Ny här
Hej alla. Jag har tänkt börja med LCHF men jag behöver verkligen tips och idéer. Tanken är att jag skall gå ner i vikt, få bättre mage och tarmar. Blivit rekommennderat detta av några sjukvårdspersonaler. Jag var medlem på denna sida för väldigt längesen och med ett annat namn men jag hajade inte så mkt av iFokus då.
Nu börjar jag om med detta. Att äta bacon och ägg, kött och sås hela veckorna skulle jag tröttna på det väldigt snart. Jag är egentligen fettäcklad. Det menar jag med ett tjockt lager smör på mackor och fettranden på kött går fetbort. (haha ursäkta uttrycket) men jag kan tänka mig att hälla i grädde i maten om det behövs.
Jag älskar att dricka te med mjölk i. Socker har jag inte använt på minst 1 år i teet så där är det lugnt.
Jag är enormt sockerberoende men har nu minskat ner rejält och jag hoppas denna diet skall ge en bättre start med godisträsket.
Ni hittar mig på min blogg om det är någon som vill läsa den.
Man behöver inte äta mackor med mycket smör (helst inte faktiskt) och man måste inte äta fettet på köttet. Jag gör inte det, tycker det är äckligt.
Ät sånt som är fett utan att det märks istället. Köttfärs är toppen på det viset. Blandfärs med mer än 15% fett innehåller så mycket fett i sig självt att inget eg behöver tillsättas. Däremot är det gott med lite sås till tex köttfärslimpan. Ät grönsaker till maten så tröttnar du inte.
Bacon behöver du inte heller äta.
Sen vänjer man sig vid fettet. Om du börjar ganska lågt och höjer långsamt så händer samma sak med dig. Jag tro du har för bråttom och kommer med lite fel inställning. LCHF är inte bara fett och stekt mat, det är vad du gör det till. Ta det du är hyfsat van vid att äta och hitta alternativ.
Gillar du inte smör, ät det inte. Använd tex kokosfett istället när du steker. Det smakar ingenting (om du inte tar det dyra med kokossmak).
Gillar du inte bacon, ät det inte. Ät en spenatomelett istället. Eller kycklingsoppa. Eller vad som helst. Frukost MÅSTE inte se ut på bara ett sätt…
Tack för tipsen. Jag tycker om bacon så det kommer jag att äta. 
Kan man äta vilka grönsaker som helst eller? Måste man steka maten utan går det att grilla? Vi grillar mycket här hemma.
#2 Grilla går hur bra som helst. Stekt mat är inget krav men det har en tendens att bli mycket sånt. Det går ju så fort…
Vilka grönsaker som helst funkar inte riktigt. De flesta kan man äta men de med mycket kolhydrater måste ju begränsas eller uteslutas. Är man sockerberoende så kan man triggas av vissa som tex tomater och morot. Inte alla har det problemet men en del.
Spenat, sparris, blomkål, broccoli,alfaalfagroddar, sallad och gurka innehåller väldigt lite kolhydrater och kan ätas i stor mängd men ha dem helst som tillbehör till maten, då funkar det bäst. Här finns en lista på olika grönsaker (klicka på kolhydrater så kommer de med minst först i listan) och frukter. Välj klokt, ju mindre mängd kolhydrater ju mer kan du äta.
Hej Ylva, vi har ju träffats på en annan sida! Kul att se dig här!
Jag förstår att du är ivrig att bara sätta igång, men ta gärna en titt i nybörjartrådarna här på forumet och kolla runt vad du tror kan funka för dig.
Jag PM:ar dig!
Sara

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Skall kolla in sidorna. Tack.