Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 7824 ggr
[Caroline92]
0

LCHF-negativ läkare.

Var på sjukhuset idag för vanlig diabeskontroll. Nämde såklart att jag sen två dagar tillbaka börjat med LCHF-kost, men det gillades inte. De hade tydligen disskuterat det där på avdelningen men alla tyckte att det inte var något bra på lång sikt. Kan vara dåligt för hjärtat och sånt och att kroppen behöver vissa ämnen som finns i kolhydrater. Men hon sa att jag såklart får experimentera lite själv, och det tänker jag göra!

Zepp
0

Bra att de har dig som kan visa hur det fungerar då!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MonicaP65
0

Bra för dig! Fortsätt!! Skrattande

[ErikSvensson]
0

Du kan ju alltid fråga vilka ämnen i kolhydraterna som man behöver som inte finns i feta/proteinrika alternativ.. Skrattande Du kan ju även fråga varför man vill ha ett högt blodsocker, det borde väl de flesta läkare vara överrens om att det inte är något att eftersträva.

maxiq
0

"men alla tyckte att det inte var något bra" Där har vi stora problemet med vårdpersonal, läkare och dietister, det är mycket tyckande och lite vetande kombinerat med en mycket liten vilja att ta reda på mer eller testa på sig själv.

[Caroline92]
0

#1 Haha ja, jag sa att kroppen inte är gjord för att äta vete och sånt för det började vi inte göra förän jordbruket kom igång, då sa hon "Ja, den teorin finns ju också" vaddå teori, det är ju fakta? =P

#2 Ja det ska jag göra :D

#3 Jadu.. undrar om de själva vet det :P

#4 Det är dåligt, de om några borde ju vara välinformerade tycker man!

raphanus
0

TS - Vad har dina läkare för kommentarer till långtidsverkningar av insulinbehandling, såsom synbortfall och amputationer? Är det "bra" långtidsverkningar till skillnad från de eventuellt dåliga långtidsverkningar som de vill tillskriva LCHF?

Norrpojk
0

#5.1 Nej det är inte fakta. Det är en teori. Vi kommer aldrig att få fakta om vad man åt förhistoriskt. Men även exempelvis gravitation är ju en teori och det behöver inte betyda att man struntar i gravitation. Även teorier är relevanta, speciellt de starkt underbyggda och falsifierbara. Som att vi åt väldigt lite spannmål innan vi började odla eget.

Men även om det var så att vi inte åt spannmål innan vi blev jordbrukare behöver inte det betyda att vi inte mår bra av det nu. Vi människor har ändrat vår kost radikalt många gånger och med det har vi ändrat vår bakteriekultur i magen och därmed vad som är bra kost för oss. Så historieargumentet är inte så starkt om det inte kompletteras med nutida kosthållningsstudier.

Det är ett stort problem att det inte går att veta hur gamla våra förfäder som var jägare och samlare blev. Det finns flera olika teorier som går emot varandra och för litet underlag för att helt kunna luta sig på en teori. Om alla åt LCHF men medellivslängden blev 30 så tycker jag inte att ursprungskostargument är intressanta eftersom problem med hjärt och kärlsjukdomar oftast inte uppkommer förrän långt senare.

Jag tycker att det är extremt viktigt att vara väldigt kritisk till sina egna övertygelser och skilja på vad man tror och vad man vet. Ett vetenskapligt förhållningssätt tjänar man alltid med när man har diskussioner med läkare. Även om det är lätt att ryckas med känslomässigt. Ett bra tips är att läsa de studier som finns om LCHF och kunna referera till dem i liknande situationer. Att bli arg kan kännas bra men leder sällan till paradigmskiften.

MimLan
0

#0 Det är bara att kontra med att du självklart vill experimentera eftersom du vet att deras råd leder käpprätt till försämrad hälsa och en enkel biljett till naturalförloppet.

Lisabet
0

#7 Medellivslängd säger inget. Det som är intressant är hur gamla de blev som inte dog som småbarn, eller i t ex olyckor, eftersom de inte hade sjukvård.

Tå och tål vad det gäller spannmål, jag trodde det var fakta att stärkelse höjer blocksockret, och hur bra är det för en diabetiker.

Sen kan man ju säga att man numera äter tvärtemot det man åt när man fick sin diabetes.

cream1
0

Modigt av dig att berätta om din kost!

Är själv typ 1-diabetiker men har tyvärr inte vågat avslöja vad jag äter. Dock blir dom förvirrade när mina bodfetter är skyhöga, hba1c och mineral/vitamin/blodvärde toppenbra samtidigt som jag har lågt Blodtryck, väger ganska lite och tar ganska lite insulin. Dom kan verkligen inte få ihop det. Fick ett brev hem för ett tag sen där de skrev att jag skulle undvika ost, ägg, korv osv.. ;)

Ingen skulle tro mig om jag berättade om min diet, men kanske borde göra det ändå för att förvirra dem ännu mer x)

Med tanke på kostråden vi diabetiker får så är det verkligen starkt av dig att avslöja din diet ;D

GAKA
0

Tänk att jag har inte alls samma erfarenhet. Träffade senast i morse en ny sockerdoktor och hon nickade bara när jag berättade om problemen i samband med intag av carbs. Har precis dragit ner intaget ytterligare och hon ville avvakta 4 månader o se vad det ger för resultat. Samma med min fd sockerdoktor. Inga pekinnar där inte.

bacon1
0

Problemet är att vi under utbildningen blir itutade livsmedelsverkets kostråd. Och vi samarbetar med dietister som går på samma linje. Det kräver en hel del av den enskilda läkaren för att orka/våga gå emot detta. En del är så inkörda på den fettskrämda vägen att de inte ens bryr sig om att försöka sätta sig in i LCHF-konceptet. Och vi som vet vad det handlar om måste ändå slåss mot resten av etablissemanget för att få rekommendera LCHF-kost. Jag blev så sent som igår utskälld av en dietist för att jag rekommenderat en diabetiker att minska på bröd och pasta, samt att sluta med Becel.

MEN vi blir fler och fler, och ju fler patienter som vågar berätta hur de äter för att gå ned i vikt och förbättra sina värden, desto fortare kommer det att gå tills kostrekommendationerna ändras. Och det är ju dit vi vill komma, eller hur?

/LCHF-frälst doktor

Margareta
0

Kul att du tar diskussionen. De behöver se verkligheten.

Ta med kostdoktorns nya bok Matrevolutionen nästa gång!

Numer pensionär i Nynäshamn

MonicaP65
0

Ja och en gång i tiden fanns en övertygelse om att jorden var platt Flört. Så det finns hopp gott folk Glad. Vi vet ju…. det blir som ringar på vattnet!

Tove99
0

Caroline, se det som en rolig utmaning att istället för att behöva predika något, bara med dina resutlat, när du möter din läkare nästa gång, och nästa, och han/hon tappar hakan. Kanske kan det leda till att de omvänds på den arbetsplatsen. Det är väl så dessa saker får sin utbredning. En efter en tvingas inse faktum. Men det sitter långt inne, det vittnar ju många om.

Istället för att bli arg på okunnighet får man se varje oinvigd som en utmaning, någon att hjälpa till större insikt. Lugn, vänlighet och bevis borde vara det bästa sättet att övertyga. Man får komma ihåg att många känner sig enormt hotade av detta. Tänk så många hela yrkesliv bland högutbildade, där allt de lärt ut ställs på ända och förkastas. Man får ha respekt för den ångest det väcker. Och förstå att en del klamrar sig fast. Tror att många av dessa trots sin envishet förstår att de är snett ute, innerts inne. Man får hoppas att fler kommer på styrkan och modet i att gå ut med: Jag hade fel, jag ändrar mig, jag är mänsklig!

Ser fram emot att följa detta, både dina hälsovinster och hur det går med läkaren!

/ Tove

Pasi
0

Jag har diskuterat kost med ganska många läkare (varje tillfälle jag får) och de flesta har varit lite smånyfikna - generellt är de kloka och kan förstå argumenten.
Ingen har nånsin vågat säga att jag har fel, bortsett från klådan i maildiskussion, om nu han ens ska räknas - men han tog sitt förnuft till fånga och la benen på ryggen så fort jag visade honom "rätt" medicinska studie, som förkastade alla hans studier och argument.
En sköterska påstod en gång att jag hade fel… men tog tillbaka det efter att faktiskt kollat upp "sanningen" lite mer (jag sådde ett frö) - hon erkände då offentligt att jag faktiskt hade rätt.

Så ta varje tillfälle som finns att påverka läkarkår och annan vårdpersonal - många bäckar små….

[Caroline92]
0

#15 ja jag hoppas det syns en stor ändring om 3 månader som får de att tappa hakan ;) Kommer dock bara träffa den läkaren en gång till för sen flyttar jag till Norrland men ett frö kanske man kan så i alla fall!

Tove99
0

Då tar du Norrland sen, ännu bättre! :-)

[Caroline92]
0

#18 ja det gör jag! ;D