Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 9007 ggr
Sindri
0

Kryddor i storpack och ekologiska örter

Jag har börjat göra egen tacokrydda och det går åt mycket. Har bara hittat paprika och lökpulver i stora burkar. Någon som vet affär i Stockholmstrakten som säljer andra sorter?
Mina egenodlade örter börjar också ta slut. Någon som hittat ekologiska torkade ffa oregano. (Ja, den växer som ogräs, men jag hann aldrig med att plocka tillräckligt i somras. Löjligt!)

rylandes
0

Willy's och ÖB brukar ha en del storpack. Men i Stockholm så finns det väl flera kryddbodar?

Annars så brukar jag köpa på marknader. Där brukar det finnas minst ett par stånd med kryddor.

Sindri
0

Bor inte mitt i stan så det är inte ofta jag ramlar över kryddbodar. Men när du säger det så kom jag genast att tänka på Eter-och essencefabriken som jag alltid köpte brödkryddor på när jag bakade. Hade glömt…

Jag är lite skeptisk mot marknadens kryddor i plastpåsar eller lösvikt. I Spanien finns massor, men det ser inte speciellt fräscht ut och det där med ekologiskt litar jag inte alltid på. Frågar man så säger de alltid -jaja. Har ett par gånger köpt t ex strumpor i "100% bomull" - men man märker snabbt att det inte alls är så.

KarinJ46
0

Hej Sindri! Jag bor i Tullinge och min lokala mataffär Pulsen i Flemingsberg (hör till kedjan Matrebellerna) har ett stort och brett utbud. Antagligen p g a alla nysvenskar i området. Om du berättar vad du är på jakt efter så kan jag kolla i morgon när jag ska dit och handla.

Sindri
0

Vad snällt Karin. Jag har inte slut på något än - men känner att det nog inte räcker tills säsongen börjar igen. Det är mer att jag vill veta var jag skall kolla när det blir aktuellt. Bor norr om stan så Tullinge är inte så värst lättillgängligt, men skall tänka på det om jag är i krokarna.

Och där sade du något…handlade en del i Rinkeby för länge sedan, kanske skulle kolla där också.

KarinJ46
0

Sindri, om du bara säger till vilka sorts kryddor det gäller så kollar jag gärna. Släng gärna upp receptet här så kanske jag gör egen tacokrydda jag också!

Sindri
0

OK- jag har skrivit det i ngn annan tråd, men här:

Jag gör väldigt mycket taco-färs så därför är detta en stor sats

5 msk spiskummin
1 msk cayennepeppar
4 msk chilipulver (OBS! inte chilipeppar)
4 msk lökpulver
4 msk paprikapulver
2 msk kakaopulver
3 msk oregano.

Detta blandar jag i en stor glasburk, håller sig länge. Till 1 kg färs tar jag 12 msk av blandningen, plus salt och svartpeppar. Blandar i 1 kaffesked chipotle (finns på burk bredvid tacotillbehören), 2 klyftor vitlök och kanske ½ dl passerade tomater (kung Markatta på glasflaska). Oftast slänger jag i ½ dl rödvin också, men det är högst optional.

Som sagt, paprika och lökpulver har jag hittat på stora burkar, men inget av de andra. Plus att jag gärna vill ha tag på bl a torkad ekologisk oregano.