Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6797 ggr
Ragnhildm
0

Äggmjölk?

Jag vill äta äggmjölk för det är otroligt smidigt och känns som om det är nåt vettigt. Men jag har lite svårt att få ner det. Ibland är det helt ok. Ibland får jag kväljningar av det.  Jag dricker inte kaffe så jag behöver tips på vad jag kan smaksätta det med och lite mer konkreta tips för hur jag ska göra.

Som det är nu slänger jag bara ihop grejer i en skål och mixar det. Tex:
2 ägg
Kokosfett (Mäter inte, spelar mängd stor roll?)
Varmt vatten

Prövat smaksätta med kakao men det är så beskt. Måste ha i vaniljsocker. Och har jag i det så funkar det ju att dricka. Men det är ju inget jag borde ha i. Men tänkte att det kanske går att vänja sig av med det…
Har köpt ekologisk vanilj men jag tyckte inte det funkade. Men jag kanske hade i för lite…

Så. Hur viktigt är det att jag har rätt proportioner och kan jag göra nåt för att få bort kakaons beskhet utan vaniljsocker. Och är det nån annan smak jag borde prova?

Tacksam för tips =)

[bittek]
0

Ha gärna i lite smör också! Prova att smaksätta med rent vaniljpulver (finns ekologiskt i småsmå burkar i liten pappkartong, står vid bakprodukter). Kardemumma och kanel är annat som du kan prova att ha i.

magma
0

Prova kakao ihop med några droppar pepparmintsolja. Så kommer du kanske ifrån att behöva söta det, då ska det liksom inte smaka sött. Flört

Kör annars oftast kakao ihop med lite snabbkaffe.

[Pennylane1]
0

jag skrev i gårkväll i "originaläggmjölkstråden" att jag testade med saffran och ojojoj vad gott det blev! Om man nu gillar saffran. Vilket jag gör!

Tisdag
0

Lite salt tar bort det beska i kakaon.

Ragnhildm
0

Tack för alla tipsen =)

Prövat med smör. Men har bara saltat. Saltat smör med kakao var odrickbart (för mig)

Vaniljpulver har jag. Funkade inte för att ta bort udden på kakaon. Hur mycket ska jag ha? Kanske hade för lite…

Kardemumma har jag prövat. Med vaniljpulver. Funkar men jag tror inte jag kan dricka en större mängd…

Pepparmintsolja kanske jag ska prova. Fast mint är ingen favorit…

Kaffe går nog bort för mig. Men kanske ska testa en liten dos… =)

Saffran låter gott. Kanske man ska pröva =)

Har du länk till äggmjölkstråden? kollade efter den men hittade inte… (inte för att jag kollade supernoga men… =)

Salt vet jag inte om jag klarar att ha i…

nobban7
0

Jag gör min äggmjölk på 4 äggulor, 50 g smör (saltat) och 3 dl vatten. Ingen smaksättning. Påminner om barndomens slätvälling med smörklick.

[Pennylane1]
0

# 5 japp här är den!

Lojs
0

Smöret ska vara osaltat, annars blir det vidrigt enligt mig. ;)

Jag gör mig äggmjölk med kaffe numera, men jag hade en period när jag gjorde på te istället, särskilt rooibos tyckte jag passade bra. Det finns ju mängder med olika tesorter, någon kanske passar din gom.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Pennylane1]
0

kör med saltat. Salt och choklad är ju kanongott ihop! Men jag tycker det är gott med alla smaker.

TeamVanity
0

hmm…smör? använder man inte kokosfett? :S

Lojs
0

Man använder väl vad man vill? Jag har kört bara smör, bara kokosfett och en blandning av båda, allt funkar. Gott med vispgrädde som extra smaksättning med.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

magma
0

Smör var det i den ursprungliga varianten.

#5: Du kan testa kanel och pepparkakskrydda också:) Räcker med bara lite kanel. Muskot, kanske?

[Pennylane1]
0

jag menade: Jag (underförstått) kör med saltat, inte som en uppmaning *förtydligar*

Ragnhildm
0

Har funderat på te. Men eftersom jag inte klarar att ha mjölk i te för att det blir för sött så är jag tveksam till att jag kommer gilla det i äggmjölk.

Salt och choklad är en favorit. Men jag har hellre nåt salt att äta till…

Grädde brukar jag ha i i förhoppning om att det ska söta till det lite. Men det hjälper inte mot beskheten i kakaon…

Pepparkakskrydda låter gott. Vad är det i den?

[Pennylane1]
0

kanel, nejlikor och ingefära brukar det vara.

Ragnhildm
0

Ok. Och man kan köpa färdig mix?

Stevia. Kan man ha i det? Och vart köper man det och sånt?

magma
0

Jo, brukar finnas en färdigblandad variant, undrar om det inte var i Santa Marias sortiment jag såg det sist.

Förresten, du kan ju ha i vaniljpulver? Alltså äkta, inte vaniljsocker.

[Pennylane1]
0

vaniljpulver hade hon ju testat, men undrade över mängden…

jag tar en dutt och tycker det ger bra smak fast om det "rår" över kakao vet jag inte just, jag tar det oftast enbart fast med lite sötning också. Sukrin för det mesta.

magma
0

Ursäkta, var lite trött klockan två inatt… Skäms

Ragnhildm
0

#18 ah. Jag tycker dock inte vaniljpulver ger mycket smak. Fast jag kanske är ovan. Är sukrin ok som sötningsmedel?

#19 Jag tror jag skrivit att jag prövat vaniljpulver i två inlägg iallafall =)

Ska kolla efter pepparkakskryddmix =)

[Pennylane1]
0

ja sukrin är ok. Det är väl det och stevia som är det.

kapha
0

spontant tänker jag att citron /lime eller apelsin brukar få det mesta att smaka…lättdrucket :-)

Annars finns det ju smakessenser att tillgå… :-) dess innehåll kan jag inget om, men kan ju vara värt att kolla upp.  www.borgebykryddgard.se   finns under aromer& essenser :-)

Ragnhildm
0

Hur dåligt samvete ska jag ha för att jag har i en smula vaniljsocker? Det är ju fortfarande bara typ 5 % kolhydrater. Känns nästan bättre att ha i det och få nåt som är ok-gott än att tvinga i sig nåt man typ precis klarar och kommer tröttna på rätt snart… =)

[Pennylane1]
0

den enda du behöver bry dig om är dig själv. Funkar det med vaniljsocker (funkar= du får de effekter du önskar) så är det ju helt din egen sak!

Ofelia
0

Jag brukar ha äggmjölk+kakaopulver (liite)+1 ruta mörk choklad (29g kolhydrater/100g) som får smälta med. Rutan väger bara ca 5 gram så det blir väldigt lite kolhydrater. Dricker detta som sista kvällsfikat.

På dagarna dricker jag svagt, svagt näskaffe i vatten och så lite äggmjölk på toppen. Lite "machiato"…

Ragnhildm
0

#24. Kan ju köra med det och se om jag kan trappa ner det… =)

#25. Ah. Men mörk choklad är ingen favorit. Men man kan ju prova. Kanske funkar med äggmjölk =)