Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 6521 ggr
[YlvaP]
0

Vad tror ni om denna sås?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

82,7 g fett per 100 g
0,5 g kolhydrater per 100 g

Eriks heter den.

Besika
0

kan du fota innehållsförteckningen också så vi kan se vad för slags fetter det är i?

Wildrat
0

Tja, förutom att det eg är majonäs och inte bearnaise så är den väl ätbar nån gång ibland.

Fettkvalité är överkurs och kanske inget du bryr dig om men fettet i köpt bea är inte det bästa. Det kan även finnas en hel del mindre trevliga tillsatser men det är också överkurs…

[YlvaP]
0

Kan inte fota den men jag kan skriva ner.

Rapsolja, äggula, vinäger, vitlök, kalvfond, persilja, dragon, peppar, salt, maltodextrin, smörarom, konserveringsmedel E202 och E211.

nyborjare08
0

Lallerstedts såser hör väl till de bättre köpesåserna i alla fall. Rapsolja är ok.

Men hemmagjord bearnaise är förstås alltid godast! Tungan ute Om du har en matberedare så är egen bea lätt att göra! Bara att hälla i äggulor, i med vinägeravkoket och sist i med det smälta smöret, allt medan man mixar. Lite persilja på slutet och voila! Klart!

[YlvaP]
0

Vad är vinägeravkok?

Hur myckte av varje? Jag har aldrig gjort en beasås förut utan bara köpt.

sarwen
0

Den är ingen dålig sås om man ser till fettmängd. Om man är noga med sina råvaror så kanske man inte vill ha maltodextrin, smörarom och konserveringsmedel, men jag äter den lite då och då och den är rätt god.  Äter för den delen mestadels köpebea, när jag äter det, men det är inte så himla ofta… Är en sucker på gräddsås. Tungan ute

[YlvaP]
0

Jo det sista lät inte så bra men annars lät det bra. Skrattande

nyborjare08
0

#5 Det är bara att använda sig av mängderna som står i en kokbok. Men till två personer brukar jag ta tre äggulor, koka ihop 1,5 msk vinäger med 2,5 msk vatten, en liten finhackad schalottenlök, tre persiljekvistar (bara stammarna), ca 0,5-1 msk dragon och några drag på vitpepparkvarnen - koka ihop tills hälften av vätskan är kvar. Ta ur persiljekvistarna och häll resten långsamt över äggulorna medan du mixar. Fortsätt mixa och häll långsamt i ca 300 g smält smör och lite persilja. Servera genast. Jag tycker att det är svårt att återuppvärma hemmagjord beasås eftersom den lätt skär sig.

DesK
0

När man gör bearnaisesås så börjar man med att koka ihop vinäger med lök och kryddor sedan silar man bort löken och kryddorna och använder bara avkoket - det är det som menas med vinägeravkok Glad

Här är ett recept:

2 matskedar finhackad charlottenlök (går med gul lök också)
5 persiljekvistar
5 krossade svart- eller vitpepparkorn
2 matskedar hackad dragon och persilja
2 matskedar (dragon)vinäger
lite salt
3 äggulor
250 gram smör

Gör ett avkok av vinägern och kryddorna, sila sedan ifrån kryddorna.
Lägg äggulorna i matberedaren och häll sakta på det smälta smöret, smaksätt till sist med vinägeravkoket Glad

/Désirée

[YlvaP]
0

Tack för recepten. Måste testas nångång. Skrattande