Nötnjure, bara från kalv?
Jag tänkte att jag skulle våga mig på lite bortglömda styckningsdetaljer. Njure låter inte så aptitligt men man måste ju våga prova lite nytt.
I recept står det alltid kalvnjure. Är njurar från äldre djur inte bra på något sätt? Någon som vet mer om detta?
Det vore också intressant med tips på var jag kan hitta lite djupare kunskap om charkuterier.
Jodå, det finns en mycket stark anledning till att det står kalvnjure och inte nötnjure. Njuren från äldre djur har en mycket mer utpräglad smak och lukt av den kroppsvätska som njuren producerar!
Kalvnjure är jättegott! Snabbstek med lite örtkryddor och in i ugnen i folie med lite konjak. Lammnjurar funkar också mycket bra men svinnjurar har samma problem som nämnts ovan. Vi har försökt med traditionella metoder som att laka njuren i mjölk under något dygn men vår uppfattning är att det inte funkar.
/Per Wikholm - som planerar för en ny kokbok om just inälvsmat och andra förbisedda djurdelar.
Tack för upplysningen! Hur länge är nöten kalvar då? Ungnöt finns det ju något som heter, men då är de kanske redan för gamla. Jag får väl nöja mig med njurtalgen. Låter som en intressant bok!
Det går fint att äta njure från äldre nöt också, beror bara på hur kräsen man är eller hur gott man tycker det är. Om du är rädd att du inte ska gilla det skulla jag rekommendera grisnjure. Den är inte bara mild i smaken utan mindre tuggig i konsistensen också.
Jo, smaken är som baken - delad. Jag skule nog föreslå att du testar lammnjure först. Den hitar man säkrast på matbutiker med muslimsk inriktning. Har du tur kan du där även hitta en annan riktig delikatess: lammtestiklar,

#4: Lammkulor heter det väl
Liten fråga: är det skillnad på grisnjure och svinnjure? När jag var liten brukade morsan göra njursauté på grisnjure, kommer ihåg att njuren låg i en skål med vatten i kylskåpet innan men har inget minne av att det skulle lukta, eller har njurarna blivit sämre nuförtiden? Njursautén var riktigt god förresten, saknar tyvärr receptet, och förresten har jag inte sett några njurar alls i butikerna det senaste decenniet, ett par decennier förresten, får väl gå till nån av saluhallarna här i stan när jag hittat några bra recept
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus