars superstrikta diet.
Mitt intag av fett har nog (förutom den i protein från kött mm) kommit 50% från grädde och 50% från smör. Skulle du säga att detta är en bra fördelning eller är det bättre att äta mer smör än grädde, eller till och med byta ut mot helt andra matfetter?

Protein är en en konstant i kosten för alla då det är en viktig byggsten för. muskler, hormoner, enzymer signalämnen.. ja i stort sett för det mesta!
Vi brukar säga att 1 gram per kilo och dag är en miniminivå som man bör hålla sig på eller över för att inte tappa muskler.
Det är för övrigt en sak som vi är överns med SLV, det stöds av rätt mycket forskning.
Har du ett tungt jobb eller tränar rätt hårt kan man ligga uppemot 2 gram per kilo och dag.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Protein behovet är detsamma (eller lite lite ökat om kolhydraterna är låga för viss mängd även behövs till glukogenesen). Men med det inte sagt att det man ätit tidigare var tillräckligt med protein, inte alla äter tillräckligt med protein, och det blir ett större problem med lchf. Sen får du inte glömma att du tidigare troligen åt en massa varor som var mest kolhydrater men också innehöll en del annat också som t ex protein som du nu inte längre äter.
Ägg är heller inte så särdeles proteinrikt, för en medelstor kvinna behöver du runt 10-12 ägg per dag för att täcka proteinbehovet.
Det mesta av fettet du äter ska inte komma från vare sig grädde eller smör eller något matfett utan från naturligtfeta animaliska varor, dvs fett kött och fisk etc. Det är egentligen bara till magra proteinkällor man behöver tillsätta fett.
Fil är uteslutet för de flesta, för mycket kolhydrater. för mager och det enda proteinet som är för vissa ett problem i sig.
Sedan om man inte är så känslig och inte behöver vara speciellt strikt kan det säkert funka ändå.
#16 Det är rätt vanligt att, framförallt kvinnor, snålar på proteinet i vanlig kolhydratkost, så det varierar om man anser att man äter mer eller inte. Mindre kan vi nog vara överens om att det nog inte är någon som äter iaf.
#16 Vad är det för fel på nåt protein och en fet sås till frukost? Äter du saker som är naturligt feta behövs inte ens nån sås.
Köttfärs med mer än 15% fett (oftast blandfärs, hälften nöt-hälften fläsk) behöver eg inte nåt extra fett eftersom fördelningen där redan är bra.