Sockeralkoholer
Jag har precis läst färdigt Andreas Eenfeldts nya bok. Kanonbra! Han skriver att kroppen kan ta upp ungefär hälften av kolhydraterna i sockeralkoholer men att tillverkarna inte räknar dessa när de redovisar på förpackningen. (Eller jag minns inte exakt vad Andreas skrev - men något ditåt. Orkar inte leta igenom boken.) Det var ju lite nytt för mig. Dags att slänga ut sukrin då eller? (Fast det kommer jag inte att göra - hälften av kolhydraterna är bätte än alla.)
Kände ni andra till detta? Jag kanske bara har glömt men har för mig att man brukar räkna sukrin som 0 kolhydrater.
"Every point of view is a view from a point."
bah skrev ett svar som forumet åt upp - i korthet dock. Sukrin är ok, läs närmare på Guns länk. Tro inte på angivna "net carbs" det är de som andreas pratar om som inte stämmer.

Tack för länken till en bra artikel. Vissa sockeralkoholer är dåliga alltså, men sukrin (erytritol) tillhör dem som är helt okej. Så bra! Har även en burk xylitol hemma och den verkar hyfsad.
"Every point of view is a view from a point."
Trodde även stevia var ok.
#4 Stevia är inte en sockeralkohol, så om den är ok eller inte har inte med den listan att göra :)
#3 Det är mest i färdiga produkter man får vara vaksam, "sockerfri" choklad etc är nästan alltid sötade med de "värsta" sorterna.
#5 Det är ju sant.
:D
Men om den skulle vara en sockeralkohol så kulle den vara ok.
öhhh det var ju ett lite underligt resonemang faktiskt?
Stevia är ju ok men det är väl ointressant att spekulera i om det vore en sockeralkohol?
:D jag skojade såklart.
Insåg givetvis via Fiana´s inlägg att det handlade om socharalkoholer, och inte sötningsmedel som helhet.
Som jag missade ganom att sova när jag läste tråden.
Försökte därav rädda mitt inlägg som inte har något som helst att göra med ämnet. Via ett litet skämt.
Så det var inte ens ett resonemang.
Lika ologiskt som kolhydrater hade varit ok om de hade varit fett.
Nej nog tjatat.
jaha jag trodde det hade slagit runt totalt