Fettsnål Nötfärs :<|
Hej är lite smått ilsken.
Har bytt ort och letar som en dåre efter Fet nötfärs men det finns bara som max 10%
Vad skall jag med den till?
Tidigare har jag kunnat handla 20%
Men inte här inte bara max 10%
Och blandfärsen finns i 20 %
Nu är en av mina delikateser rå mans biff. Och den kan jag inte göra på blandfärs.
Så vart hittar jag 20% Nötfärs.
Det är kalmar detta handlar om.
Men antar att butikerna har liknande sortiment i hela sverige.
Har bara hittat en som är 20% i hela köttsortimentet och det är euroshoppers på ica, bara att leta där.. 
Irländsk färs brukar vara fetare än svensk, troligen bättre fett också eftersom korna får mer gräs.
Fråga butiken/charken?
Gjorde det på e ica butik.
Fick svaret att det finns ingen med högre fett halt.
Det är bara bland färsen som gör sig bra men 20 % För grisen är så fet.
:?

Willys säljer alltid irländsk 20% färs. Irländsk boskap får alltid beta ute (vad jag hört iallafall) så den borde vara bättre än svensk.
Och in i helvete. Ursäkta.
Willys har inte kommit till kalmar :'(
Jaja blir till att skippa råmansbiffen eller äta den på fettsnål köttfärs.
Inte lika kul kanske men det verkar inte som någon annan väl.
Euroshopper kanske man kan vända sig till, vi får se.
Komplettera med smör och annat fettrikt till din 10%s biff?

Nej, inte all boskap. Nar man laser om farming methods sa sags det att 'Irish livestock is MOSTLY grassfed … '
Var har ni läst om att irländska kossor äter mest gräs? Det där påståendet har jag sett ofta men aldrig någon källhänvisning, internetforum till trots.
När irländsk köttfärs dök upp i butikerna (före Belgian Blue fanns i nyheterna) så var den billigare men luktade illa vid stekning samt krympte med en tredjedel. Numera luktar svensk industriell kött illa. Då anklagades irländarna bruka för mycket antibiotika etc som orsakade detta.
Numera när Belgian Blue finns lite överallt och även i Sverige så det får bli svensk gräsuppfött. Som tips till trådskaparen min leverantör har 12-15%fetthalt, de kunde dock inte öka till 20% när jag frågade förra året.

Har en chef som gjort flera besök till Irland i studiesyfte ( jag jobbar med livsmedelsfrågor) Han påstod att Irland har mycket bättre djurhållning än vi och att det är väldigt sällsynt med massuppfödning och inomhus hållna djur. Så jag gick bara på det 
Värt att tänka på i sammahanget är att även fettsnål nötfärs är fetare än filé och kotlett utan fettkant etc.
#11 Jo, men inte tillräckligt fett. Man kan tillsätta talg (nötfett) själv då det är mycket billigt att köpa eftersom det annars bara slängs.
#12 något tips på butiker som brukar kunna sälja det.
På min förra ort visserligen mindre än kalmar var det ingen som kunde ordna talg.
Men då hade vi visserligen mindre butiker.
Någon butik som brukar fixa detta?
#12 Mm, men färre som "skriker i panik" över hur skandal att de är magra, eller klagar på kycklingfilé eller torsk.
#15 Va!?
Ditt inlägg är helt obegripligt. 
#16 10% nötfärs är fortfarande fetare än de exemplen. Trots det många som klagar på att det är så hemskt med den 10% färsen, utan att reflextera över att många andra saker de äter utan tanke på fetthalten är mycket magrare. Även mager färs hör till de fetare valen.
#17 Jag tycker det är helt rätt att klaga på mager färs eftersom det slämgs mängder med prima fett bara för att detta land är så fettskrämt. Ett enormt slöseri tycker jag att det är.
#18 Klaga på det som företelse kan man ju göra av olika anledningar - men att välja bort nötfärs bara för det bara finns mager och istället välja något ännu magrare blir lite tokigt, men verkar hända inte alltför sällan. Fetare färs är ju fetare än magrare (doh), men "mager" färs är fortfarande fetare än många andra alternativ - det var det jag påpekade man bör hålla i minnet :)
I vilket fall som mer på ämnet med råbiff - åt jag det skulle jag nog snarare försöka mala själv så den blir riktigt färskmald och av fina bitar och man själv kan hålla koll på hygien etc. om man inte är säker på att man kan få tag på riktigt fin färs.
Tyvärr alltför ofta fått färs som smakat ganska unket, som om fettet varit delvis härsket av de billiga 20% sorterna (som euroshopper). Ibland helt ok, men för ofta för min smak inte, skulle inte vilja äta den rå.
Jag har klagat i minst 10 års tid att de skär bort för mcyetk fett på köttbitarna - men inte har det hänt något för det. All personal i köttdisken håller med mig, men de kan inget göra. Kommer det ut feta bitar så blir de liggande…..
Entrecote är väl den köttbit som brukar ha mest fett. Om du hittar en fin sådan kan du mala kött till din råbiff själv. Det skulle nog jag göra. Om du inte har köttkvarn så kolla på loppisar & secondhand. Tycker jag ser små handdrivna sådan stup i kvarten.
Vist kan man se det som du ser på det.
Dock tycker jag det blir lita sådär att se på det på det viste.
Kyckling är magert visst men det är samtidigt gott.
Köttfärs borde inte vara magert men det är det ofta.
Kyckling passar väldigt bra ihop mer currysås som då kan vara väldigt fet.
Köttfärs bif passar yperligt bra ihop med beanäs.
Men rå mans biff skall ätas rå med äggula till som sås.
Att då lägga till annat fett till rätten blir svårt om det inte görs i färsen.
Att sälja marer köttfärs visst, men varför inte sälja fet med.
Jag väljer häldre bort mager köttsärs än att köpa den och få mindre valuta för pengarna.
Men men rå mans biffen var god även på mager färs frågan är hur länge jag håller mig mätt.
#21 Dyrt slöseri att mala ner en fin entrecote till simpel färs. Jag tycker mitt förslag att köpa talg och blanda ner i färsen är ett betydligt bättre alternativ.
#23 "simpel färs"? Här snackar vi råbiff och ska det då egentligen inte vara fint hackad oxfilé?
Råbiff görs av en fin bit nöt som skrapas till en färsliknande massa, såg detta på Leilas Home Delivery innan jul!=)
#24 Oxfile är inte entrecote. Entrecote skulle jag aldrig mala eller hacka ner.
Nä, men alla är ju olika…
#28 Uppenbarligen.
Är man rik som ett troll så kan man väl göra vad man vill, rysk kaviar i äggmjölken t.ex.